REKLAMA

Totalny upadek rosyjskiej motoryzacji. Zobaczcie, co się stało w słynnej fabryce w Kaliningradzie

Kaliningradzka fabryka samochodów Avtotor wstrzymała produkcje na trzy tygodnie. Kierownictwo firmy postanowiło wysłać większość załogi na przymusowy urlop. Rosyjska motoryzacja dosłownie tonie.

Totalny upadek rosyjskiej motoryzacji. Zobaczcie, co się stało w słynnej fabryce w Kaliningradzie
REKLAMA

W Kaliningradzie pracownicy Avtotor będą musieli odpocząć od 1 do 22 maja. Działać będą tylko jednostki serwisujące maszyny produkcyjne. Również pracownicy „pracujący nad uruchomieniem projektu produkcji pojazdów elektrycznych” będą pracować.

REKLAMA

Kaliningrad do gigantyczna montownia

Oficjalnych powodów tzw. nadzwyczajnych urlopów firmowych w komunikacie nie podaje się. Najprawdopodobniej firma nie była w stanie rozwiązać problemu z dostawą komponentów.  W kwietniu fabryki AvtoVAZ, innego rosyjskiego producenta samochodów, właściciela m.in. marki Łada, były bezczynne z tego samego powodu.

Obecnie Avtotor produkuje samochody marki Kia i Hyundai. Wcześniej w Kaliningradzie montowane były BMW, ale na początku marca zaprzestano ich produkcji. Niemiecki koncern zawiesił swoją działalność w Rosji z powodu wojny w Ukrainie.

Avtotor to firma produkująca samochody z siedzibą w obwodzie kaliningradzkim w Rosji  Avtotor powstał w 1996 roku. Do 2008 roku był jednym z największych producentów i monterów samochodów na świecie. 

Publikacja branżowa Automotive Manufacturing Solutions szacuje przychody firmy w 2011 roku na 4 miliardy euro, a całkowitą liczbę pracowników na 3500. 

Upadek rosyjskiej motoryzacji

Wstrzymanie dostaw części samochodowych do Rosji zadało poważny cios rosyjskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu. Na koniec marca 2022 r. produkcja samochodów osobowych spadła o 72,1 proc. 

Jeszcze większy spadek miał miejsce w kwietniu - 79,2 proc. Z taśm montażowych rosyjskich fabryk zjechało 30 tys. samochodów, w marcu tego roku udało się zmontować 40,9 tys. 

Łącznie w pierwszym kwartale wyprodukowano w Rosji 244 tys. samochodów, o 33,2 proc. mniej niż w tych samych trzech miesiącach 2021 roku.

Następuje również znaczny spadek sprzedaży. W marcu, Rosjanie kupili 55 129 aut, o 62,9 proc. mniej niż w ubiegłym roku. Wszystkie 25 najpopularniejszych marek samochodów w Rosji odnotowało spadek sprzedaży.

REKLAMA

Próbując ratować sytuację na rynku motoryzacyjnym, rosyjski rząd zezwolił na produkcję „uproszczonych samochodów” z silnikami spełniającymi normy środowiskowe Euro-0 oraz bez systemów ABS i ESP. Pierwsze takie samochody zjadą z linii montażowej AvtoVAZ na początku lata.

W Rosji dopuszczono też tak zwany „import równoległy”, czyli zasadniczo przemyt. W ten sposób władze planują zapewnić dostawę szeregu sankcjonowanych towarów na rynek rosyjski, w tym samochodów i części zamiennych do Tesli, Land Rovera, Jeepa, Jaguara, Chryslera, Bently'ego, Cadillaca, Chevroleta, Dodge'a i Hummera.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA