REKLAMA

Awiza do lamusa. Tradycyjne polecone to już prawie przeżytek

Już niebawem w Polsce skończy się, stanie w długich kolejkach na poczcie w celu wysłania lub odebrania pisma z urzędu. Od nowego roku w większości państwowych placówek będą obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Zobaczcie listę instytucji, które od 1 stycznia 2025 r. będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami i w jaki sposób już dziś założyć skrzynkę do e-Doręczeń.

Awiza do lamusa. Tradycyjne polecone to już prawie przeżytek
REKLAMA

Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski wyjaśnia, że e-Doręczenia to sposób na szybką i wygodną wymianę oficjalnej korespondencji między administracją państwową, firmami i obywatelami. Usługa, która stanowi kolejny krok w cyfryzacji państwa, pozwala na łatwe wysyłanie i odbieranie listów w formie elektronicznej.

REKLAMA

W dowolnym miejscu i czasie, bez konieczności wizyt w urzędzie czy stania w kolejce na poczcie. Co ważne, dokument nadany z użyciem e-Doręczeń jest równoważny prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, a liczba podmiotów zobowiązanych do stosowania tej formy korespondencji stale rośnie – zapewnia wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

Upowszechnianie e-Doręczeń oznacza w praktyce, że wszystkie urzędowe pisma i decyzje można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. Takie rozwiązanie ułatwi załatwianie spraw administracyjnych zarówno Kowalskiemu, jak i przedsiębiorcom oraz urzędnikom.

Co ważne, obywatele w kontaktach z jednostkami publicznymi mogą korzystać z usługi całkowicie bezpłatnie, dlatego w porównaniu z tradycyjnym przesyłaniem dokumentów będzie to nie tylko spora oszczędność czasu, ale też pieniędzy. Aby móc swobodnie korzystać z tego narzędzia, warto już dziś złożyć wniosek o założenie skrzynki do e-Doręczeń – można to zrobić w kilku prostych krokach poprzez stronę mObywatel.gov.pl.

Od przyszłego roku większość urzędów będzie działać po nowemu

System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony na początku stycznia przyszłego roku. To wtedy większość urzędów będzie musiała umożliwić taki sposób korespondencji, dzięki czemu obywatele będą mogli zarówno odbierać z tych jednostek doręczenia elektroniczne, jak i wysyłać do nich pisma w tej formie. Na liście podmiotów objętych tym obowiązkiem znalazły się m.in.:

  • urzędy miast i gmin,
  • starostwa,
  • urzędy skarbowe,
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS),
  • Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
  • Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ),
  • publiczne szpitale, przychodnie i ośrodki zdrowia,
  • uczelnie wyższe, szkoły, przedszkola, żłobki,
  • instytucje pomocy społecznej,
  • ministerstwa.

Funkcjonowanie nowego systemu reguluje Ustawa o doręczeniach elektronicznych. Zgodnie z jej zapisami dłuższy czas na wprowadzenie e-Doręczeń mają m.in. sądy i prokuratura, organy ścigania, służba więzienna oraz inne jednostki zajmujące się wymiarem sprawiedliwości. W tych instytucjach nowe narzędzie do korespondencji zostanie wprowadzone 1 października 2029 r.

Więcej wiadomości na temat e-doręczeń można przeczytać poniżej:

Przedstawiciele zawodów zaufanych będą zobligowani do korzystania z e-Doręczeń

Pierwszy dzień przyszłego roku to termin, w którym do założenia skrzynek do e-Doręczeń zobowiązani będą również przedstawiciele wybranych zawodów zaufania publicznego:

  • notariusze,
  • adwokaci,
  • radcowie prawni,
  • doradcy podatkowi,
  • doradcy restrukturyzacyjni,
  • rzecznicy patentowi.
REKLAMA

Nowy system elektronicznej korespondencji znacznie ułatwi zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom wysyłkę pism tą drogą.

Z adresu i skrzynki do e-Doręczeń obywatele, firmy i instytucje mogą korzystać już teraz. Jej założenie jest bardzo proste: wystarczy złożyć wniosek poprzez stronę www.mObywatel.gov.pl. Instrukcje, szczegółowe informacje oraz harmonogram wprowadzania usługi przez poszczególne podmioty znajduje się na stronie www.gov.pl.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA