E-paragon trafi na twojego maila, a jego kopia do Ministerstwa Finansów. Bolt jako pierwszy przewoźnik dostał zielone światło na wprowadzenie wirtualnej kasy fiskalnej. Kierowcy, podpięci pod platformy takie jak Bolt i Uber, wcześniej również nie wydawali fizycznych paragonów. Teraz wszystko będzie się jednak odbywać zgodnie z prawem.
O zamiarze likwidacji kas fiskalnych dużo nasłuchaliśmy się już w ubiegłym roku przy okazji prac nad nowelizacją ustawy transportowej. Bałagan w Ministerstwie Finansów sprawił jednak, że nie przygotowano na czas przepisów, które umożliwiały zastosowanie ich w praktyce. Te weszły w życie dopiero z początkiem czerwca.
Z punktu widzenia pasażerów i kierowców niewiele się jednak wówczas zmieniło. Zanim aplikacja oficjalnie stanie się zamiennikiem kasy fiskalnej, musi przejść proces certyfikacji ze strony Głównego Urzędu Miar. W połowie roku okazało się, że wszystkie platformy są z pracami w głębokim lesie. Możliwość wysyłania e-paragonów istniała tylko hipotetycznie.
Jako pierwszy zgodę na wykorzystanie wirtualnej kasy fiskalnej dostał Bolt.
Rozwiązanie zostało zaprojektowane przez firmę Novitus i było konsultowane z Ministerstwem Finansów oraz Głównym Urzędem Miar.
„Innowacyjne rozwiązanie w formie mobilnej aplikacji, które każda flota lub kierowca z własną działalnością gospodarczą, korzystający z aplikacji Bolt może pobrać na urządzenie mobilne z systemem operacyjnym Android, odpowiada na wymagania stawiane przez ustawodawcę” – podkreśla Bolt w komunikacie prasowym.
Czytaj też: Kasa fiskalna - kiedy jest obowiązkowa?
Wcześniej o pracach nad wirtualną kasą fiskalną poinformował Uber
Na początku grudnia platforma rozpoczęła pilotaż własnej aplikacji przygotowanej przez Elzab.
Odpowiednie urządzenia trafiły do wybranych partnerów flotowych Ubera. W trakcie testów informacje o kursach są przekazywane do prototypowej kasy wirtualnej. Na ich podstawie partnerzy wystawiają testowe e-paragony, które następnie trafiają do testowego systemu Ministerstwa Finansów.
Warto też zauważyć, że aby działać legalnie, poza wdrożeniem kas fiskalnych pośrednicy muszą także odprowadzać VAT i CIT od usług pośrednictwa realizowanych w Polsce. Mowa tu zarówno o przekazywaniu zleceń kierowcom, jak i udostępnianiu im w tym celu aplikacji.