REKLAMA

Firmy wydają miliony na nowe technologie. Czy gra jest warta świeczki?

Analiza Goldman Sachs pokazuje, że firmy przeznaczą w najbliższych latach ponad bilion dolarów na rozwój rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. Według nich tylko w tym roku wydatki przedsiębiorstw w Gen-AI wzrosną o 30 proc. Jednak eksperci zastanawiają się, czy gra jest warta świeczki i czy inwestycje będą miały znaczące przełożenie na działania biznesowe firm? Według Darona Acemoglu z Massachusetts Institute of Technology – nie do końca.

Firmy wydają miliony na nowe technologie. Czy gra jest warta świeczki?
REKLAMA

Profesor Daron Acemoglu z Massachusetts Institute of Technology (MIT) szacuje, że w ciągu najbliższych 10 lat opłacalne będzie jedynie 25 proc. zadań, na które będzie miała wpływ sztuczna inteligencja. Oznacza to, że AI przełoży się tylko na 5 proc. wszystkich realizowanych aktywności. Według jego predykcji do 2034 r. sztuczna inteligencja zwiększy produktywność USA zaledwie o 0,5 proc., co wpłynie na wzrost PKB tego kraju łącznie o 0,9 proc.

REKLAMA

Sukces AI zależy od ciągłych inwestycji i rozwiązań technologicznych

Deloitte donosi, że zdecydowana większość współczesnych przedsiębiorstw eksperymentuje z generatywną sztuczną inteligencją. Ponadto 78 proc. ankietowanych jest bardzo zainteresowanych jej możliwościami – komentuje Michał Makowski, Senior Solution Manager z NTT DATA.

I dodaje, że z badania tej firmy za drugi kwartał 2024 r., w którym wzięło udział 2 tys. liderów z organizacji będących na dalszym etapie wdrażania Gen-AI, wynika, że sukces związany z rozwojem tej technologii tak naprawdę zależy od ciągłych inwestycji także w inne rozwiązania technologiczne.

Liderzy odpowiedzialni za rozwój strategii technologicznej firmy, czyli CTO, spodziewają się w obecnym roku dokonania kluczowych inwestycji także w rozwiązania powiązane z AI – wynika z predykcji Deloitte’a. Dotyczą one w głównej mierze zarządzania danymi, korzystania z chmury i rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa.

Narzędzia oparte na AI są wykorzystywane do zwalczania cyberprzestępczości

Łukasz Jachowicz z firmy Safesqr uważa, że narzędzia oparte na AI są już skutecznie wykorzystywane do zwalczania cyberprzestępczości.

Zespoły bezpieczeństwa mogą korzystać z sugestii generowanych przez duże modele językowe (LLM), aby symulować realistyczne ataki. Te narzędzia, zintegrowane z programami do testowania bezpieczeństwa oraz systemami analizującymi kod źródłowy, wspomagają identyfikację i naprawę błędów, które wcześniej były nie do wychwycenia - mówi Łukasz Jachowicz, Cybersecurity Consultant w firmie Safesqr.

Tłumaczy też, że dzięki nowoczesnym technikom uczenia maszynowego, nowe modele wykrywania włamań mogą być wdrożone w ciągu kilku godzin od zidentyfikowania nowego typu ataku. Pokazuje to, że narzędzia AI w cyberbezpieczeństwie rzeczywiście już dziś dają wymierne korzyści i umożliwiają automatyzację pewnych procesów.

Analityka danych była priorytetem światowych organizacji w zakresie inwestycji cyfrowych już w ubiegłym roku, wynika z badania Deloitte Global 2023. Firmy mają świadomość, że transformacja cyfrowa to wielowątkowy, długofalowy i niekończący się proces, a wymierne efekty często nie przychodzą od razu.

Więcej wiadomości na temat nowych technologii można przeczytać poniżej:

Jest duża presja wśród pracowników, w związku z rozwojem Gen-AI

Michał Makowski z NTT DATA twierdzi, że budowa centrów danych, szkolenie dużych modeli językowych (LLM), na których opiera się generatywna sztuczna inteligencja, rozwój rozwiązań z zakresu cybersecurity, pozyskiwanie nowych klientów, adopcja, testowanie i wdrażanie usług czy produktów, zajmują wiele czasu.

Jeśli firmy nadal będą odnosiły korzyści biznesowe na obecnym etapie lub będą widziały je w dłuższej perspektywie, nie zmienią swojej strategii – przewiduje Michał Makowski z NTT DATA.

Z raportu Mercera, w którym zapytano kadrę zarządzającą o to, która z wymienionych inicjatyw związanych z HR będzie miała największy wpływ na działanie firmy, w tym roku wynika, że 52 proc. ankietowanych uważa, że aktywności związane z inwestycjami w generatywną sztuczną inteligencją będą miały większy wpływ na zarządzanie zasobami ludzkimi niż ograniczenie chorób wywołanych stresem i wypaleniem zawodowym pracowników, na co wskazało 32 proc. badanych.

REKLAMA

Rozwój Gen-AI oraz jej wpływ na pracę wywiera na pracownikach presję związaną z koniecznością rozwoju kompetencji zawodowych lub nawet przekwalifikowania się.

Zapewnienie szeroko pojętego well-beingu staje się wyzwaniem dla działów HR przedsiębiorstw. Jedno jest pewne – mimo że rozwiązania technologiczne zmienią pracę oraz przyszłe zawody, nie wyprą zupełnie pracowników. Wciąż liczyć się będą umiejętności miękkie, w których sztuczna inteligencja nas nie wyręczy.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA