Przedsiębiorcy żegnają awiza, muszą przejść na e-Doręczenia
e-Doręczenia staną się standardowym kanałem informacji nie tylko dla urzędów i instytucji publicznych, ale również dla przedsiębiorców. W tym drugim wypadku wdrożenie urzędowej komunikacji elektronicznej zostało rozłożone na trzy etapy. Poniżej przedstawiamy, jak według Ministerstwa Cyfryzacji będzie wyglądał harmonogram.
e-Doręczenia, które od 1 stycznia 2025 r. wdraża większość urzędów i część przedsiębiorców, w dużej części wyeliminują z oficjalnej komunikacji tradycyjne listy polecone i awiza.
e-Doręczenia to usługa, która wchodzi na szeroką skalę 1 stycznia 2025 roku. Korzystać z niej muszą przede wszystkim urzędy oraz podmioty publiczne, ale przedsiębiorcy powinni pamiętać, że ten obowiązek ich również dotyczy. W pierwszym etapie obejmie on podmioty, które po nowym roku będą składać wniosek o wpis do CEIDG oraz będą rejestrować się w Krajowym Rejestrze Sądowym – informuje wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
e-Doręczenia obowiązkowe dla firm, fundacji i stowarzyszeń
Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że w tym wypadku wdrożenie e-Doręczeń jako obowiązkowej formy komunikacji będzie odbywać się etapowo:
- 1 stycznia 2025 r. – obowiązek posiadania skrzynki do e-Doręczeń będą miały podmioty nowo rejestrowane w CEIDG i KRS.
- Od 1 kwietnia 2025 r. – obowiązek obejmie przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS przed 1 stycznia 2025 r.
- Od 1 października 2026 r. – firm zarejestrowanych w CEIDG przed 1 stycznia 2025 r., chyba że wcześniej zaktualizują swoje dane w CEIDG (po 30 czerwca 2025 r.).
Resort cyfryzacji podkreśla, że od 1 stycznia adres do e-Doręczeń będą musiały posiadać także fundacje i stowarzyszenia wpisane do KRS.
Korzyści z e-Doręczeń dla przedsiębiorców
System e-Doręczeń oferuje przedsiębiorcom szereg korzyści, które – jak przekonuje resort cyfryzacji – pozwolą na oszczędność czasu i pieniędzy:
- Szybka wymiana informacji – List polecony z urzędu będzie można odebrać online, z dowolnego miejsca i o każdej porze. To eliminuje konieczność odbierania przesyłek na poczcie.
- Bezpieczeństwo – e-Doręczenia są chronione zaawansowanymi metodami szyfrowania i identyfikacji, co gwarantuje poufność korespondencji.
- Skuteczność prawna – Każde doręczenie w formie cyfrowej jest równoważne z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
- Mobilność – Korespondencja trafi do przedsiębiorcy nawet w przypadku zmiany siedziby firmy.
Nowy system pozwala także na sprawne zarządzanie dokumentacją – korespondencja jest przechowywana jako pliki cyfrowe, a to eliminuje potrzebę archiwizacji w formie papierowej.
e-Doręczenia a codzienność przedsiębiorcy
Resort przekonuje, że dzięki e-Doręczeniom przedsiębiorcy będą mogli z łatwością korespondować z urzędami miast i gmin, starostwami, urzędami skarbowymi, ZUS, KRUS czy ministerstwami. Wiceminister Dariusz Standerski podkreśla, że to rozwiązanie usprawni wiele procesów.
Szybsza wymiana informacji i łatwy dostęp do korespondencji urzędowej to duże udogodnienie dla przedsiębiorców. Dodatkowo oszczędność czasu i kosztów to czynniki, które mogą mieć pozytywny wpływ na efektywność prowadzenia biznesu – przekonuje wiceszef resortu cyfryzacji Dariusz Standerski.
Więcej wiadomości na temat e-Doręczeń
Jak założyć adres do e-Doręczeń
Założenie adresu i skrzynki do e-Doręczeń nie jest skomplikowanym procesem. Przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek na stronie Biznes.gov.pl, a od 1 stycznia 2025 r. także podczas składania wniosków CEIDG. Wpisanie adresu do doręczeń elektronicznych do bazy oznacza, że od tego momentu cała korespondencja urzędowa będzie kierowana właśnie na ten adres.
e-Doręczenia to usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która w założeniu ma zastąpić tradycyjne listy polecone za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mogli wysyłać i odbierać korespondencję w formie cyfrowej, zachowując pełne bezpieczeństwo i skuteczność prawną tradycyjnych przesyłek.