Prawa konsumenta. UPC dostał 12,5 mln zł kary od UOKiK-u, ale nie zamierza płacić
Chciałeś rozwiązać umowę przed czasem, byłeś straszony horrendalnymi karami, więc wolałeś płacić dalej za niechciane usługi. UOKiK uznał praktyki UPC za łamanie praw konsumenta i nałożył na tego dostawcę internetu i telewizji kablowej karę wynoszącą aż 12,5 mln zł. UPC właśnie zapowiedział, że odwoła się do sądu. (Fot. UPC)
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów to jedno z najostrzej tępionych przewinień firm i wysokość kary dla UPC to potwierdza. UOKiK wszczął postępowanie przeciw tej spółce na podstawie licznych skarg klientów i w jego toku zarzuty działania na ich szkodę się potwierdziły.
Aktualizacja: późnym popołudniem UPC skomentował informację UOKiK-u o nałożeniu na spółkę kary. Podjęte działania były zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Zakwestionowana przez UOKiK praktyka spółki była analizowana w innych postępowaniach Organu i nie wzbudziła jego zastrzeżeń – napisała spółka w lakonicznym mailu. I zapowiedziała:
Urząd stwierdził, że naliczając zawyżone opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem, UPC narusza zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK uznał, że firma stosuje nieuczciwą praktykę rynkową, ustalając wysokość ulg – żądane przez UPC należności w momencie rezygnacji przez klienta przed końcem umowy znacznie przewyższały sumę opłat, jakie poniósłby konsument, gdyby płacił miesięczny abonament do końca okresu trwania umowy.
11 tys. zł za zakończenie umowy
Przykład? UOKiK cytuje jedną ze skarg: chciałem rozwiązać wcześniej umowę zawartą z UPC. Po kontakcie telefonicznym dostałem informację, że gdybym rozwiązał umowę [...] kara wynosi 11 000 zł. [...] Koszt całej umowy to około 3100 zł”.
Praktyka UPC Polska dotyczy tysięcy polskich konsumentów. Spółka zawyża przyznane klientom ulgi, które stanowią podstawę wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy.
– mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.
Efekt mrożący
Szef UOKiK-u wyjaśnia, że poprzez taką politykę UPC de facto wymusza na konsumentach kontynuację umów, a wielu z nich nie decydowało się na rezygnację z usług tej firmy, obawiając się wysokiej opłaty za jej rozwiązanie.
Nałożona na UPC kara wynosi dokładnie 12 585 082 zł, ale na razie nie jest prawomocna, czyli spółka może się od niej odwołać do sądu. Jeśli UPC się na to nie zdecyduje lub przegra przed sądem, to decyzja UOKiK-u się uprawomocni, a wtedy abonenci otrzymają zwrot nieprawidłowo pobranych opłat.
Byli klienci UPC nie muszą się martwić o to, że będą musieli śledzić losy tej sprawy, by dowiedzieć się, czy mogą odzyskać swoje pieniądze. Jeśli kara się uprawomocni, UPC będzie mieć obowiązek poinformowania konsumentów za pomocą SMS-ów lub maili o tym, co należy zrobić, aby odzyskać niesłusznie pobrane środki.