Orlen szykuje się do produkcji nowego paliwa. Pomogą mu Japończycy
Orlen i Yokogawa Europe, regionalna centrala japońskiej firmy Yokogawa Electric Corporation, podpisały porozumienie, którego celem jest optymalizacja procesu technologicznego, umożliwiająca syntezę paliwa z dwutlenku węgla i zielonego wodoru. W dzisiejszych czasach to konieczność, jeśli przemysłowa produkcja paliwa lotniczego ma zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Orlen chce też zostać liderem w nowym segmencie paliw i przyczynić się do neutralności sektora lotniczego w naszym kraju.
Orlen inwestuje w technologie, które mają być przyszłością gospodarki. Według nich paliwa syntetyczne są kluczowe, aby transport lotniczy mógł stać się neutralny klimatycznie, a ich produkcja nie wymaga użycia surowców kopalnych.
Cele koncernu związane ze współpracą z firmą Yokogawa
Celem koncernu jest osiągnięcie do końca 2030 r. zdolności produkcyjnych tego typu paliw na poziomie 70 tys. ton rocznie.
Współpraca z firmą Yokogawa stanowi kamień milowy związany z uruchomieniem produkcji paliw syntetycznych. Projekt, który będziemy wspólnie realizować, umożliwi opracowanie szczegółowego procesu wytwarzania takich paliw na skalę przemysłową. Już teraz współpracujemy z naszym japońskim partnerem przy optymalizacji procesów rafineryjnych i petrochemicznych – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu Orlen.
Więcej wiadomości o Orlenie
W ramach współpracy Orlen i Yokogawa opracują system produkcji paliw syntetycznych. Przedsięwzięcie będzie polegać na stworzeniu wirtualnej repliki zakładu produkcyjnego, zwanej cyfrowym bliźniakiem, która umożliwi symulację i optymalizację procesów produkcyjnych, w celu wyboru najbardziej opłacalnej i zrównoważonej środowiskowo metody syntezy. Rozwiązanie to będzie zastosowane w nowej instalacji do produkcji paliw syntetycznych, która powstanie do końca 2030 r.
Zrównoważone paliwa syntetyczne powstają w wyniku połączenia wodoru wytwarzanego w procesie elektrolizy, zasilanej energią odnawialną, z cząsteczkami dwutlenku węgla pochodzącymi z różnych procesów przemysłowych, w tym z zakładów wytwarzających biomasę, cementowni, hut stali i zakładów nawozowych. Tym samym produkcja paliw syntetycznych może w znaczący sposób ograniczyć przemysłową emisję gazów cieplarnianych.
Zalety paliw syntetycznych
Jedną z zalet paliw syntetycznych jest to, że mają niemal identyczne właściwości jak konwencjonalne produkty ropopochodne, takie jak benzyna, olej napędowy i paliwo do silników odrzutowych, a jednocześnie pomagają w ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych. To podobieństwo umożliwia ich wykorzystanie w obecnie stosowanych silnikach spalinowych.
Ponadto istniejąca już infrastruktura magazynowania, transportu i dystrybucji przeznaczona dla paliw ropopochodnych może być bez modyfikacji wykorzystywana do celów logistyki paliw syntetycznych. To w zasadniczy sposób ułatwi dekarbonizację. Orlen oczekuje, że głównym odbiorcą paliw syntetycznych będzie przemysł lotniczy.
Dzięki współpracy z Orlenem przyspieszymy osiągniecie neutralności emisyjnej, w branży lotniczej. Wspólnie stworzymy innowacyjne, zintegrowane i wysoce autonomiczne systemy cyfrowe – mówi Takayuki Matsubara, Prezes Yokogawa Europe.
Yokogawa dostarcza już kompleksowe rozwiązania dla Grupy Orlen, obejmujące automatyzację, oprogramowanie do modelowania procesów rafineryjnych i petrochemicznych oraz narzędzia do optymalizacji zużycia energii w zakładach produkcyjnych.