Tradycyjnie przed świętami Polacy rzucają się w wir zakupowego szaleństwa. Jak co roku już pod koniec listopada zaczynają się największe promocje, gdzie można upolować zakupowe perełki. Jak jednak wynika z badania platformy Tutore Poland, aż 83 proc. z nas w tym roku racjonalniej podejdzie do zakupów z uwagi na wysoką inflację oraz trudną sytuację gospodarczą. W tym okresie z uwagi na wysoki poziom transakcji online można również naciąć się na oszustów podszywających się pod popularne sklepy internetowe.
Sprzedawcy muszą być dobrze przygotowani, chcąc chronić bezpieczeństwo swoich danych, jak i klientów. Jak podaje portal Statista, straty w e-handlu w wyniku wyłudzeń online na całym świecie mogą sięgać aż 48 mld dol. Dlatego tak ważne jest, by do planowanych wydatków podejść z ostrożnością. Taka postawa wzmacnia bezpieczeństwo płatności i ochrony przed wyłudzaniem wrażliwych danych klientów. Jest to szczególnie ważne, jeśli spojrzymy na zwyczaje klientów na naszym rynku. Jak wynika z raportu PayPal e-Commerce Index, aż 67 proc. konsumentów w Polsce dokonuje co najmniej jednej, a średnio aż czterech transakcji online tygodniowo.
Przed świętami cyberprzestępcy nie próżnują
Jak wskazuje PayPal, okres przedświąteczny czas wzrostu zagrożeń związanych z wyłudzaniem danych osobowych i płatniczych w sieci. Wraz z popularyzacją kanałów i komunikacji online wśród konsumentów, cyberprzestępcy nie próżnują, stale zwiększając skalę oszustw, których ofiarą padają i klienci, i sprzedawcy.
Według Statista i Juniper Research, firmy na całym świecie odnotowały w ubiegłym roku średnie straty w wysokości 41 mld dol. właśnie z powodu nieuczciwych transakcji. Autorzy tego samego raportu prognozują, że w tym roku suma ta wyniesie 48 mld dol., co wskazuje na silną tendencję wzrostową. Na internetowe oszustwa szczególnie narażone są firmy prowadzące sprzedaż międzynarodową. Z ich perspektywy bezpieczeństwo oraz ochrona sklepów i kupujących muszą być absolutnym priorytetem.
W erze cyfrowej firmy muszą zachować czujność, zdając sobie sprawę, że krajobraz cyberzagrożeń stale się zmienia. Każdy sprzedawca wie, że pojedyncze naruszenie może zagrozić wieloletniemu zaufaniu i ciężkiej pracy. Nie chodzi tylko o straty finansowe, ale także o utratę reputacji marki, którą trudno naprawić – mówi EfiDahan, wiceprezydent i dyrektor generalny PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią i Izrael.
Dahan twierdzi, że priorytetowe traktowanie bezpieczeństwa nie jest wyborem, to odpowiedzialność, jaką sprzedawcy są winni swoim klientom. Na szczęście nie muszą tego robić sami, ponieważ na rynku są partnerzy, którzy chętnie ich w tym wesprą.
Więcej wiadomości na temat cyberbezpieczeństwa:
Wskazówki, które mogą uchronić przed oszustami
Oto kilka wskazówek, które warto rozważyć, aby ochronić siebie i konsumentów przed oszustwami i innymi cyberzagrożeniami:
- Bądź czujny: monitoruj nietypowe zachowania. Wielokrotne zamówienia tego samego produktu lub różne zamówienia wysyłane na jeden adres mogą być sygnałem ostrzegawczym. Nietypowe działania klientów, takie jak wielokrotne próby odzyskania hasła lub logowanie z innych lokalizacji, również powinny zwrócić Twoją uwagę.
- Używaj tylko bezpiecznego oprogramowania: aktualizuj zapory sieciowe, systemy zarządzania treścią i inne elementy oprogramowania. Korzystanie z jego najnowszych wersji wzmocnionych aktualnymi łatkami bezpieczeństwa, to Twoja pierwsza linia obrony przed cyberzagrożeniami. Jeśli działasz na popularnej platformie e-commerce, upewnij się, że stale aktualizujesz oprogramowanie, ponieważ każda luka wykryta przez hakerów w jednym sklepie internetowym zostanie prawdopodobnie wykorzystana do ataku na inne sklepy działające na tej platformie.
- Postaw na zaufane metody płatności: naturalnym wyborem zarówno krajowych, jak i międzynarodowych klientów, jest korzystanie ze znanych i zaufanych metod płatności, rzadziej zaś sięganie po podejrzane lub nieznane rozwiązania. Takie zachowanie może często wpływać na ich decyzje zakupowe w konkretnych sklepach internetowych. W przypadku zagranicznych kupujących pomocne może być włączenie powszechnie uznanych rozwiązań płatniczych.
- Edukuj swoich klientów: upewnij się, że Twoi konsumenci są świadomi najlepszych praktyk w zakresie bezpiecznych zakupów online, takich jak używanie unikalnych i złożonych haseł, korzystanie z zaufanych metod płatności, uwierzytelnianie dwuskładnikowe i inne sposoby zachowania bezpieczeństwa i czujności w coraz bardziej złożonym cyfrowym świecie.
- Zapobiegaj oszustwom związanym z obciążeniami zwrotnymi (charge backfrauds): dochodzi do nich, gdy kwestionowana transakcja jest rozstrzygana na korzyść klienta. Jeśli instytucja finansowa posiadacza karty uzna niezgodność, cofnie transakcję, odzyskując pieniądze od sprzedawcy i zwracając je klientowi. Jest to powszechny koszt operacji biznesowych. Podczas gdy wiele obciążeń zwrotnych jest uzasadnionych, inne mogą być wynikiem oszustw. Rozwiązania ochronne mogą pomóc sprzedawcom automatycznie zarządzać obciążeniami zwrotnymi, odzyskując czas i pieniądze. Firmy powinny wdrożyć silne metody weryfikacji, które mogą sprawdzić, czy informacje rozliczeniowe wprowadzone przez klienta są zgodne z informacjami rozliczeniowymi zapisanymi w pliku u wystawcy.