REKLAMA

Wirus toczy Agorę. Akcje wydawcy „Wyborczej” poleciały na łeb na szyję

40 proc. w miesiąc, ponad 35 proc w 10 dni i niemal 18 proc. w ciągu pięciu sesji. Tyle akcje Agory straciły w wyniku zakażenia COVID-19. Sieć kin Helios była do niedawna oczkiem w głowie zarządu spółki, klejnotem w koronie i koniem pociągowym w jednym. I nagle, jeszcze zanim Polacy na dobre wystraszyli się koronawirusa, okazało się, że łatwo może się zmienić w kulę u nogi, a nawet w kamień u szyi.

agora przejmuje eurozet
REKLAMA

Fot. Adrian Grycuk/commons.wikimedia.org/CC BY-SA 3.0 PL

Do najniższego poziomu z kwietnia 2013 r., gdy akcje Agory spadły do 5,34 zł, jeszcze sporo brakuje, ale jeśli będą tracić w takim tempie jak dotychczas, wszystko jest możliwe.

REKLAMA
 class="wp-image-1098390"
Notowania Agory na GPW od 2010 r. (Źródło: Stooq.pl)

Czy to oznacza, że Agora jest wśród spółek szczególnie zagrożonych koronawirusem? – pytam analityków.

Jak wskazuje w rozmowie z Bizblog.pl, biznes Agory opiera się na dwóch filarach. Pierwszym są kina Helios, a drugim wpływy z reklamy.

Jeśli chodzi o utracone wpływy wynikające z przerwy w działalności kin Helios, to Adrian Górniak z Domu Maklerskiego BDM jest zdania, że są szanse, aby Agora odrobiła straty w kolejnych miesiącach.

Oczywiście uda się to pod warunkiem, że przymusowa przerwa w działalności Heliosa nie zostanie wydłużona.

Na razie rząd ogłosił, że zamyka kina na dwa tygodnie, ale jeśli sytuacja nie ulegnie poprawie, to zawieszenie działalności kin zostanie wydłużone.

W reakcji na ogłoszenie w środę 11 marca stanu zagrożenia epidemicznego akcje właściciela kin Helios w ciągu jednej straciły prawie 16 proc.! Jeśli potraktować Agorę jako papierek lakmusowy koniunktury dla wrażliwej branży mediowej, to zjazd z 13,50 zł za akcję do niespełna 7 w obliczu światowej pandemii COVID-19 nie wróży niczego dobrego.

Te kina to taka istotna sprawa?

Okazuje się, że megaistotna. Wszystko zaczęło się w piątek 6 marca, gdy Cinema City, sieć konkurencyjnych dla agorowych kin, ogłosiła, że w ramach promocji obniża ceny biletów nawet o połowę do 15 zł (17 zł w Warszawie). W odpowiedzi Helios w swoich 49 kinach (277 sal, które mogą pomieścić 52,5 tys. widzów) ściął stawki jeszcze bardziej.

W reakcji na tę potyczkę cenową akcje wydawcy „Gazety Wyborczej” zaczęły pikować w zastraszającym tempie, kończąc dzień 9,35-proc. spadkiem.

Na giełdzie nie było już śladu po niedawnej hossie, ale do krachu i paniki, które opanowały rynki w poniedziałek po wybuchu cenowej wojny saudyjsko-rosyjskiej o ropę było jeszcze daleko. Dla porównania w piątek 6 marca WIG20, skupiający największe spółki notowane na GPW, spadł o 3,18, WIG30 3,1 proc., a w WIG 2,81 proc. Wirtualna Polska, która też mocno dołowała tego dnia, straciła 7,09 proc., ale już Cyfrowy Polsat tylko 0,39 proc.

I wtedy nastał czarny poniedziałek

Na długo przed otwarciem było wiadomo, że w poniedziałek będzie gorąco. Do obaw związanych z pandemią koronawirusa doszedł konflikt w gronie OPEC+. Po tym, jak Kreml odrzucił propozycję ograniczenia wydobycia ropy, Saudowie zmienili zdanie i postanowili zalać rynek tak tanim surowcem, by Rosjanom poszło w pięty (przestało się opłacać produkować i eksportować ropę).

To, co działo się na rynkach tego dnia przejdzie do historii. Niemiecka giełda straciła prawie 8 proc., francuska prawie 8,5 proc., brytyjska 6,5 proc. Takich spadków nie oglądano w Europie od kryzysu 2008-2009 r.

W Warszawie WIG20 spadł o 7,9 proc., WIG i WIG30 o około 7,5 proc. Akcje Wirtualnej Polski straciły na wartości 7,08 proc., Cyfrowego Polsatu 6,55 proc., ale Agory już prawie 12,40 proc.

 class="wp-image-1098285"
Notowania Agory od pocz. 2019 r. (Źródło: Investing.com)

Sądny dzień dla kin w całej Polsce

Po wtorkowym oddechu na giełdach w środę rynki znów głęboko zanurkowały. Ciężkie chwile przeżywał między innymi CD Projekt, który stracił 7,14 proc., choć wcale nie był najgorszy z polskich blue chipów. CCC zaliczył 14-proc. zjazd, a JSW i Alior straciły po około 10 proc.

Indeks największych spółek notowanych na GPW spadł o prawie 6 proc., a szerokiego rynku o 5,54 proc.

Cyfrowy Polsat, który większość dnia świecił na zielono jako jedyny w WIG20 i jeden z niewielu na całej GPW, zakończył dzień minimalną stratą – 0,77 proc., Wirtualna Polska zjechała już 4,03 proc. poniżej kreski, za to Agora zaliczyła prawie 16-proc. wtopę.

To właśnie tego dnia rząd ogłosił, że zamyka szkoły i placówki kulturalne – teatry i kina.

 class="wp-image-1098294"
Notowania Agory od pocz. grudnia 2019 r. (Źródło: Investing.com)

Minus 9 mln w dwa tygodnie

Tomasz Jagiełło podczas konferencji wynikowej, która odbyła się w miniony piątek, poinformował, że zamknięcie kin na dwa tygodnie obniży przychody Heliosa o ok. 9 mln zł, a zysk operacyjny o 1,2-1,5 mln zł.

W IV kw. 2019 r. Helios odnotował spadek przychodów ze sprzedaży biletów w kwocie 79,1 mln zł, natomiast zwiększyły się wpływy ze sprzedaży barowej. W IV kw. 2019 r., zgodnie z danymi Boxoffice.pl, w multipleksach Heliosa zakupiono blisko 4,3 mln biletów, czyli niemal tyle samo, co przed rokiem.

W IV kw. 2019 r. całkowite przychody Agory wyniosły 378,2 mln zł i były wyższe o ponad 9 proc. niż rok wcześniej. Wpływy reklamowe wzrosły łącznie o 14 proc. do 187,9 mln zł, spadły wyłącznie w kategoriach prasa i radio.

W całym 2019 r. całkowite przychody Grupy Agora wyniosły 1 249,7 mln zł i były o 9,5 proc. wyższe niż w 2018 r.

Zysk Grupy Agora na poziomie EBITDA wzrósł o 14,7 proc. do kwoty 54,5 mln zł, a w całym 2019 r. był on wyższy o 16,7 proc. i wyniósł 114,8 mln zł. Zysk netto wyniósł 11,5 mln zł w ostatnim kwartale 2019 r. oraz 6,9 mln zł w 2019 r.

Rzeczywiście, był wyniki były wręcz rewelacyjne, ale po tym, jak akcje spółki zanurkowały 40 proc. pod kreskę, trudno w słowach szefa spółki nie doszukać się próby zaklinania rzeczywistości. I obawy o to, co teraz nastąpi.

 class="wp-image-1098291"

Co z przejęciem Zetki?

W lutym 2019 r. Agora nabyła 40 proc. udziałów w Eurozet Sp. z o.o., nadawcy drugiego pod względem zasięgu programu radiowego w Polsce. Spółka ma możliwość objęcia 100 proc. udziałów, gdyby okazało się to korzystne.

W październiku Agora złożyła wniosek do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o wyrażenie zgody na nabycie pozostałych 60 proc. udziałów i wciąż czeka na decyzję. Przedstawiciele spółki zapewniają, że są zainteresowani doprowadzeniem przejęcia do końca i z uznaniem wypowiadają się o wynikach osiąganych przez Eurozet.

Analitycy przypominają jednak, że Agora jak każda spółka z branży mediowej jest wrażliwa na zawirowania rynkowe. I jeśli kryzys związany z koronawirusem się nawet nieznacznie się wydłuży, plany związane z przejęciami mogą nie wypalić.

Uwagę Adriana Górniaka z Domu Maklerskiego BDM też przykuł brak prognoz dotyczących rynku reklamowego na 2020 r. Jak podkreśla ekspert, dotychczas informacja o spodziewanych wpływach z tego tytułu zawsze się pojawiała przy okazji ogłaszania wyników za miniony rok.

Paweł Szpigiel z DM mBanku też zastanawia się, czy w związku z ewentualnym spowolnieniem wywołanym pandemią koronawirusa zarząd Agory nie będzie zmuszony przełożyć planów inwestycyjnych na bliżej nieokreśloną przyszłość.

REKLAMA

Los bywa potwornie złośliwy, nawet na giełdzie. Po ogłoszeniu wszem i wobec najlepszego roku od dekady, Agora zaliczyła historyczne spadki, jakby pokazała inwestorom 16 mln zł straty, a nie zysku. A to zapewne nie koniec, bo po kryzysie wywołanym koronawirusem wpływy z reklam na 100 proc. runą. O ile, przekonamy się już za trzy miesiące.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-16T22:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T14:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T06:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T05:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T17:17:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T11:04:24+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T11:01:10+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T09:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T19:46:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T17:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T15:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T14:04:25+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA