Platforma Usług Elektronicznych ZUS znana pod skrótem PUE ZUS zmieni się w eZUS, a jej użytkowników powita zupełnie inny interfejs. To tylko pierwszy etap modernizacji cyfrowej platformy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, która służy do załatwiania zdecydowanej większości spraw płatników i ubezpieczonych. PUE ZUS już w chwili startu w 2012 roku miało bardzo przestarzały wygląd, a jego funkcjonalność pozostawiała dużo do życzenia.
Zakład poinformował w poniedziałek, że jeszcze sierpniu użytkownicy PUE ZUS zalogują się do systemu na nowym ekranie, a platforma ta przy okazji zostanie przemianowana na znacznie bardziej chwytliwe eZUS, nawiązujące do nazwy apki mobilnej mZUS. Jak zaznaczono, będzie to tylko pierwszy krok w kierunku unowocześnienia całego systemu. ZUS obiecuje, że docelowo system eZUS będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do wymagań różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami.
PUE ZUS
Platforma Usług Elektronicznych ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 r. Stale rozbudowuje ten system, dzięki czemu coraz więcej spraw związanych z ZUS można załatwić online. Jednak wygląd ekranów i logika działania platformy nie zmieniły się od początku. PUE ZUS wymaga dużych, gruntownych zmian. Dlatego ZUS pracuje nad unowocześnieniem portalu – przyznaje ZUS.
Więcej o ZUS-ie przeczytacie w tych tekstach:
Całkowicie zmieni się ekran logowania, a przy logowaniu loginem i hasłem pojawią się nowe elementy, dzięki którym portal ma być bezpieczniejszy. Między innymi hasło będzie musiało składać się z co najmniej 12 znaków i dlatego po zalogowaniu system poprosi o zmianę hasła. Użytkownik, który poda login i hasło, będzie musiał potwierdzić logowanie kodem weryfikacyjnym. Kod otrzyma SMS-em lub e-mailem. Sposób przekazania kodu zależy od tego, jaki kanał odzyskiwania dostępu użytkownik wybrał w ustawieniach portalu.
W kolejnym kroku użytkownik będzie mógł wybrać konto, z którego chce korzystać, zanim przejdzie do załatwiania spraw w ZUS-ie. Może to być konto indywidualne, na którym dostępne są role ogólna, świadczeniobiorcy i ubezpieczonego lub konto płatnika, czyli w praktyce przedsiębiorcy. Może to też być konto, do którego użytkownik ma dostęp jako pełnomocnik. Jeśli użytkownik eZUS wybierze konto indywidualne, to przejdzie do widoku PUE i będzie mógł wybrać rolę ubezpieczonego, jeśli ją ma lub świadczeniobiorcy albo rolę ogólną.
Inne ważne zmiany, które zostaną wprowadzone na tym etapie, to:
- nowa polityka cookies dla PUE/eZUS
- tłumaczenie elementów eZUS na języki ukraiński i angielski,
- zapewnienie standardów WCAG 2.1 na poziomie AA w obszarze eZUS.
ZUS podkreśla, że nadanie nowego wyglądu platformie elektronicznej i zoptymalizowanie sposobu jej działania to ogromne przedsięwzięcie, dlatego będzie je realizować stopniowo. Zakład wyjaśnia, że między innymi dlatego, że system musi być stale dostępny dla użytkowników i musi działać poprawnie, a przy tym ma być bezpieczny i wydajny. Musi też być na bieżąco dostosowywany do zmian w przepisach prawa i te zmiany mają zawsze najwyższy priorytet.
Prace nad wyglądem i wygodnym używaniem platformy muszą być tak zaplanowane, aby klienci bez przeszkód mogli korzystać z usług ZUS. Dla ZUS ważne są reakcje klientów na wprowadzane zmiany. Etapowe wdrażanie nowych rozwiązań pozwoli dokładnie przyjrzeć się tym reakcjom i opracować ewentualne dalsze usprawnienia – zapewnia ZUS.