REKLAMA
  1. bizblog
  2. Biznes

Alternatywa dla Uber Eats i Pyszne.pl. Polsko-czeski startup pomaga knajpom podbić sieć

Tomek Woźniak wcześniej tworzył wirtualną stołówkę, a teraz wraz ze wspólnikami z Czech chce zdigitalizować obsługę gości w restauracjach. Jego Choice QR udostępnia platformę do budowy strony internetowej z funkcjami cyfrowego menu, zamówień online, rezerwacji stolików i płatności online za zamówienia w lokalu.

11.09.2022
14:20
Polskie startupy. Choice QR pomaga restauracjom w podboju sieci
REKLAMA

Pyszne.pl i Uber Eats zabijają restauracje? – tak przed czterema laty pytałem w wywiadzie z Krzysztofem Hellerem z GOKO Restauracja Japońska. Nakreśliłem wówczas trzy drogi, jakie może obrać restaurator, który chciałby sprzedawać przez sieć. Może stworzyć własną platformę albo wykorzystać aplikację dzierżawioną - obrandowaną u dostawcy technologii jak np. Upmenu czy Restaumatiki. Trzecia opcja to zaś obecność w serwisach Uber Eats czy Pyszne. Ten ostatni wybór wydaje się najwygodniejszym dla klienta, ale najczęściej narzekają na niego przedsiębiorcy.

REKLAMA

Każdy rozsądny restaurator rozumie, że te firmy nie grają z nim do wspólnej bramki. Nigdy nie były i nigdy nie będą wsparciem czy wzmocnieniem restauracji. Dbają wyłącznie o własną markę, marginalizując markę restauracji. Do perfekcji doprowadził to Uber, który unifikuje zdjęcia wszystkich restauracji tak, by zatrzeć pomiędzy nimi różnicę. W ten sposób marginalizuje markę restauracji jako miejsca przygotowania potraw, a uwypukla siebie jako miejsce zamawiania – argumentował Krzysztof Heller.

Marketplace, taki jak Uber Eats czy pyszne.pl, ma na celu maksymalizację zysku. Platform nie obchodzi wybór, jakiego dokona klient. Co to oznacza dla restauratora?

To wyższe koszty. Aplikacje pobierają od restauratora prowizję od każdego zamówienia, w wysokości nawet 30 procent

– mówi Tomek Woźniak.

Współtwórca Choice QR podkreśla również kwestie marketingowe.

Marketplace będzie promować lokale, które zapewniają mu największe przychody. A jeśli nie ma dostępnych kurierów lub lokal wynegocjował niższe prowizje, może zostać ukryty lub prezentowany w ostatniej kolejności – dodaje Woźniak.

Nieco inaczej ma działać tworzony przez niego startup, który rozwija narzędzie do obsługi i komunikacji klienta w gastronomii. Co obsługuje Choice QR?

  • budowę własnej strony internetowej
  • funkcje cyfrowego menu (wystarczy zeskanować QR, aby zobaczyć menu w telefonie),
  • zamówienia online,
  • rezerwację stolików (bez angażowania obsługi),
  • płatności online za zamówienia w lokalu,
  • marketing restauracji.
 class="wp-image-1907710"

Choice QR chce usprawnić obsługę gości na wszystkich etapach wizyty – od rezerwacji, po płatność

Pomysł na Choice QR pojawił się w czasie pandemii, kiedy restauratorzy potrzebowali prostego rozwiązania umożliwiającego prezentację menu na ekranach telefonów gości ­– mówi Woźniak.

Dziś jest to platforma, która obiecuje obniżenie kosztów działalności restauracji o 30 proc. Miesięczny abonament za stroną z funkcją zamówień z dostawą lub odbiorem własnym wynosi 169 zł netto.

Korzystając z własnej strony, restauracje budują też własną bazę klientów. Wiedzą, czy są oni wierni i wracają, czy też zupełnie nowi. Zyskują też możliwość kontaktowania się z nimi. W przypadku korzystania z marketplace wszystkie informacje o zamówieniu to jego numer, zamówione dania i imię kuriera – dodaje Woźniak w rozmowie z Bizblogiem.

W Polsce z platformy korzysta ponad 200 restauracji. To między innymi sieć Trattoria Rucola, Pinsa, Mąka i Woda, Browary Warszawskie, Silk & Spicy, Pizza Lecentato, Restauracja Baczewskich, Whisky Bar, Croque Madame, Hotel Aspen czy Kosmoryba.

Oprócz Polski Choice QR działa na 19 innych rynkach. Firma jest obecna m.in. w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Czechach, Polsce i Ukrainie. W sumie obsługuje 7,5 tys. lokali, których menu otwiera się ponad 4 mln razy.

Miesięcznie przez system płatności Choice QR przepływa ponad 1 mln euro.

Firma ma jednak apetyt na znacznie więcej. W ciągu kolejnych 12 miesięcy planuje pozyskać w kraju ponad 1000 nowych restauracji. Mają w tym pomóc środki pozyskane od inwestorów. Choice QR pozyskał bowiem 7 mln zł (1,5 mln dol.) w rundzie seed, której przewodził fundusz Presto Ventures. Finansowanie zapewniły też Reflex Capital, J&T Ventures i Purple Ventures oraz brytyjski Seedcamp, znany z inwestycji w UIPath, Wise, Revolut, Sorare, a w Polsce w Ramp.

REKLAMA

W samej Europie rynek dostaw online w gastronomii jest wart 35 mld dolarów i rośnie w tempie 10 proc. rocznie. Choice QR jest na dobrej drodze, by za kilka lat stać się spółką wartą znacznie więcej niż 1 miliard dolarów – mówi Premysl Rubes, partner zarządzający w Presto Ventures.

Na koniec 2021 roku Choice QR mógł się pochwalić 20 tys. dol. powtarzalnego, miesięcznego zysku. Cel na koniec tego roku to 5-krotnie podwyższenie tego poziomu i osiągnięcie rentowności operacyjnej.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA