Totalny upadek rosyjskiej motoryzacji. Zobaczcie, co się stało w słynnej fabryce w Kaliningradzie
Kaliningradzka fabryka samochodów Avtotor wstrzymała produkcje na trzy tygodnie. Kierownictwo firmy postanowiło wysłać większość załogi na przymusowy urlop. Rosyjska motoryzacja dosłownie tonie.
W Kaliningradzie pracownicy Avtotor będą musieli odpocząć od 1 do 22 maja. Działać będą tylko jednostki serwisujące maszyny produkcyjne. Również pracownicy „pracujący nad uruchomieniem projektu produkcji pojazdów elektrycznych” będą pracować.
Kaliningrad do gigantyczna montownia
Oficjalnych powodów tzw. nadzwyczajnych urlopów firmowych w komunikacie nie podaje się. Najprawdopodobniej firma nie była w stanie rozwiązać problemu z dostawą komponentów. W kwietniu fabryki AvtoVAZ, innego rosyjskiego producenta samochodów, właściciela m.in. marki Łada, były bezczynne z tego samego powodu.
Obecnie Avtotor produkuje samochody marki Kia i Hyundai. Wcześniej w Kaliningradzie montowane były BMW, ale na początku marca zaprzestano ich produkcji. Niemiecki koncern zawiesił swoją działalność w Rosji z powodu wojny w Ukrainie.
Avtotor to firma produkująca samochody z siedzibą w obwodzie kaliningradzkim w Rosji Avtotor powstał w 1996 roku. Do 2008 roku był jednym z największych producentów i monterów samochodów na świecie.
Publikacja branżowa Automotive Manufacturing Solutions szacuje przychody firmy w 2011 roku na 4 miliardy euro, a całkowitą liczbę pracowników na 3500.
Upadek rosyjskiej motoryzacji
Wstrzymanie dostaw części samochodowych do Rosji zadało poważny cios rosyjskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu. Na koniec marca 2022 r. produkcja samochodów osobowych spadła o 72,1 proc.
Jeszcze większy spadek miał miejsce w kwietniu - 79,2 proc. Z taśm montażowych rosyjskich fabryk zjechało 30 tys. samochodów, w marcu tego roku udało się zmontować 40,9 tys.
Łącznie w pierwszym kwartale wyprodukowano w Rosji 244 tys. samochodów, o 33,2 proc. mniej niż w tych samych trzech miesiącach 2021 roku.
Następuje również znaczny spadek sprzedaży. W marcu, Rosjanie kupili 55 129 aut, o 62,9 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Wszystkie 25 najpopularniejszych marek samochodów w Rosji odnotowało spadek sprzedaży.
Próbując ratować sytuację na rynku motoryzacyjnym, rosyjski rząd zezwolił na produkcję „uproszczonych samochodów” z silnikami spełniającymi normy środowiskowe Euro-0 oraz bez systemów ABS i ESP. Pierwsze takie samochody zjadą z linii montażowej AvtoVAZ na początku lata.
W Rosji dopuszczono też tak zwany „import równoległy”, czyli zasadniczo przemyt. W ten sposób władze planują zapewnić dostawę szeregu sankcjonowanych towarów na rynek rosyjski, w tym samochodów i części zamiennych do Tesli, Land Rovera, Jeepa, Jaguara, Chryslera, Bently'ego, Cadillaca, Chevroleta, Dodge'a i Hummera.