Obiecywała dostawę na Dzień Babci, ale nie zamierzała dotrzymać słowa. Poczta Kwiatowa z surową karą
Karę przekraczającą 1,6 mln zł dostała Poczta Kwiatowa za stosowanie niedozwolonych zapisów w umowach ze swoimi klientami. Jak wskazuje UOKiK, firma w reklamach zachęcała do składania zamówień na Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, czy Dzień Kobiet, ale nie gwarantowała terminowej dostawy.

Aktualizacja: mamy oświadczenie Poczty Kwiatowej
Jak wykazało dochodzenie, Poczta Kwiatowa stosowała postanowienie, w którym nie gwarantowała dostarczenia przesyłek w Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca. Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zamieszczenie tego zapisu w załączniku do regulaminu miało na celu uniknięcie odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań i miało być zabezpieczeniem dla spółki w razie reklamacji.
Reklama jedno, regulamin drugie
Chróstny przekonuje, że dla klientów jest szczególnie istotne, aby przesyłka dotarła do adresata w konkretnym dniu, zwłaszcza, gdy sama firma do tego zachęca. Dodaje, że jeśli Poczta Kwiatowa nie jest w stanie zrealizować zamówień w terminie, to powinna ograniczyć ich przyjmowanie lub informować o braku możliwości dostarczenia kwiatów na czas.
Kluczowy właśnie okazał się fakt, że Poczta Kwiatowa w reklamach zachęcała do składania takich zamówień, sugerując, że zostaną zrealizowane w oczekiwanym terminie. UOKiK zwraca uwagę, że firma z jednej strony przyciągała hasłami „Jeszcze zdążysz!” czy „Pokaż, że kochasz”, a z drugiej zastrzegała w załączniku do regulaminu brak gwarancji terminowej dostawy.
Szkody emocjonalne
Kara za taką praktykę okazała się surowa. Poczta Kwiatowa musi zapłacić dokładnie 1 610 712 zł, a na wysokość tej kary wpłynął fakt, że niedozwolona – według urzędu – klauzula była stosowana aż przez sześć lat. UOKiK uznał, że takie uchylanie się od odpowiedzialności odszkodowawczej za niewykonanie usługi naruszało interesy konsumentów.
Oświadczenie Poczty Kwiatowej
W piątek wieczorem oświadczenie dotyczące kary od UOKiK-u przesłała nam spółka Poczta Kwiatowa. Zamieszczamy je w całości poniżej.
Poczta Kwiatowa nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK-u i będzie składać odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Decyzja Prezesa UOKiK-u jest nieprawomocna.
Zakwestionowane przez Urząd postanowienie w regulaminie Poczty Kwiatowej miało charakter czysto informacyjny i jego celem było zwrócenie uwagi naszych klientów na możliwe problemy logistyczne, wynikające z dużej liczby zamówień w okresie świąt np. Dnia Matki. Poczta Kwiatowa dokłada wszelkich starań, aby klienci byli na bieżąco informowani o problemach związanych z realizacją zamówień.
Poczta Kwiatowa z całą stanowczością podkreśla, że kwestionowane przez Urząd postanowienie, nie miało na celu wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności w razie nieterminowej realizacji. Nie było również w ten sposób stosowane. Ewentualne reklamacje rozwiązywane były i są w atmosferze wzajemnego dialogu, nakierowanego na uwzględnienie indywidualnych ustaleń z naszym klientem.
Jesteśmy partnerem największych światowych firm w naszej branży, śledzimy trendy rozwojowe, w tym prokonsumenckie sposoby rozwiązywania reklamacji i staramy się je na bieżąco stosować.