Umowa B2B. Jakie ma zalety, a jakie wady?
Kontrakt B2B stanowi alternatywę dla stosunku pracy. Jeszcze kilka lat temu kojarzony był głównie z „wypychaniem” na własną działalność etatowców, dziś wybierają go wykwalifikowani specjaliści. Jakie zalety ma ta forma współpracy?
Czym kontrakt B2B różni się od umowy o pracę?
Kontrakt B2B (business to business) to umowa zawierana pomiędzy dwoma podmiotami gospodarczymi. Może więc podpisać go osoba prowadząca własną działalność. Umowa B2B znacząco różni się od umowy o pracę, w przypadku której powstaje stosunek pracy. Jego szczegóły uregulowane zostały w Kodeksie pracy. Pracownik ma określone prawa i obowiązki, odmienne od tych, które ma przedsiębiorca wobec innego podmiotu gospodarczego. Umowa B2B może stanowić pewną alternatywę dla umowy o pracę – trend ten coraz częściej można zaobserwować na rynku pracy. Nie wynika on jednak, jak w poprzednich latach, z „wypychania” etatowców na własną działalność (najczęściej celem generowania oszczędności), a z potrzeb samych pracowników. Na taką formę współpracy decydują się przede wszystkim wykwalifikowani specjaliści, którzy chcą mieć możliwość elastycznego podejścia do obowiązków zawodowych.
Jakie zalety ma kontrakt B2B?
Kodeks cywilny daje możliwość swobodnego kształtowania zapisów umowy, która łączy dwa podmioty. Ci, którzy decydują się na współpracę B2B, mają więc zapewnioną większą elastyczność. Pracodawcy i pracownicy muszą bowiem ściśle przestrzegać Kodeksu pracy, natomiast przedsiębiorcy nie mają takiego obowiązku. Kontrakt B2B umożliwia:
- wykonywanie pracy z dowolnego miejsca, uwzględniając jednocześnie potrzeby spółki,
- wykonywanie pracy w dowolnym czasie, mając na uwadze specyfikę pracy podmiotu współpracującego,
- dobór takiej ilości zleceń, które przedsiębiorca jest w stanie zrealizować,
- elastyczne podejście do kwestii podatkowych, zwłaszcza do optymalizacji,
- zmniejszenie kosztów, a tym samym osiąganie wyższych zysków,
- wdrażanie nowoczesnych metod pracy,
- współpracę z podmiotami nastawionymi na budowanie relacji biznesowych.
Korzyści z zawarcia tego typu umowy jest zatem całkiem sporo. Jak się okazuje, duże podmioty gospodarcze, które dotychczas zatrudniały głównie w ramach umowy o pracę, obecnie coraz chętniej nawiązują współpracę z osobami prowadzącymi własną działalność gospodarczą. Z ich punktu widzenia takie rozwiązanie jest przede wszystkim korzystne finansowo, ale umożliwia też pozyskanie najlepszych specjalistów, bez konieczności wchodzenia w rolę pracodawcy.
Więcej o Kodeksie pracy przeczytasz na Bizblog.pl:
Czy umowa B2B ma jakieś wady?
Kontrakt B2B nie jest całkowicie wolny od wad. Daje dużą elastyczność, ale jednocześnie pozbawia zabezpieczenia. Warunki umowy w kontekście jej ewentualnego rozwiązania często są mniej korzystne, niż w przypadku umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Ponadto przedsiębiorca odpowiada za efekt realizowanych przez siebie prac.
Nie ma on natomiast prawa do urlopu, i mowa tutaj nie tylko o urlopie wypoczynkowym, ale na przykład o urlopie wychowawczym czy okolicznościowym. Wadą może być również brak odpowiedniego zaplecza technicznego czy merytorycznego, które pracownikowi ma obowiązek zapewnić pracodawca. Przedsiębiorca musi natomiast zadbać o nie we własnym zakresie.
Dla kogo kontrakt B2B będzie dobrym rozwiązaniem?
Umowa B2B zyskuje coraz większą popularność wśród przedstawicieli młodego pokolenia, którzy nie są zainteresowani sztywnym etatem. Ta forma zdobywa również uznanie wśród ekspertów, dla których najważniejsza staje się elastyczność i możliwość nawiązywania współpracy z wieloma podmiotami. Umowa B2B stanowi doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie możliwość elastycznego podejścia do obowiązków.
Warto jednak pamiętać, że spółka, z którą nawiązuje się umowę, może mieć własne wymagania w kontekście czasu i miejsca pracy. Jej przedstawiciele mogą wymagać dostępności w określonych godzinach lub realizowania niektórych zadań w biurze, mogą też zamieścić w umowie zapis o zakazie konkurencji.
Decydując się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej, trzeba ocenić możliwości w swojej branży oraz postawić konkretne wymagania dotyczące ewentualnej współpracy z innymi podmiotami.