MediaMarkt otworzył własny marketplace w Polsce. Nowa platforma chce przejąć część dynamicznie rosnącego rynku e-commerce, wartego obecnie 150 mld zł. W ofercie znajdą się nowe kategorie produktów.

Marketplace MediaMarktu jest już dostępny dla klientów. Podobne rozwiązania tej sieci z powodzeniem działają na innych dużych rynkach europejskich – w Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Włoszech czy Holandii. Czy w Polsce też odniesie sukces?
Marketplace MediaMarktu – nie tylko elektronika
Marketplace MediaMarkt umożliwia klientom dostęp do szerszego asortymentu niż dotychczas, oferując nowe kategorie produktów, takie jak DIY, fitness i produkty dla zwierząt (petcare). Ważnym elementem oferty są także produkty odnawiane (refurbished), dostępne w atrakcyjnych cenach i z gwarancją jakości.
Możliwość łatwego skalowania oferty na inne kraje z grupy MediaMarktSaturn jest jednym z głównych filarów naszej strategii. Sprzedawcy mogą skupić się na rozwijaniu swojej działalności, mając pełną kontrolę nad kosztami współpracy – mówi Paweł Ptasznik, dyrektor Marketplace w MediaMarkt.
Nowa platforma jest szansą dla partnerów biznesowych, w tym mniejszych przedsiębiorców, którzy mogą rozszerzyć zasięg swojej oferty. Sieć zapewnia, że model współpracy został oparty na przejrzystych zasadach: jedna tabela prowizyjna, stała miesięczna opłata i brak ukrytych kosztów.
MediaMarkt oferuje partnerom dostęp do narzędzi analitycznych, wsparcia marketingowego oraz możliwość łatwego skalowania sprzedaży na inne rynki europejskie.
Dynamiczny rozwój polskiego rynku marketplace
Polski rynek marketplace dynamicznie rośnie i w 2025 roku jego wartość szacowana jest na ponad 150 mld zł, do 2029 roku może przekroczyć nawet 200 mld zł. Liderem rynku jest Allegro, które w pierwszym kwartale 2025 r. odnotowało wartość sprzedaży na poziomie 14,78 mld zł, notując wzrost rok do roku o 8,9 proc.
Dynamiczny wzrost Allegro na rynkach zagranicznych (wzrost o 82 proc. rdr) potwierdza potencjał rozwoju całego sektora marketplace w Polsce i regionie.
Według prognoz PwC i Strategy&, marketplace staje się dominującym modelem sprzedaży online, a ich udział w całości handlu elektronicznego w Polsce może przekroczyć 50 proc. do 2028 r. Platformy tego typu są szczególnie atrakcyjne dla klientów dzięki szerokiej ofercie, łatwości zakupów i konkurencyjnym cenom.
Polski rynek e-commerce doświadcza spadku przewidywanych poziomów wzrostu względem prognoz z 2022 roku, jednak marketplace’y nadal dynamicznie się rozwijają. Polacy bardziej świadomie zarządzają budżetem, częściej porównując ceny, co sprzyja rozwojowi platform tego typu – wyjaśnia Maciej Kroenke, partner w Strategy& Polska (PwC).
Coraz większa konkurencja
Eksperci wskazują, że jednym z głównych wyzwań dla rozwoju marketplace’ów w Polsce jest rosnąca konkurencja i presja na marże. Mimo to potencjał wzrostowy e-commerce i m-commerce wciąż pozostaje wysoki. Przewidywany roczny wzrost tego rynku do 2028 roku utrzymuje się na poziomie około 8-12 proc.
Wdrożenie marketplace przez MediaMarkt to kolejny przykład, jak duże marki detaliczne adaptują się do zmian w zachowaniach konsumentów i postępującej cyfryzacji zakupów.