Kobiety, jak i mężczyźni coraz częściej zwracają uwagę na wygląd, a co za tym idzie na uzębienie. Nic dziwnego, że kuszą ich również reklamy produktów, które w szybkim tempie i za atrakcyjną cenę mają sprawić, że ich uśmiech będzie piękny. Jednak tak, jak przy innych zakupach, trzeba zachować ostrożność.

Kojarzycie wszechobecne reklamy o niewidocznych nakładkach prostujących, które mają zmienić uśmiech w kilka miesięcy? To właśnie przed nimi ostrzega Europejskie Centrum Konsumenckie (ECC-Net), choć nie podaje konkretnej nazwy marki, ani producenta, wskazuje na niemiecką firmę.
Niewidoczne, a czynią cuda?
W ostatnim czasie pojawiła się na polskim rynku niemiecka firma proponująca wykonanie metamorfozy uśmiechu poprzez zastosowanie nakładek prostujących zęby. Ich reklamy zachęcają do zakupu, a cena i wygoda użytkowania wydają się być atrakcyjne w porównaniu do standardowego leczenia, co wzbudza duże zainteresowanie wśród konsumentów.
Firma zachęca do nabycia produktu, zapewniając, że nakładki są prawie niewidoczne i mają zmienić uśmiech w kilka miesięcy. Dodatkowym atutem ma być szybkie podpisanie umowy, następnie otrzymujesz zestaw i voilà. I tu zaczynają się schody.
Mogłoby się wydawać, że oferta jest idealna, dla kogoś, kto marzy o pięknym uśmiechu bez chodzenia kilku lat w drucianym aparacie. Jednak nie do końca. Konsumenci, którzy złapali się na piękne bajki opowiadane przez konsultanta mają teraz problem z odstąpieniem od umowy.
Skargi konsumentów i porady Europejskiego Centrum Konsumenckiego
To była tylko kwestia czasu, jak gruchną pierwsze skargi do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy UOKiK. W ostatnim czasie wpłynęło prawie 50 skarg na niemiecką firmą. W jednej ze zgłoszonych skarg konsument poinformował, że otrzymał i zaakceptował umowę podczas rozmowy z konsultantem, mimo że nie miał możliwości się z nią zapoznać.
Jakie problemy zgłaszają konsumenci? Najczęściej są to:
- konsultant naciska na zawarcie umowy podczas rozmowy.
- osoby wskazują, że nie były wystarczająco poinformowane o szczegółach umowy, np. o tym, co uwzględnia, a co nie wchodzi w jej zakres.
- z otrzymanych skarg wynika, że podczas rozmowy konsumenci często byli zapewniani, że mogą się rozmyślić – później okazywało się, że odstąpienie od umowy w tym przypadku nie jest możliwe.
- informacja o odstąpieniu od umowy, nie jest przekazywana na trwałym nośniku, a za pośrednictwem linku, który przekierowuje na stronę firmy.
- konsumenci nie są świadomi, z kim zawarli umowę - w stopkach maili i regulaminie widnieją różne nazwy firm (polska i niemiecka).
W związku z licznymi skargami, Europejskie Centrum Konsumenckie radzi:
- nie ulegaj konsultantowi podczas rozmowy, nie wyrażaj zgody na natychmiastowe podejmowanie decyzji pod wpływem presji – poproś o czas do namysłu i zapoznanie się z warunkami umowy,
- nie ulegaj chwytom marketingowym typu "promocyjna cena obowiązuje tylko, jeżeli zaakceptujesz umowę podczas rozmowy”. Może to być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową- Art. 7. pkt.7 - (Czarna lista nieuczciwych praktyk rynkowych),
- jeżeli usługa jest spersonalizowana, wykonana np. pod wadę zgryzu danej osoby – nie możesz odstąpić od umowy. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest jasne poinformowanie o tym konsumenta – na trwałym nośniku (np. w formie załącznika do maila),
- zapoznaj się z opiniami innych klientów dotyczącymi danej firmy (również negatywnymi).
Bezpłatna pomoc dla konsumentów
Europejskie Centrum konsumenckie przypomina, że jeśli nie udało się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji, to w sprawach krajowych pomoc można otrzymać:
- na infolinii konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 oraz e-mailem: [email protected]
- u Rzecznika Konsumentów– w twoim mieście lub powiecie
- w placówce Inspekcji Handlowej– w twoim województwie
W sytuacji sporu z firmą z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, należy zgłosić się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.