Zbadali, jak płacimy za zakupy w sieci. Idzie nowe, Polacy odsyłają karty i przelewy do lamusa
Tradycyjny przelew i płatność kartą to domena głównie starszych internautów - wynika z badania przeprowadzonego przez firmę Tpay. Na rynku coraz mocniej rozpychają się za to nowe formy płatności z Blikiem na czele.
Idzie nowe. Tak można w skrócie podsumować wyniki badania na zlecenie Tpay, zrealizowanego przez SW Research Agencję Badań Rynku i
Opinii. Ankieterzy wypytali internautów o to, w jaki sposób płacą w trakcie zakupów w sieci i jakie metody płatności preferują. Kierunek wydaje się jasny.
Te dwie formy płatności trzymają się mocno głównie w bardziej zaawansowanych wiekowo grupach klientów e-sklepów. Preferują ją internauci powyżej 65 roku życia, wśród których 29 proc. stawia na plastik, a 24 proc. na przelew.
Im młodsi konsumenci, tym większa skłonność do wygody. Karta jako jeden z dwóch głównych preferowanych sposobów płacenia pojawia się też w kategoriach wiekowych 55-64 i 45-54. W obu przypadkach drugim z nich jest już jednak Blik.
Dość zgodni są użytkownicy sieci w przedziałach 35-44 lata i 25-34 lata. Prawie jedna czwarta z nich woli kupować za pomocą pay-by-link, czyli linku wygenerowanego przez sklep, za pomocą którego klient może zapłacić za towar. Coraz wyraźniej zarysowuje się za to przewaga Blika, którym ma zamiar płacić odpowiednio 41 proc. i 48 proc. klientów.
Blik całkowicie dominuje wśród dwudziestolatków
W kategorii 18-24 aż trzy czwarte ankietowanych wskazało rozwiązanie dostarczane przez Polski Standard Płatności za optymalne. Na drugim miejscu, daleko w tyle pojawiły się po raz kolejny płatności kartą, mając jednak zaledwie 17 proc. zwolenników. W ujęciu „globalnym” wygląda to następująco:
Deklaracje jak chcemy płacić przez internet, pozostają w miarę zbieżne z tym, w jaki sposób rzeczywiście płacimy. Może to świadczyć o tym, że oferta sklepów internetowych odnośnie metod płatności odpowiada potrzebom ich klientów.
To ostatnie wydaje się zresztą ważną obserwacją, bo badanie pokazuje też, że Polacy przy płaceniu online zwracają uwagę przede wszystkim na dostępne metody płatności (58 proc.). Poczucie bezpieczeństwa jest dopiero na drugim miejscu (49 proc.).
Ciekawostkę może za to stanowić fakt, że internauci wciąż wolą dokonywać zakupów na laptopach i komputerach niż przez smartfony. Te pierwsze dominują we wszystkich grupach wiekowych. Telefon do zakupów przez internet wykorzystuje ogółem tylko 32 proc. badanych.