REKLAMA

Nowa tendencja wśród pracowników. Pracodawcy mają problem

Z raportu „Szczęście w pracy Polaków” wynika, że z roku na rok poziom satysfakcji pracowników sukcesywnie spada. Słabo wypada także ocena starań pracodawców w zakresie dbania o zadowolenie zatrudnionych. A jakie czynniki najbardziej wpływają na szczęście w pracy? Oprócz wynagrodzenia znalazły się poczucie sensu wykonywanej pracy, przyjazna atmosfera, możliwość zachowania równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym oraz możliwość pracy zdalnej.

Nowa tendencja wśród pracowników. Pracodawcy mają problem
REKLAMA

Współczynnik szczęścia Polek i Polaków w pracy wynosi obecnie 5,8 w 10-punktowej skali – rok temu było to 6,8. To dane z najnowszej 8. edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków”. Jako najważniejszy czynnik wpływający na poczucie zawodowego szczęścia ponad 86 proc. badanych wskazuje dobre wynagrodzenie.

REKLAMA

 class="wp-image-2616649"

Co to oznacza? Najwyższy odsetek ankietowanych, bo 44 proc. jako najbardziej pożądany poziom zarobków wskazuje przedział od 7 tys. do 12 tys. zł netto. Jednocześnie najwięcej badanych, czyli ⅓, zarabia między 4,5 a 7 tys. zł netto. Nie dziwi fakt, że współczynnik szczęścia jest wyższy w grupie osób uważających, że ich sytuacja zawodowa jest stabilna (blisko 70 proc. badanych) i wynosi 6,4. Wśród osób obawiających się o swoje zatrudnienie jest to 4,2.

 class="wp-image-2616658"

Paulina Król z No Fluff Jobs uważa, że gratyfikacja finansowa, szczególnie w dobie kryzysu, nie zawsze jest dostępnym rozwiązaniem dla firm, które chcą dbać o dobrostan pracowników.

Jednak o zadowolenie zespołów można troszczyć się na inne sposoby, np. poprzez budowanie silnego przywództwa, które daje przykład i przypomina o wspólnych wartościach, tworzenie relacji wewnątrz firmy, dbanie o rozwój i wymianę wiedzy czy spełnianie innych potrzeb, jak praca zdalna, czy elastyczne godziny pracy – komentuje Paulina Król, Chief People and Operations Officer z No Fluff Jobs, polskiego portalu z ogłoszeniami, współautora badania.

Co powoduje uczucie szczęścia u pracowników

Według ekspertów inne elementy budujące poczucie szczęścia u pracowników i pracowniczek to:

Wszystkie osiągnęły bardzo zbliżony odsetek odpowiedzi – ok. 74,5 proc. W porównaniu z ubiegłym rokiem widać wzrost świadomości wartości wykonywanej pracy i work-life balance. W 2023 r. również na pierwszym miejscu znalazło się dobre wynagrodzenie, natomiast kolejne miejsca zajmowały aspekty takie jak współpracownicy, na których można liczyć, przyjazna atmosfera pracy, relacje z przełożonymi i możliwości rozwoju.

Wierzymy, że wyniki ósmej edycji raportu „Szczęście w pracy Polaków” będą impulsem dla pracodawców do wprowadzenia zmian, które zwiększą satysfakcję ich zespołów. Szczęście w pracy to nie tylko korzyść dla pracowników – zadowolony zespół to także wyższe zaangażowanie, większa produktywność i mniejsza rotacja, co bezpośrednio przekłada się na wyniki firm – mówi Natalia Bogdan, prezeska agencji pracy Jobhouse, współautorka badania.

I dodaje, że tworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy czują się doceniani, rozwijają się i budują dobre relacje, jest inwestycją, która zawsze się opłaca.

Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:

Co najczęściej wskazują pracownicy jako element wymagający poprawy

Ankietowani ocenili starania pracodawców na 4,7 w zakresie dbania o poczucie szczęścia pracowników i pracowniczek w pracy w 10-punktowej skali. W stosunku do ubiegłorocznych wyników oznacza to spadek o 0,9 pkt. Bardzo spadł też odsetek osób skłonnych do polecenia swojej pracy – z 31 proc. do 19 proc.

Najczęściej wskazywanym elementem wymagającym poprawy, by pracowniczki i pracownicy chcieli polecać swoją pracę, od lat pozostaje wynagrodzenie (51 proc. wskazań). Dalsze miejsca zajęły możliwość rozwoju oraz poczucie sensu wykonywanej pracy (po 41 proc.).

Z kolei głównymi elementami zachęcającymi badanych do polecania swojej pracy są:

  • oferowany wymiar pracy zdalnej (47 proc.),
  • elastyczne godziny pracy (46 proc.),
  • możliwość zachowania równowagi między życiem prywatnym i zawodowym (45 proc.),
  • przyjazna atmosfera w pracy (44 proc.),
  • współpracownicy, na których można liczyć (42 proc.),
  • dobre wynagrodzenie (37 proc.).

Tworzenie szczęścia w miejscu pracy to złożone zadanie i chociaż dobre wynagrodzenie odgrywa istotną rolę, nie jest to jedyny czynnik wpływający na satysfakcję pracowników – tłumaczy Paweł Jemioł, dyrektor pionu operacji w Grupie Nordea, która jest partnerem raportu.

REKLAMA

W jego ocenie wynagrodzenie musi być nie tylko konkurencyjne, ale także postrzegane jako sprawiedliwe i zasłużone. Musi też być połączone z możliwościami rozwoju i wspierającym środowiskiem pracy, aby stworzyć prawdziwe szczęście w pracy.

Badanie „Szczęście w pracy Polaków” zostało zrealizowane na próbie 1016 osób z wykształceniem średnim i wyższym, które w większości pracują obecnie w dużych miastach. Badanie zrealizowano w dniach 24 września – 22 października 2024 r. z pomocą ankiety online.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA