Może nie jesteśmy liderami, ale nasi i tak górale wymiatają w AI
Wykorzystanie AI już teraz przekłada się na niższe koszty i większe zadowolenie pracowników i klientów. W skali krajów inwestycje w innowacje mogą zadecydować o gospodarczej pozycji na arenie międzynarodowej.
Jak pokazuje badanie Coleman Parkes na zlecenie SAS, Polacy dostrzegają poprawę efektywności i zmniejszenie kosztów operacyjnych, dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji. W badaniu wzięło udział 1600 decydentów z najważniejszych rynków światowych z sektorów bankowości, ubezpieczenia, sektora publicznego, telekomunikacji, handlu detalicznego czy energetyki. 64 proc. z nich widzi w AI usprawnienie procesów decyzyjnych i personalizacji relacji z klientami, a 62 proc. jest przekonanych, że GenAI zapewni wzrost innowacyjności i konkurencyjności firmy.
W Chinach z generatywnej sztucznej inteligencji korzysta 83 proc. organizacji.
To najwięcej spośród wszystkich badanych krajów. Co drugi z chińskich pracowników przyznaje, że z GenAI korzysta codziennie, co czwarty raz w tygodniu, a 12 proc. raz w miesiącu. 92 proc. organizacji korzystających lub planujących korzystać z GenAI chce dalej inwestować w tę technologię.
To o wiele więcej, niż w przypadku krajów Europejskich. Tu ze sztucznej inteligencji korzysta przeciętnie 47 proc. organizacji. W Polsce to zaś 48 proc., co daje nam dziesiąte miejsce wśród wszystkich badanych krajów.
Amerykanie integrują inteligentne aplikacje z regularnymi procesami biznesowymi
Powtarzającym się motywem dotyczącym wykorzystania AI jest powtarzana od kilku miesięcy informacja o góralach korzystających ze sztucznej inteligencji do obsługi arabskich turystów. Okazuje się, że górale tłumaczyli język arabski na polski z wykorzystaniem Google Translate, co jest już możliwe od kilku ładnych lat. Nie każde wykorzystanie AI powinno liczyć się więc tak samo.
Złotym Graalem w AI jest splecenie tej technologii z istniejącymi procesami biznesowymi. Tu najbardziej dojrzałym podejściem mogą się pochwalić Amerykanie. Co czwarta z tamtejszych firm integruje AI w regularne procesy biznesowe. W Chinach to co piąta firma, a w Europie tylko 7 proc.
W przypadku każdej nowej technologii organizacje muszą przejść przez fazę odkrywania, oddzielając szum medialny od rzeczywistości, by zrozumieć złożone aspekty wdrażania jej w przedsiębiorstwie. Osiągnęliśmy ten moment z generatywną sztuczną inteligencją. Wychodząc z fazy pompowania balonika, teraz najważniejsze jest celowe wdrażanie i dostarczanie powtarzalnych i zaufanych wyników biznesowych z GenAI - powiedział Bryan Harris, wiceprezes wykonawczy oraz dyrektor ds. technologii w SAS.
Która z branż najchętniej sięga po AI?
W kwestii implementacji AI lideruje branża finansowa. Sięga po nią 17 proc. firm z sektora bankowości i 11 proc. z sektora ubezpieczeń. Jeśli zaś chodzi o chęć do wykorzystania sztucznej inteligencji, to tutaj na pierwszym miejscu są działy sprzedaży (86 proc.), marketingu (85 proc.), IT (81 proc.), finansów (75 proc.) i produkcji (75 proc.). W jaki sposób te branże mogą korzystać z AI? Marketing może dynamicznie kształtować profile klientów, a finanse wyliczać wysokości świadczeń ubezpieczeniowych czy prognozować wyniki.
Czytaj więcej o sztucznej inteligencji:
Jak Polacy podchodzą do sztucznej inteligencji?
Choć tylko 48 proc. polskich firm wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, to drugie tyle chce ją wdrożyć w najbliższych dwóch latach. Co z pozostałymi 6 proc.? To firmy, które na razie w ogóle nie planują wykorzystania AI. Wśród badanych krajów Polska zajmuje 10. miejsce wyprzedzając m.in. Kanadę, Brazylię, Włochy, Belgię, Holandię i kraje skandynawskie
Podobnie jak w innych regionach, największym wyzwaniem pozostaje kwestia przygotowania do wdrożenia, skutecznego zarządzania i monitorowania tej technologii – mówi Hana Kvartova, Regional Director, SAS Central Europe.
Co stoi na przeszkodzie polskim firmom? To głównie obawy o prywatność danych (72 proc. wskazań) i ich bezpieczeństwo (70 proc.), a także wyjaśnienia i dokładność wyników (66 proc.). Dobrą praktyką w kontekście wdrażania AI jest stworzenie przejrzystych polityk bezpieczeństwa. Niestety tylko 6 proc. badanych wskazało, że ich organizacje spełniają zapowiedziane regulacje, które mają na celu zapewnienie etycznego działania algorytmów.