Z raportu „Szczęście w pracy Polaków” wynika, że z roku na rok poziom satysfakcji pracowników sukcesywnie spada. Słabo wypada także ocena starań pracodawców w zakresie dbania o zadowolenie zatrudnionych. A jakie czynniki najbardziej wpływają na szczęście w pracy? Oprócz wynagrodzenia znalazły się poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej.
Współczynnik szczęścia Polek i Polaków w pracy wynosi obecnie 5,8 w 10-punktowej skali – rok temu było to 6,8. To dane z najnowszej 8. edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków”. Jako najważniejszy czynnik wpływający na poczucie zawodowego szczęścia ponad 86 proc. badanych wskazuje dobre wynagrodzenie.
Co to oznacza? Najwyższy odsetek ankietowanych, bo 44 proc. jako najbardziej pożądany poziom zarobków wskazuje przedział od 7 tys. do 12 tys. zł netto. Jednocześnie najwięcej badanych, czyli ⅓, zarabia między 4,5 a 7 tys. zł netto. Nie dziwi fakt, że współczynnik szczęścia jest wyższy w grupie osób uważających, że ich sytuacja zawodowa jest stabilna (blisko 70 proc. badanych) i wynosi 6,4. Wśród osób obawiających się o swoje zatrudnienie jest to 4,2.
Paulina Król z No Fluff Jobs uważa, że gratyfikacja finansowa, szczególnie w dobie kryzysu, nie zawsze jest dostępnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dbać o dobrostan pracowników.
Jednak o zadowolenie zespołów można troszczyć się na inne sposoby, np. poprzez budowanie silnego przywództwa, które daje przykład i przypomina o wspólnych wartościach, tworzenie relacji wewnątrz firmy, dbanie o rozwój i wymianę wiedzy czy spełnianie innych potrzeb, jak praca zdalna, czy elastyczne godziny pracy – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer z No Fluff Jobs, polskiego portalu z ogłoszeniami, współautora badania.
Co powoduje uczucie szczęścia u pracowników
Według ekspertów inne elementy budujące poczucie szczęścia u pracowników i pracowniczek to:
- poczucie sensu wykonywanej pracy,
- przyjazna atmosfera,
- możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym,
- możliwość pracy zdalnej.
Wszystkie osiągnęły bardzo zbliżony odsetek odpowiedzi – ok. 74,5 proc. W porównaniu z ubiegłym rokiem widać wzrost świadomości wartości wykonywanej pracy i work-life balance. W 2023 r. również na pierwszym miejscu znalazło się dobre wynagrodzenie, natomiast kolejne miejsca zajmowały aspekty takie jak współpracownicy, na których można liczyć, przyjazna atmosfera pracy, relacje z przełożonymi i możliwości rozwoju.
Wierzymy, że wyniki ósmej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” będą impulsem dla pracodawców do wprowadzenia zmian, które zwiększą satysfakcję ich zespołów. Szczęście w pracy to nie tylko korzyść dla pracowników – zadowolony zespół to także wyższe zaangażowanie, większa produktywność i mniejsza rotacja, co bezpośrednio przekłada się na wyniki firm – mówi Natalia Bogdan, prezeska agencji pracy Jobhouse, współautorka badania.
I dodaje, że tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani, rozwijają się i budują dobre relacje, jest inwestycją, która zawsze się opłaca.
Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:
Co najczęściej wskazują pracownicy jako element wymagający poprawy
Ankietowani ocenili starania pracodawców na 4,7 w zakresie dbania o poczucie szczęścia pracowników i pracowniczek w pracy w 10-punktowej skali. W stosunku do ubiegłorocznych wyników oznacza to spadek o 0,9 pkt. Bardzo spadł też odsetek osób skłonnych do polecenia swojej pracy – z 31 proc. do 19 proc.
Najczęściej wskazywanym elementem wymagającym poprawy, by pracowniczki i pracownicy chcieli polecać swoją pracę, od lat pozostaje wynagrodzenie (51 proc. wskazań). Dalsze miejsca zajęły możliwość rozwoju oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 41 proc.).
Z kolei głównymi elementami zachęcającymi badanych do polecania swojej pracy są:
- oferowany wymiar pracy zdalnej (47 proc.),
- elastyczne godziny pracy (46 proc.),
- możliwość zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym (45 proc.),
- przyjazna atmosfera w pracy (44 proc.),
- współpracownicy, na których można liczyć (42 proc.),
- dobre wynagrodzenie (37 proc.).
Tworzenie szczęścia w miejscu pracy to złożone zadanie i chociaż dobre wynagrodzenie odgrywa istotną rolę, nie jest to jedyny czynnik wpływający na satysfakcję pracowników – tłumaczy Paweł Jemioł, dyrektor pionu operacji w Grupie Nordea, która jest partnerem raportu.
W jego ocenie wynagrodzenie musi być nie tylko konkurencyjne, ale także postrzegane jako sprawiedliwe i zasłużone. Musi też być połączone z możliwościami rozwoju i wspierającym środowiskiem pracy, aby stworzyć prawdziwe szczęście w pracy.
Badanie „Szczęście w pracy Polaków” zostało zrealizowane na próbie 1016 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które w większości pracują obecnie w dużych miastach. Badanie zrealizowano w dniach 24 września – 22 października 2024 r. z pomocą ankiety online.