REKLAMA
  1. bizblog
  2. Zakupy

Magiczne nakładki na zęby działają cuda? Jest już prawie 50 skarg

Kobiety, jak i mężczyźni coraz częściej zwracają uwagę na wygląd, a co za tym idzie na uzębienie. Nic dziwnego, że kuszą ich również reklamy produktów, które w szybkim tempie i za atrakcyjną cenę mają sprawić, że ich uśmiech będzie piękny. Jednak tak, jak przy innych zakupach, trzeba zachować ostrożność.

07.03.2023
17:52
Magiczne nakładki na zęby działają cuda? Jest już prawie 50 skarg
REKLAMA

Kojarzycie wszechobecne reklamy o niewidocznych nakładkach prostujących, które mają zmienić uśmiech w kilka miesięcy? To właśnie przed nimi ostrzega Europejskie Centrum Konsumenckie (ECC-Net), choć nie podaje konkretnej nazwy marki, ani producenta, wskazuje na niemiecką firmę.

REKLAMA

Niewidoczne, a czynią cuda?

W ostatnim czasie pojawiła się na polskim rynku niemiecka firma proponująca wykonanie metamorfozy uśmiechu poprzez zastosowanie nakładek prostujących zęby. Ich reklamy zachęcają do zakupu, a cena i wygoda użytkowania wydają się być atrakcyjne w porównaniu do standardowego leczenia, co wzbudza duże zainteresowanie wśród konsumentów.

Firma zachęca do nabycia produktu, zapewniając, że nakładki są prawie niewidoczne i mają zmienić uśmiech w kilka miesięcy. Dodatkowym atutem ma być szybkie podpisanie umowy, następnie otrzymujesz zestaw i voilà. I tu zaczynają się schody.

Mogłoby się wydawać, że oferta jest idealna, dla kogoś, kto marzy o pięknym uśmiechu bez chodzenia kilku lat w drucianym aparacie. Jednak nie do końca. Konsumenci, którzy złapali się na piękne bajki opowiadane przez konsultanta mają teraz problem z odstąpieniem od umowy.

Firma oferuje darmową konsultację w gabinecie, po której konsument otrzymuje mailem plan leczenia. W bardzo krótkim czasie dzwoni konsultant. Nakłania on do akceptacji umowy podczas rozmowy telefonicznej - relacjonuje jeden z konsumentów, jak wygląda proces zawarcia umowy.

Skargi konsumentów i porady Europejskiego Centrum Konsumenckiego

To była tylko kwestia czasu, jak gruchną pierwsze skargi do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, działającego przy UOKiK. W ostatnim czasie wpłynęło prawie 50 skarg na niemiecką firmą. W jednej ze zgłoszonych skarg konsument poinformował, że otrzymał i zaakceptował umowę podczas rozmowy z konsultantem, mimo że nie miał możliwości się z nią zapoznać.

Jakie problemy zgłaszają konsumenci? Najczęściej są to:

  • konsultant naciska na zawarcie umowy podczas rozmowy.
  • osoby wskazują, że nie były wystarczająco poinformowane o szczegółach umowy, np. o tym, co uwzględnia, a co nie wchodzi w jej zakres.
  • z otrzymanych skarg wynika, że podczas rozmowy konsumenci często byli zapewniani, że mogą się rozmyślić – później okazywało się, że odstąpienie od umowy w tym przypadku nie jest możliwe.
  • informacja o odstąpieniu od umowy, nie jest przekazywana na trwałym nośniku, a za pośrednictwem linku, który przekierowuje na stronę firmy.
  • konsumenci nie są świadomi, z kim zawarli umowę - w stopkach maili i regulaminie widnieją różne nazwy firm (polska i niemiecka). 

W związku z licznymi skargami, Europejskie Centrum Konsumenckie radzi:

  • nie ulegaj konsultantowi podczas rozmowy, nie wyrażaj zgody na natychmiastowe podejmowanie decyzji pod wpływem presji – poproś o czas do namysłu i zapoznanie się z warunkami umowy,
  • nie ulegaj chwytom marketingowym typu "promocyjna cena obowiązuje tylko, jeżeli zaakceptujesz umowę podczas rozmowy”. Może to być uznane za nieuczciwą praktykę rynkową- Art. 7. pkt.7 - (Czarna lista nieuczciwych praktyk rynkowych),
  • jeżeli usługa jest spersonalizowana, wykonana np. pod wadę zgryzu danej osoby – nie możesz odstąpić od umowy. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest jasne poinformowanie o tym konsumenta – na trwałym nośniku (np. w formie załącznika do maila),
  • zapoznaj się z opiniami innych klientów dotyczącymi danej firmy (również negatywnymi).

Bezpłatna pomoc dla konsumentów

Europejskie Centrum konsumenckie przypomina, że jeśli nie udało się rozwiązać sporu za pomocą reklamacji, to w sprawach krajowych pomoc można otrzymać:

REKLAMA
  • na infolinii konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76  oraz e-mailem: porady@dlakonsumentow.pl
  • u Rzecznika Konsumentów– w twoim mieście lub powiecie
  • w placówce Inspekcji Handlowej– w twoim województwie

W sytuacji sporu z firmą z innego kraju EU, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, należy zgłosić się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które działa przy UOKiK.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA