Allegro oficjalnie ogłosiło dzisiaj zamiar wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka zamierza złożyć wniosek o dopuszczenie akcji zwykłych do obrotu na rynku podstawowym. Debiut nastąpi prawdopodobnie w czwartym kwartale 2020 r.
Allegro to jeden z najbardziej rozpoznawanych brandów w polskim e-commerce i jeden z 10 największych tego typu serwisów na świecie. Zbudowana w Polsce platforma z powodzeniem odpiera ataki ze strony globalnych potentatów – Amazona i Aliexpress. Od chińskiego konkurenta Allegro jest dzisiaj w Polsce 12-krotnie większe. Na koniec czerwca 2020 r. mogła pochwalić się liczbą 12,3 mln aktywnych użytkowników.
Debiut spółki to największe wydarzenie na GPW od wielu lat. W kuluarach mówiło się, że wycena Allegro może przekroczyć 11 mld dol. Przyjrzyjmy się więc, co koło zamachowe polskiego handlu w internecie ma w zanadrzu dla inwestorów.
Allegro tłumaczy, że debiut na warszawskim parkiecie jest naturalnym elementem rozwoju. Spółka chce pozyskać środki finansowe, by spłacić część zadłużenia. Emisja akcji ma także zwiększyć rozpoznawalność marki i pozwolić jej na zbudowanie bazy akcjonariuszy oraz umożliwić im upłynnienie posiadanych walorów.
To najlepsze miejsce dla platformy tak ukochanej przez Polaków
- tłumaczył CEO spółki François Nuyts
Grupa Allegro kojarzona jest przede wszystkim dzięki platformie transakcyjnej, ale w jej skład wchodzą dwa inne rozpoznawalne na polskim rynku podmioty. Mowa tu o porównywarce cen Ceneo.pl i serwisie eBilet.pl, dzięki któremu internauci mogą kupić wejściówki na koncerty czy wydarzenia sportowe za pomocą sieci.
Na początku 2020 r. grupa nabyła także polski fintech FinAi. Allegro nabyło 100 proc. akcji i wcieliła pracowników startupu do swojego zespołu technologicznego.
Allegro spodziewa się zdobyć dzięki emisji akcji 1 mld zł brutto. Spółka zamierza złożyć wniosek o Dopuszczenie do Obrotu na rynku regulowanym GPW. Oferta ma objąć ofertę publiczną na terytorium Polski. Będzie skierowana w pierwszym rzędzie do inwestorów instytucjonalnych, do inwestorów detalicznych trafi 5 proc. akcji.
W dniu wejścia na giełdę udziały otrzymają pracownicy, którzy będą wtedy zatrudnieni przez Grupę, nie posiadając jednocześnie akcji. Mają oni otrzymać jednorazową premię w formie akcji owartości 10 000 zł na osobę. Uprawnienia nabędą po 360 dniach od daty wejścia na giełdę.
Rozwój firmy wciąż będzie kontrolowany przez obecnych akcjonariuszy. Zachowają oni większościowy pakiet udziałów. Spółka ma zamiar skupić się na wzroście i nie zamierza w najbliższej przyszłości wypłacać dywidendy.
Kto pomoże Allegro wejść na giełdę?
Grupa zatrudniła Goldman Sachs International i Morgan Stanley & Co. International plc, jako globalnych koordynatorów i współprowadzących księgę popytu.
W roli współprowadzących księgę popytu pojawią się Barclays Bank PLC, BofA Securities Europe SA i Citigroup Global Markets Limited oraz Dom Maklerski Banku Handlowego S.A.
Dodatkowo Santander Bank Polska S.A i BM PKO BP będą współprowadzić księgę popytu i współoferować udziały w Polsce w związku z ofertą dla inwestorów detalicznych
Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank, Erste Group Bank AG, Pekao Investment Banking S.A. i Raiffeisen Centrobank AG będą współzarządzającymi w przypadku realizacji oferty publicznej.
Struktura przychodów
85 proc. przychodów pochodzi z prowizji, jakie Allegro pobiera od sprzedawców handlujących w serwisie. Kolejnych 8 proc. stanowią reklamy emitowane na stronie. Ostatnie kilka procent przychodów to efekt działalności Ceneo i pozostałych części Grupy Allegro.
Wyniki Allegro z dużymi wzrostami
Spółka podaje, że w 2019 r. roczna wartość sprzedanych produktów i przychody netto wzrosły odpowiednio o około 25 proc. i ponad 30 proc.. Jeszcze lepiej było w pierwszej połowie 2020 r. Wspomniane wskaźniki wzrosły o ponad 50 proc.
Podobnie sytuacja wygląda ze skorygowanym wynikiem EBITDA, który w 2019 r. wzrósł o 20 proc. i o 28 proc. w pierwszej połowie 2020 r. Marże przekraczały 45 proc.
Choć Allegro jest w Polsce gigantem na rynku e-commerce, platforma pokazuje dane, które mogą świadczyć o tym, że najlepsze czasy są dopiero przed nią. Wartość sprzedaży Allegro to zaledwie 3 proc. wartości polskiego rynku detalicznego szacowanego na 621 mld zł.
W Polsce segment e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. W ubiegłym roku zanotował wzrost o 8,4 proc. Udział handlu online nad Wisłą cały czas rośnie, w Wielkiej Brytanii jest 2-krotnie większy niż w Polsce, w Chinach – aż 3-krotnie.
W jaki sposób platforma chce przekonać do siebie nowych klientów i powiększyć bazę sprzedawców? Z punktu widzenia konsumentów spółka chce postawić na szeroki wybór, cenę i wygodę dostaw. Allegro będzie więc dalej inwestować w szybkość z jaką przesyłane są paczki, już dzisiaj ponad 75 proc. z nich dociera do odbiorcy w ciągu 1-2 dni.
Serwis ma w planach wspierać sprzedawców dzięki reklamom wykorzystującym zautomatyzowane rozwiązania sztucznej inteligencji. Rozwijany będzie także program lojalnościowy Smart, który umożliwia darmowe dostawy i zwroty towarów.
W bieżącym roku Allegro przeznaczyło na rozwój swojego ekosystemu okrągły miliard złotych.
Obecnie, jak podkreślają przedstawiciele Allegro trwa okres edukowania inwestorów. Potrwa on około tygodnia. Prospekt powinien zostać opublikowany na początku przyszłego tygodnia.