Spółka Centralny Port Komunikacyjny chce wybudować w województwie śląskim w sumie 100 km nowych linii klejowych. Pomogą w tym w tym unijne pieniądze z programu „Łącząc Europę”.
Pociągiem z Warszawy do Katowic tylko w 1 godzinę i 40 minut, a z Gliwic do stolicy w raptem dwie godziny z 10-minutowym okładem. Albo z czeskiej Ostrawy do Katowic w 35 minut (o ok. godzinę krócej niż teraz). To wcale nie jest żaden kolejowy żart. Wręcz przeciwnie: taki ma być konkretny efekt inwestycji kolejowych CPK w województwie śląskim. Dzięki nim pociągi mają zawitać wreszcie w Jastrzębiu-Zdroju - do tej pory największym polskim mieście bez dostępu do kolei.
Pierwszeństwo jednak ma nowa linia kolejowa między Katowicami a Ostrawą.
Ten odcinek ma dla nas szczególne znaczenie. Jest pierwszym, na który uzyskaliśmy dofinansowanie UE, wygrywając konkurencję z innymi europejskimi projektami infrastrukturalnymi
– mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Spółka CPK już wybrała wykonawcę prac przygotowawczych po inwestycję. A teraz jeszcze podpisała kontrakt na studium wykonalności dotyczącego polskiej części połączenia między Katowicami a Ostrawą.
CPK połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej
Dzięki inwestycji pojawi się połączenie kolejowe na linii Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski. Z planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum będzie można jeszcze dojechać do Rybnika. Nie bez znacznie jest też międzynarodowy charakter tych planów. Ta inwestycja ma się wpisywać we wspólny projekt Grupy Wyszehradzkiej KDP V4, którego celem jest przede wszystkim skrócenie czasu podróży między Warszawą, Brnem (razem z połączeniem z Pragą), Budapesztem i Bratysławą. Projekt jest współfinansowany z unijnego instrumentu „Łącząc Europę”.
Z jednej strony ten odcinek przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK
– uważa prezes Wild.
Prace związane z tą inwestycją mają ruszyć w 2024 r. Zakończenie i wypuszczenie pierwszego pociągu na trasie Katowice-Ostrawa powinno nastąpić z kolei przed końcem 2030 r.
Inwestycje kolejowe CPK to blisko 1800 km
W sumie CPK chce do 2034 r. wybudować prawie 1800 km nowych linii kolejowych w całym kraju. Jak zapewnia: dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają, a pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć już za trzy lata. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, których zadaniem jest łącznie odległych regionów Polski z CPK i Warszawą. Tylko w województwie śląskim powstać ma 100 km nowych tras dla pociągów, a 246 km istniejących - będzie zmodernizowana. Tym samym w zasięgu połączeń kolejowych ma znaleźć się 3,6 mln mieszkańców regionu.
Z kolei w podkarpackim ma powstać 155 km nowych linii, w podlaskim 56 km, w pomorskim 89 km, a lubelskim - 187 km. Zdecydowanym liderem w tym zestawieniu jest Mazowsze, gdzie CPK ma wybudować 344 km nowych linii kolejowych. Na drugim miejscu znajduje się łódzkie (219 km), a na trzecim wielkopolskie (196 km). Na drugim końcu jest zachodniopomorskie (13 km), opolskie (14 km) oraz lubuskie (15 km).