REKLAMA

Kurs autobusem zamawiany ze smartfona i optymizowany przez AI? To pomysł polskiego startupu

Broomee chce odmienić komunikację miejską. Już w 2020 roku autobusami czy vanami mamy jeździć w zupełnie nowym modelu.

Broomee sprawi, że autobusy będą  jak Uber
REKLAMA

Komunikacja miejska trzyma się ustalonych z dokładnością do minuty kursów i fizycznych przystanków. A gdybyśmy ją zuberyzowali i autobus zamawiali z aplikacji, a w tle działała sztuczna inteligencja dostosowująca trasę przejazdu, do potrzeb pasażerów? Oto Broomee.

REKLAMA

Jak działa Broomee?

Użytkownik otwiera aplikację i zamawia z jej poziomu przejazd z jednego miejsca w drugie – zupełnie jak zrobiłby to z poziomu Ubera. Może również wybrać cenę, jaką jest w stanie zapłacić. Będzie drożej jeśli chce się dostać w dane miejsce szybciej i taniej jeśli godzi się na dłuższy czas przejazdu i dobranie kolejnych pasażerów.

Aplikacja analizuje dostępność pojazdów, wybiera jeden i wskazuje na miejsce odbioru. Wirtualny przystanek może być oddalony o kilka minut piechotą, aby usprawnić odbiór kilku osób z jednego miejsca. Później Broomee analizuje kolejne zgłoszenia po odbiór pasażerów i optymalizuje przejazd pojazdu. Chodzi bowiem o zapewnienie odpowiedniego komfortu podróżującym, zminimalizowanie ceny i podniesie efektywności komunikacji publicznej.

W tym samym czasie Broomee analizuje nie tylko trasę jednego, konkretnego autobusu, ale optymalizuje wykorzystanie całej floty pojazdów, obsługujących dany region. Rozwiązanie może zostać bowiem zastosowane nie tylko w miastach, ale i na terenach całych gmin, gdzie utrzymywanie konwencjonalnego systemu komunikacji publicznej jest zbyt drogie.

Broomee ma być tańsze o 20 proc. od konwencjonalnych rozwiązań.

A do tego ma zwiększać obsługiwany obszar, co sprawdzić się może w kontekście gmin wiejskich. Wyzwaniem, szczególnie dla starszych grup wiekowych może być jednak obsługa aplikacji. Mniejsze miasta i wsie, to przecież obszary, gdzie Uber czy FreeNow nie miały jeszcze okazji zawitać, więc wprowadzenie nowego modelu komunikacji będzie wymagało długiej edukacji. W przeciwnym razie może wykluczać mniej zaawansowaną technologicznie grupę społeczeństwa z udziału w transporcie publicznym.

Sam system jest zaś na tyle elastyczny, że z powodzeniem dostosować się może do różnych zasobów - dużych, kilkudziesięcioosobowych autobusów czy mniejszych, 9-osobowych vanów.

REKLAMA

Pierwsze wdrożenia już w 2020 roku.

Twórcy Broomee wyznaczają sobie kilka celów na najbliższą przyszłość. Chcą zdobyć inwestorów, którzy pomogą w rozwoju produktu i ekspansji, a także przetestować produkt w czasie pierwszych wdrożeń - w Polsce lub za granicą.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-11T08:29:25+01:00
Aktualizacja: 2025-12-11T08:09:36+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T19:48:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T18:05:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T16:17:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T12:29:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T10:43:11+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T08:42:41+01:00
Aktualizacja: 2025-12-10T05:34:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T22:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T18:14:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T16:31:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T13:52:37+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T12:03:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T11:26:45+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T10:18:24+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T06:44:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T05:12:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T21:42:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T19:21:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T17:11:00+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA