REKLAMA

Polacy oszaleli na punkcie tej usługi Blika. Kilka banków idzie krok dalej

W 2023 r. zrealizowaliśmy Blikiem niemal 1,8 mld transakcji o wartości blisko ćwierć biliona złotych, a od początku działania systemu wykonano ich aż ponad 4,5 mld na 614,4 mld zł. W ubiegłym roku najwięcej transakcji odnotowano w e-commerce – 921 mln, co oznacza, że co druga transakcja Blikiem odbywała się właśnie w tym kanale. Drugą najchętniej wykorzystywaną, a jednocześnie najdynamiczniej rosnącą usługą Blika, okazały się przelewy na telefon. Uwaga, w kilku bankach pojawiła się ich nowa ciekawa wersja.

blik-liczba-transakcji
REKLAMA

Przelewy na numer telefonu to absolutny hit od Blika. Mimo że ta usługa ma już ponad osiem lat, wzrosty liczby transakcji nadal robią wrażenie. W 2023 r. użytkownicy zlecili 415,4 mln takich transakcji, o 71 proc. więcej niż rok wcześniej. Nie bez znaczenia oczywiście jest fakt, że przelewy na numer telefonu są darmowe, a pieniądze docierają do adresata natychmiast. Za alternatywę, czyli przelewy błyskawiczne, trzeba w większości banków zapłacić i to niemało, bo około 5 zł za jedną taką transakcję.

REKLAMA

Polski Standard Płatności (PSP), właściciel Blika, podaje, że płatności P2P (właśnie przelew na numer telefonu) stanowią obecnie prawie jedną czwartą wszystkich operacji dokonywanych Blikiem. Ich wartość w 2023 r. osiągnęła poziom 57,4 mld zł (+93 proc. rok do roku), natomiast średnia kwota przelewu na telefon Blik wyniosła 145 zł. W ostatnim kwartale 2023 r. Polacy rozliczyli się w ten sposób 123,6 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon Blik zrealizowanych przez użytkowników między październikiem a grudniem wyniosła 17,7 mld zł wobec 9,7 mld zł rok wcześniej.

 class="wp-image-2412007"
Źródło: PSP

Monika Król, wiceprezes PSP, wskazuje, że w sumie już 17 podmiotów udostępniło klientom przelewy na numer telefonu, a trzy świadczą nową usługę w ramach tego rodzaju płatności.

W ostatnim roku do grona oferujących przelew na telefon Blik dołączył Nest Bank, a trzy kolejne instytucje – Bank Millennium, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie i Bank Pekao – zdecydowały się wprowadzić usługę Prośba o przelew. To zyskująca na popularności opcja, która pozwala na jeszcze sprawniejsze zarządzanie grupowymi finansami w różnych życiowych sytuacjach, takich jak wspólne wyjścia czy zakupy – zdradziła wiceszefowa PSP.

Rekordy Blika w 2024 r.

W sumie w czwartym kwartale 2023 r. Blika użyliśmy 506,2 mln razy (licząc wszystkie możliwości wykorzystania tej metody płatności). Rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P), wynosząca przeszło 8,2 mln, została odnotowana 10 listopada 2023 roku. Średnia kwota płatności Blikiem w 2023 roku wyniosła 138 zł. Natomiast wartość wszystkich operacji zrealizowanych Blikiem między styczniem a grudniem 2023 r. wzrosła rok do roku o o 48 proc. do 243 mld zł. W ostatnim kwartale było ich 72,1 mld zł.

 class="wp-image-2412010"
Źródło: PSP

Od momentu wprowadzenia systemu za jego pośrednictwem przeprowadzono ponad 4,5 mld transakcji, z czego blisko 40 proc. przypadło na ubiegły rok. Co więcej, na koniec roku z usług Blika korzystało 15,8 mln aktywnych użytkowników. Tylko w czwartym kwartale to grono poszerzyło się o milion nowych osób – wylicza Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych Blik.

W ubiegłym roku nieco ponad połowę wszystkich transakcji Blikiem stanowiły płatności e-commerce. Użytkownicy zapłacili Blikiem w sklepach internetowych 921 mln razy, o 29 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Wartość transakcji online osiągnęła w ubiegłym roku poziom 125,6 mld zł (89,2 mld rok wcześniej). Średnia kwota pojedynczego zakupu na platformach e-commerce wyniosła 130 zł. Najwięcej operacji Blikiem w tym kanale, bo aż 267,7 mln, zrealizowano w ostatnim kwartale 2023 r.

 class="wp-image-2412013"
Źródło: PSP

W 2023 r. Blik najchętniej wykorzystywany był na platformach typu marketplace (Allegro, Vinted, Erli itp.), gdzie wzrost wyniósł +23 proc. r/r, a średni koszyk zakupowy był wart 121 zł. Blika często używamy do płacenia za zakłady bukmacherskie i regulowania opłat – liczba transakcji w tych dwóch kategoriach wzrosła rok do roku odpowiednio o 35 i 32 proc.

Znaczący wzrost liczby płatności w POS

Od stycznia do grudnia ubiegłego roku dużą popularnością wśród użytkowników Blika cieszyły się transakcje w terminalach płatniczych. W ciągu dwunastu miesięcy zrealizowaliśmy w tej sposób 364,2 mln takich operacji, z czego blisko 131 mln stanowiły płatności zbliżeniowe.

 class="wp-image-2412019"
Źródło: PSP

Od początku udostępnienia tej usługi aktywowało ją 2,6 mln użytkowników, którzy skorzystali z niej w 142 krajach na całym świecie. Tylko w czwartym kwartale Polacy zapłacili Blikiem (kodem lub zbliżeniowo) w sklepach stacjonarnych – 99 mln razy. Wartość wszystkich transakcji w POS w tym okresie wyniosła 5,7 mld zł, z kolei średnia kwota pojedynczej operacji to 57 zł.

 class="wp-image-2412034"
Źródło: PSP

W 2023 r. odnotowano w systemie także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Między styczniem a grudniem ub.r. ich liczba wzrosła rok do roku o 23 proc. – do poziomu 61 mln. Z kolei ich wartość osiągnęła 40,4 mld zł, co oznacza wzrost o 22 proc. rok do roku. Średnia kwota wypłaty z bankomatu to 661 zł.

Więcej wiadomości na temat płatności Blikiem

Rośnie rozpoznawalność Blika

Według badania MDS (Meaningful, Different, Salient) firmy KANTAR służącej do pomiaru siły marki (Brand Equity), w tzw. indeksie Brand POWER, Blik uzyskał w 2023 r. 44 punkty, mocno wyprzedzając konkurencję. Dalej utrzymuje on znaczącą przewagę w stosunku do światowych marek, takich jak VISA (24 pkt.) czy Mastercard (17 pkt.).

Według średniej z 2023 r. utrzymały się trendy z poprzednich lat: znajomość wspomagana wyniosła aż 95 proc., spontaniczna 75 proc., a wskaźnik top of mind (marka, która jako pierwsza przychodzi do głowy) sięgnął 56 proc.

Ten rok to czas dalszego umacniania pozycji Blika, pracy nad kolejnymi usługami i zwiększaniem jego dostępności – nie tylko na polskim rynku, ale również poza granicami kraju – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP.

Jak dodaje, w ostatnim czasie firma skupiła się na ekspansji zagranicznej i przetarciu Blikowi szlaków w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Mamy już dwie zagraniczne spółki Blik SK i Blik Romania. Intensywnie pracujemy, aby udostępnić system na tych rynkach, a następnie wyjść szerzej z naszą usługą. Widzimy tutaj ogromny potencjał, szczególnie jeśli chodzi o kanał e-commerce, dlatego też w nadchodzących miesiącach planujemy realizować przyjętą strategię rozwoju – zapowiada szef PSP.

Blik to popularny w Polsce standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z Blika w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie praktycznie każdy z klientów krajowych instytucji płatniczych oferujących aplikację mobilną. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO BP oraz Mastercard.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA