Rząd postanowił nie tylko przesunąć wprowadzenie obowiązku stosowania e-Doręczeń na 1 stycznia 2025 r., ale chce też okresu przejściowego, który potrwa cały przyszły rok. Tak duże opóźnienie w tym ważnym obszarze cyfryzacji ma być spowodowane niemocą i zaniedbaniami po stronie podmiotów publicznych, a zwłaszcza samorządów. Projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych w końcu ujrzał światło dzienne.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Jedynym celem tej ustawy ma być zmiana terminu wprowadzenia obowiązkowego elektronicznego sposobu prowadzenia korespondencji. e-Doręczenia miały wejść w życie już w 2021 r., a obecne plany przewidują, że na pełną skalę nastąpi to dopiero w 2026 r.
Elektroniczne listy polecone
Przyczyną i potrzebą wprowadzenia planowanych rozwiązań jest przede wszystkim brak gotowości po stronie części podmiotów publicznych, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego, do stosowania e-Doręczeń – wyjaśnia Ministerstwo Cyfryzacji.
Resort Krzysztofa Gawkowskiego przekonuje, że wdrożenie e-Doręczeń jako nowego sposobu prowadzenia korespondencji jest dużym przedsięwzięciem technicznym, ale przede wszystkim organizacyjnym, szczególnie dla podmiotów publicznych. Podkreśla, że termin wejścia w życie obowiązku stosowania doręczeń elektronicznych był kilkukrotnie przesuwany ze względu na niewystarczającą gotowość po stronie podmiotów obowiązanych.
Z przeprowadzonych analiz wynika, że wniosek o założenie adresu do doręczeń złożyło jedynie 30 proc. obowiązanych podmiotów publicznych – informuje ministerstwo.
Ministerstwo Cyfryzacji chce przesunięcia obowiązku wprowadzenia obowiązkowego systemu e-Doręczeń z 1 października na 1 stycznia 2025 r. Jednak w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia systemu w podmiotach publicznych resort proponuje wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 r., w którym urzędy będą mogły stopniowo dostosowywać się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji.
Więcej o cyfryzacji przeczytacie w tych tekstach:
E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia są równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.
Choć przepisy o systemie e-Doręczeń obowiązują już od 2021 r., terminy wprowadzenia obowiązkowej elektronicznej korespondencji państwa i samorządów z obywatelami wciąż są przesuwane. Pierwszy termin stosowania e-Doręczeń został wyznaczony na październik 2021 r., ale później był wielokrotnie przesuwany.
W 2023 r. termin wprowadzenia e-Doręczeń został wyznaczony na grudzień. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło akcję informacyjno-wdrożeniową wśród podmiotów publicznych i innych zobowiązanych podmiotów. Jednak zbyt mało podmiotów złożyło wnioski o adres do doręczeń. W grudniu wniosek o adres do doręczeń złożyło zaledwie 25 proc. podmiotów publicznych.