REKLAMA

Australia: Facebook ma płacić mediom za newsy. Zuckerberg: OK, to z nich zrezygnujemy

Już niebawem australijscy użytkownicy Facebooka mogą nie zobaczyć na swoich tablicach postów z materiałami prasowymi pochodzącymi od lokalnych mediów. I nie ma w tym żadnej wielkiej ideologii. Platforma uznała po prostu, że finansowo jej się to nie opłaci.

Facebook-sąd-pozew
REKLAMA

Fot. Anthony Quintano/Flickr (CC BY 2.0)

W kwietniu rząd Australii uznał, że technologiczni giganci w rodzaju Google'a i Facebooka powinni dzielić się z wydawcami zyskami pochodzącymi z publikowania ich artykułów. Prawodawca określił, że firmy powinny informować o zasięgach i częstotliwości wyświetlania materiałów, a potem odpalać działkę za reklamy, które są wyświetlane obok linków. Za niesubordynację przewidziano karę grzywny.

REKLAMA

Inicjatywa ma silne poparcie dwóch największych australijskich firm medialnych: News Corp i Nine Entertainment należącego do Ruperta Murdocha. Przedstawiciele Facebooka się zagotowali.

Facebook stawia na rodzinę i znajomych

W raporcie przesłanym Australijskiej Komisji Konkurencji i Konsumentów (ACCC) podkreślili, że newsy nie przyczyniają się do zwiększenia przychodów z reklam. Dowód? Platforma majstrowała przy algorytmie News Feedu w styczniu 2018 r. Zuckerberg i spółka starali się wtedy przywiązać użytkowników do serwisu, zwiększając udział treści pochodzących od znajomych.

W wolnym tłumaczeniu oznacza to ni mniej, ni więcej niż: odczepcie się od nas i naszych pieniędzy. Facebook wie, że media są uzależnione od zasięgów, które generuje, a one same w sobie są już rodzajem zysku, jaki serwisy internetowe czerpią z tej współpracy.

REKLAMA

Dziesięcina dla mediów

Australijska Komisja Konkurencji i Konsumentów szacuje, że Google i Facebook zarabiają rocznie na reklamach 6 mld dol. australijskich, czyli ok. 4 mld dol. Wydawcy chcą, by obie spółki oddały im z tego co najmniej 10 proc. Negocjacje utknęły jednak w martwym punkcie, choć Facebook przyznał, że kliknięcia zdobyte dzięki australijskim mediom są warte ok. 200 mln dol.

Wcześniej propozycje ACCC zostały odrzucone przez Google. Korporacja twierdzi, że zarabia w Australii ledwie 10 mln dol. australijskich.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-04T12:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T11:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T10:14:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T08:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T07:41:30+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T05:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-04T05:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T22:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T18:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T17:20:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T15:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T14:50:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T11:27:02+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T11:07:31+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T10:48:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T08:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T05:13:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-03T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T22:08:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T20:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T16:11:38+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T14:32:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T12:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T07:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T06:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T04:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-02T04:33:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-01T22:11:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA