Przedsiębiorcy mogą już skorzystać z wakacji składkowych. Jak złożyć wniosek?
Od początku listopada mikroprzedsiębiorcy mogą składać wnioski o wakacje składkowe. Jest to zwolnienie z opłacania składek na własne ubezpieczenia społeczne w jednym, wybranym przez siebie miesiącu w danym roku. W bieżącym roku z wakacji składkowych można skorzystać tylko w grudniu, ale to oznacza, że wniosek trzeba złożyć jeszcze w listopadzie. Złożenie wniosku nie jest trudne, ale treść oświadczeń, które trzeba złożyć, może być przytłaczająca.
Obiecywanego przedsiębiorcom obniżenia składki zdrowotnej jak nie było, tak nie ma i nic na razie nie wskazuje, by coś się miało w tej kwestii zmienić. Podzielonemu wewnętrznie rządowi udało się jednak dowieźć jeden prezent dla przedsiębiorców, czyli wakacje składkowe. Stosowne wnioski można składać od początku listopada.
Wakacje składkowe: zasady
Zwolnienie w ramach wakacji składkowych obejmuje składki od najniższej podstawy wymiaru, która obowiązuje osobę prowadzącą działalność gospodarczą. Ulga nie dotyczy jednak składek, które przedsiębiorca opłaca za inne osoby, czyli pracowników, zleceniobiorców czy współpracowników. Nie obejmuje też składki na własne ubezpieczenie zdrowotne. Za miesiąc objęty wakacjami składkowymi nie trzeba za to płacić składki na Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy.
Przedsiębiorcy nie muszą się obawiać, że rząd pozwoli im nie zapłacić składek za jeden miesiąc, ale potem będą musieli wziąć na siebie konsekwencje z tym związane. ZUS podkreśla, że objęte zwolnieniem składki zostaną sfinansowane z budżetu państwa i będą wliczać się do przyszłej emerytury czy renty przedsiębiorcy. Co więcej, od kwot objętych zwolnieniem nie trzeba płacić podatku.
Ulga w postaci wakacji składkowych stanowi pomoc publiczną de minimis. Dlatego przedsiębiorca musi podać we wniosku informacje o innych formach pomocy publicznej, z których korzystał w ostatnich latach – zastrzega ZUS.
Więcej o ZUS-ie przeczytacie w tych tekstach:
Wniosek o wakacje składkowe można złożyć na miesiąc przed wybranym miesiącem zwolnienia. Oznacza to, że w 2024 roku z tego przywileju można skorzystać tylko w grudniu, ale wniosek trzeba złożyć najpóźniej do końca listopada. Jeśli się spóźnimy i wniosek złożymy po północy z 30 listopada na 1 grudnia, to zwolnienie obejmie styczeń 2025 r., a kolejna szansa na wakacje składkowe pojawi się w 2026 r.
Jak złożyć wniosek o zwolnienie ze składek?
Wniosek o wakacje składkowe można złożyć wyłącznie elektronicznie na platformie PUE ZUS, która obecnie funkcjonuje pod nazwą eZUS. Obecnie logując się do tego serwisu, musimy wybrać, czy logujemy się jako użytkownik indywidualny (identyfikujący się numerem PESEL) czy jako płatnik/przedsiębiorca (identyfikujący się numerem NIP). Wybieramy tę drugą opcję.
Po wejściu do serwisu wybieramy zakładkę „Płatnik”, a następnie klikamy po lewej stronie „Dokumenty i wiadomości”. Teraz klikamy „Dokumenty robocze”, a następnie na dole przycisk „Utwórz nowy”. Na liście dostępnych dokumentów zaznaczamy tylko kwadracik przy „Płatnik składek”, a następnie zaznaczamy „Wniosek RWS”. Potwierdzamy nasz wybór kliknięciem przycisku „Utwórz dokument” i już jesteśmy w kreatorze wniosku o wakacje składkowe.
Najpierw wyświetla się strona z ogólnymi zasadami zwolnienia ze składek. ZUS informuje nas między innymi, że nasze dane jako płatnika składek zostaną pobrane z konta, a okres zwolnienia zostanie wskazany jako miesiąc złożenia wniosku + 1 miesiąc. Zakład wyjaśnia, że we wniosku musimy wypełnić tylko blok dotyczący pomocy publicznej de minimis i w tym celu trzeba przygotować odpowiednie dokumenty – dane o uzyskanej pomocy publicznej de minimis w okresie trzech minionych lat lub zaświadczenia o uzyskanej pomocy. Na liście „rodzaj wniosku” na dole tej strony zaznaczamy „Wniosek” i klikamy przycisk „Dalej”.
Sprawdź pomoc de minimis
Jak uzyskać informację, czy otrzymaliśmy pomoc publiczną de minimis w ciągu minionych trzech lat? Można to zrobić na specjalnej stronie prowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale w czasie pisania tego tekstu strona ta była... niedostępna. Prawdopodobnie przedsiębiorcy masowo zaczęli sprawdzać swoją historię pomocy de minimis i serwery tego nie wytrzymały:
Wróćmy jednak do kreatora wniosku. Po kliknięciu „Dalej” pojawia się wybór roli, z którą zostanie powiązany i wstępnie wypełniony nowy dokument i oczywiście potwierdzamy, że chcemy to robić jako płatnik – tak samo, jak podczas logowania się do eZUS. Następnie potwierdzamy swoje dane i przechodzimy do kolejnej strony – właściwej treści wniosku. Jeśli jeszcze jest listopad, jedyną opcją jest potwierdzenie, że wnosimy o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za grudzień 2024 r. Klikamy „Dalej”.
Teraz pora na oświadczenie, że jesteśmy mikroprzedsiębiorcą i nie przeszliśmy na samozatrudnienie, pracując dla tego samego podmiotu. Musimy też złożyć deklarację, czy w okresie minionych trzech latach korzystaliśmy z pomocy publicznej de minimis. Lepiej to sprawdzić (jeśli strona UOKiK-u działa), ponieważ na dole strony jest groźnie brzmiąca deklaracja „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, którą podpisujemy, składając wniosek.
Na kolejnej stronie wybieramy wielkość swojej firmy oraz wpisujemy główny kod PKD:
Test ze znajomości traktatów o UE
Teraz musimy wyjaśnić, czy „pomiędzy podmiotem a innymi przedsiębiorcami istnieją powiązania” – w przypadku mikroprzedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność domyślne odpowiedzi brzmią „nie”. Na kolejnej stronie musimy też wyjaśnić, czy podmiot w okresie minionych 3 lat powstał wskutek połączenia się innych przedsiębiorców i tak dalej. Tutaj ponownie domyślna odpowiedź brzmi „nie”. Kolejna strona to już egzamin ze znajomości załączników do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:
Są to oczywiście formalne wymogi udzielenia przedsiębiorcom pomocy de minimis i tutaj ponownie przytłaczająca większość wnioskujących zaznaczy same odpowiedzi „nie”. Klikamy „Dalej” i przechodzimy na ostatnią stronę, gdzie klikamy „Podpisz i wyślij”. Jako załącznik możemy dodać załącznik, czyli dane o uzyskanej pomocy publicznej de minimis w okresie trzech minionych lat lub zaświadczenia o uzyskanej pomocy i podpisujemy wniosek elektronicznie.