W 2023 r. zrealizowaliśmy Blikiem niemal 1,8 mld transakcji o wartości blisko ćwierć biliona złotych, a od początku działania systemu wykonano ich aż ponad 4,5 mld na 614,4 mld zł. W ubiegłym roku najwięcej transakcji odnotowano w e-commerce – 921 mln, co oznacza, że co druga transakcja Blikiem odbywała się właśnie w tym kanale. Drugą najchętniej wykorzystywaną, a jednocześnie najdynamiczniej rosnącą usługą Blika, okazały się przelewy na telefon. Uwaga, w kilku bankach pojawiła się ich nowa ciekawa wersja.
Przelewy na numer telefonu to absolutny hit od Blika. Mimo że ta usługa ma już ponad osiem lat, wzrosty liczby transakcji nadal robią wrażenie. W 2023 r. użytkownicy zlecili 415,4 mln takich transakcji, o 71 proc. więcej niż rok wcześniej. Nie bez znaczenia oczywiście jest fakt, że przelewy na numer telefonu są darmowe, a pieniądze docierają do adresata natychmiast. Za alternatywę, czyli przelewy błyskawiczne, trzeba w większości banków zapłacić i to niemało, bo około 5 zł za jedną taką transakcję.
Polski Standard Płatności (PSP), właściciel Blika, podaje, że płatności P2P (właśnie przelew na numer telefonu) stanowią obecnie prawie jedną czwartą wszystkich operacji dokonywanych Blikiem. Ich wartość w 2023 r. osiągnęła poziom 57,4 mld zł (+93 proc. rok do roku), natomiast średnia kwota przelewu na telefon Blik wyniosła 145 zł. W ostatnim kwartale 2023 r. Polacy rozliczyli się w ten sposób 123,6 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon Blik zrealizowanych przez użytkowników między październikiem a grudniem wyniosła 17,7 mld zł wobec 9,7 mld zł rok wcześniej.
Monika Król, wiceprezes PSP, wskazuje, że w sumie już 17 podmiotów udostępniło klientom przelewy na numer telefonu, a trzy świadczą nową usługę w ramach tego rodzaju płatności.
W ostatnim roku do grona oferujących przelew na telefon Blik dołączył Nest Bank, a trzy kolejne instytucje – Bank Millennium, Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie i Bank Pekao – zdecydowały się wprowadzić usługę Prośba o przelew. To zyskująca na popularności opcja, która pozwala na jeszcze sprawniejsze zarządzanie grupowymi finansami w różnych życiowych sytuacjach, takich jak wspólne wyjścia czy zakupy – zdradziła wiceszefowa PSP.
Rekordy Blika w 2024 r.
W sumie w czwartym kwartale 2023 r. Blika użyliśmy 506,2 mln razy (licząc wszystkie możliwości wykorzystania tej metody płatności). Rekordowa dzienna liczba transakcji (zrealizowana we wszystkich kanałach – e-commerce, POS, ATM oraz P2P), wynosząca przeszło 8,2 mln, została odnotowana 10 listopada 2023 roku. Średnia kwota płatności Blikiem w 2023 roku wyniosła 138 zł. Natomiast wartość wszystkich operacji zrealizowanych Blikiem między styczniem a grudniem 2023 r. wzrosła rok do roku o o 48 proc. do 243 mld zł. W ostatnim kwartale było ich 72,1 mld zł.
Od momentu wprowadzenia systemu za jego pośrednictwem przeprowadzono ponad 4,5 mld transakcji, z czego blisko 40 proc. przypadło na ubiegły rok. Co więcej, na koniec roku z usług Blika korzystało 15,8 mln aktywnych użytkowników. Tylko w czwartym kwartale to grono poszerzyło się o milion nowych osób – wylicza Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności mobilnych Blik.
W ubiegłym roku nieco ponad połowę wszystkich transakcji Blikiem stanowiły płatności e-commerce. Użytkownicy zapłacili Blikiem w sklepach internetowych 921 mln razy, o 29 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. Wartość transakcji online osiągnęła w ubiegłym roku poziom 125,6 mld zł (89,2 mld rok wcześniej). Średnia kwota pojedynczego zakupu na platformach e-commerce wyniosła 130 zł. Najwięcej operacji Blikiem w tym kanale, bo aż 267,7 mln, zrealizowano w ostatnim kwartale 2023 r.
W 2023 r. Blik najchętniej wykorzystywany był na platformach typu marketplace (Allegro, Vinted, Erli itp.), gdzie wzrost wyniósł +23 proc. r/r, a średni koszyk zakupowy był wart 121 zł. Blika często używamy do płacenia za zakłady bukmacherskie i regulowania opłat – liczba transakcji w tych dwóch kategoriach wzrosła rok do roku odpowiednio o 35 i 32 proc.
Znaczący wzrost liczby płatności w POS
Od stycznia do grudnia ubiegłego roku dużą popularnością wśród użytkowników Blika cieszyły się transakcje w terminalach płatniczych. W ciągu dwunastu miesięcy zrealizowaliśmy w tej sposób 364,2 mln takich operacji, z czego blisko 131 mln stanowiły płatności zbliżeniowe.
Od początku udostępnienia tej usługi aktywowało ją 2,6 mln użytkowników, którzy skorzystali z niej w 142 krajach na całym świecie. Tylko w czwartym kwartale Polacy zapłacili Blikiem (kodem lub zbliżeniowo) w sklepach stacjonarnych – 99 mln razy. Wartość wszystkich transakcji w POS w tym okresie wyniosła 5,7 mld zł, z kolei średnia kwota pojedynczej operacji to 57 zł.
W 2023 r. odnotowano w systemie także stały wzrost wpłat i wypłat gotówki w ATM. Między styczniem a grudniem ub.r. ich liczba wzrosła rok do roku o 23 proc. – do poziomu 61 mln. Z kolei ich wartość osiągnęła 40,4 mld zł, co oznacza wzrost o 22 proc. rok do roku. Średnia kwota wypłaty z bankomatu to 661 zł.
Więcej wiadomości na temat płatności Blikiem
Rośnie rozpoznawalność Blika
Według badania MDS (Meaningful, Different, Salient) firmy KANTAR służącej do pomiaru siły marki (Brand Equity), w tzw. indeksie Brand POWER, Blik uzyskał w 2023 r. 44 punkty, mocno wyprzedzając konkurencję. Dalej utrzymuje on znaczącą przewagę w stosunku do światowych marek, takich jak VISA (24 pkt.) czy Mastercard (17 pkt.).
Według średniej z 2023 r. utrzymały się trendy z poprzednich lat: znajomość wspomagana wyniosła aż 95 proc., spontaniczna 75 proc., a wskaźnik top of mind (marka, która jako pierwsza przychodzi do głowy) sięgnął 56 proc.
Ten rok to czas dalszego umacniania pozycji Blika, pracy nad kolejnymi usługami i zwiększaniem jego dostępności – nie tylko na polskim rynku, ale również poza granicami kraju – podsumowuje Dariusz Mazurkiewicz, prezes PSP.
Jak dodaje, w ostatnim czasie firma skupiła się na ekspansji zagranicznej i przetarciu Blikowi szlaków w Europie Środkowo-Wschodniej.
Mamy już dwie zagraniczne spółki Blik SK i Blik Romania. Intensywnie pracujemy, aby udostępnić system na tych rynkach, a następnie wyjść szerzej z naszą usługą. Widzimy tutaj ogromny potencjał, szczególnie jeśli chodzi o kanał e-commerce, dlatego też w nadchodzących miesiącach planujemy realizować przyjętą strategię rozwoju – zapowiada szef PSP.
Blik to popularny w Polsce standard płatności mobilnych. Możliwość skorzystania z Blika w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie praktycznie każdy z klientów krajowych instytucji płatniczych oferujących aplikację mobilną. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). Udziałowcami spółki PSP są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO BP oraz Mastercard.