Ubrania kupujemy raz w miesiącu i zamawiamy do Paczkomatu. Co czwarty z nas oczekuje "sprzedaży na żywo"
Statystyczny polski konsument mody AD 2022 – jaki jest? Na ubrania i dodatki przeznacza maksymalnie 500 zł, często jednak nie więcej niż 200 zł. Najwięcej wydaje na buty (64 proc.) oraz spodnie i dżinsy (48 proc.). Wyszukuje je na komputerze i zamawia do paczkomatu.
Jest jednak skory do poszukiwania nowości i innowacji - właśnie to wynika z najnowszego raportu Klarny "Polak nowej generacji na zakupach". Kupujemy online, a w mediach społecznościowych śledzimy marki i sklepy. To właśnie portale takie jak TikTok, Instagram czy Facebook służą jako ważne źródło inspiracji. Najważniejsi są jednak znajomi i rodzina.
Nie obawiamy się przy tym zakupów w mediach społecznościowych. Polscy konsumenci najczęściej ze wszystkich badanych kupią produkt po obejrzeniu go na Facebooku (68 proc.), w porównaniu z 46 proc. Brytyjczyków i 38 proc. Niemców.
Polacy nie poddali się celebrytyzacji
Co ciekawe, ambasadorzy i influencerzy nie mają dużego wpływu na decyzje zakupowe. Na pierwszym planie pozostaje styl marki i design produktów.
Zakupy na lajwie – oczekuje ich co czwarty kupujący
W zakupach na żywo uczestniczyło już 19 proc. polskich konsumentów, co daje nam drugie (po Amerykanach) miejsce wśród 11 krajów objętych badaniem.
Livestreamy oferują interaktywność, której ze świecą szukać w zwykłych zakupach online. Prowadzący często uatrakcyjniają je grami i quizami, w których można wygrać nagrody. Same transmisje są również źródłem inspiracji dla konsumentów.
W tym kontekście warto wspomnieć o ostatniej premierze Klarny, czy usłudze wirtualnych zakupów. Dzięki niej konsumenci mogą łączyć się z ekspertami w sklepie, aby uzyskiwać porady w czasie rzeczywistym w formie wideo lub czatu. Sklepy mogą dzięki temu wykorzystać wiedzę swoich pracowników i prezentować ubrania bezpośrednio w sklepie. Pracownicy mają zaś do dyspozycji dedykowaną aplikację, która umożliwia im dzielenie się zdjęciami i wideo.
Klarna swoją popularność zbudowała na usłudze kup teraz, zapłać później, która również kształtuje doświadczenie zakupowe. 2/3 respondentów z Polski przyznało, że chętniej kupowałoby produkty online, gdyby mieli możliwość odroczenia płatności za zakup.
Paczkomaty to polski fenomen
Polacy preferują dostawę do paczkomatów – dla blisko trzech z czterech zapytanych jest to forma dostawy numer 1. Dla porównania, z paczkomatów korzysta 29 proc. Finów, 14 proc. Szwedów i tylko 5 proc. Niemców.
Polacy są również konsumenckimi patriotami. Produkty naszych firm kojarzą się z wygodą i przystępnością cenową. Ten drugi element doceniła połowa przebadanych.
Dobre, bo polskie – lubimy kupować polskie ubrania
Co ciekawa, największą estymą polskie marki cieszą się wśród Millenialsów (38 proc.), najmniejszą zaś - wśród generacji Z (22 proc.). Co dziesiąty ankietowany woli marki zagraniczne, dla pozostałych (55 proc.) pochodzenie marki jest obojętne.