Z badania przeprowadzonego przez PayPo wynika, że wśród korzystających z płatności odroczonych ta forma jest drugą najczęściej wybieraną metodą opłaty za zakupy, ponieważ wybiera ją już 65 proc. ankietowanych, co sprawia, że swoją popularnością BNPL zbliża się do Blika, najchętniej wybieranego rozwiązania według 71 proc. badanych. Szybkie przelewy typu bramki płatnicze wybiera 44 proc., a z przelewów internetowych, tradycyjnych, płatności ratalnych lub za pobraniem korzysta zaledwie kilka procent ankietowanych.
Aż 69 proc. badanych wskazało, że zdarzyło im się porzucić koszyk zakupowy, jeśli płatności odroczone były niedostępne, a 45 proc. z nich zdarzyło się to kilkukrotnie. Brak w sklepie internetowym BNPL jest więc często równoznaczny z rezygnacją z zakupów. Co więcej, dla najmłodszej grupy konsumentów jest to wręcz domyślna formą płatności, bo korzysta z niej aż 74 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata. Te dane to wyraźny drogowskaz dla przedsiębiorców działających w e-commerce.
BNPL jednorazowo albo w ratach
Badani uważają, że płatności odroczone to nowoczesna (49 proc.) i wygodna (54 proc.) metoda płatności, która dobrze sprawdza się w przypadku nieplanowanych wydatków (56 proc.) i co ważne pomaga im zarządzać wydatkami.
Edyta Szymanowska, Head of Content Marketing w PayPo, wskazuje, że niemal dwie trzecie korzystających z BNPL potwierdza, że ta metoda płatności pomaga im zarządzać ich miesięcznym budżetem domowym.
Dzięki niej mogą oni rozciągać płatność w czasie i samemu wybrać najlepszy moment opłaty za zamówienie, na przykład po kolejnej wypłacie. Klienci podchodzą też do płatności odroczonych z bardzo dużą rozwagą, połowa ankietowanych przyznaje, że ustala sobie limit wysokości wydatków, jakie chce przeznaczyć na zakupy z wykorzystaniem BNPL – komentuje Edyta Szymanowska.
Aż 63 proc. badanych zadeklarowało, że należność za zakupy spłaca w całości w ciągu 30 pierwszych dni. Co czwarta osoba (25 proc.) decyduje się jednak na częściową spłatę zobowiązania w pierwszym miesiącu, a pozostałą kwotę rozkłada na raty. Niespełna 7 proc. ankietowanych decyduje się na spłatę zobowiązania wyłącznie w formie ratalnej. Co ciekawe, większość z tych osób już podczas składania zamówienia wie, że zapłaci za nie w ratach.
Więcej na temat badania PayPo
Raport Płatności odroczone w Polsce 2023 podzielony jest na trzy części:
- pierwsza z nich została poświęcona konsumentom i opisuje ich stosunek do BNPL oraz zachowania zakupowe związane z tą metodą płatności.
- Druga i trzecia dotyczą sklepów i poruszają takie kwestie, jak m.in. powody, dla których decydują się na wdrożenie płatności odroczonych oraz związane z tym korzyści. Ponadto tematykę dotyczącą pozycjonowania i reklamowania płatności odroczonych w e-commerce.
Część I raportu powstała na podstawie danych pochodzących z badania zrealizowanego metodą CAWI na grupie 1 382 klientów PayPo, w okresie od 13 czerwca do 7 lipca 2023 r., we współpracy z instytutem badawczym IQS. Część I i II – na podstawie danych pochodzących z badania zrealizowanego metodą CAWI na grupie 80 sklepów partnerskich PayPo w okresie od 12 lipca do 25 września 2023 r.