Budowa dróg w Polsce. Znamy daty oddania setek kilometrów nowych autostrad i ekspresówek
Trwają realizacje najważniejszych polskich programów rozbudowy sieci dróg krajowych i autostrad. GDDKiA informuje o przebiegu i rozmiarach inwestycji. Obejmują one zarówno autostrady, jak i drogi ekspresowe. Łącznie - przez najbliższą dekadę do ruchu zostanie kilkaset kilometrów nowiutkich szos.
Budowa dróg w Polsce to w dalszym ciągu temat drażliwy, ale już nie tak jak kiedyś. Wśród inwestycji, które w najbliższych latach będzie realizowała GDDKiA znalazły się autostrady A1, A2, A4 i A18, a także najważniejsze polskie trasy szybkiego ruchu: S1, S2, S3, S5, S7, S8, S17 oraz S19. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje te drogi ukończyć, zmodernizować lub przedłużyć.
A1, AmberOne na ostatniej prostej
Docelowo długość trasy A1 ma osiągnąć 564 km i umożliwiać bezpośredni przejazd od portów w Gdyni i Gdańsku do południowej granicy z Czechami.
Na terenie województw śląskiego i łódzkiego budowane są aktualnie ostatnie spośród spajających całość odcinków.
Obecnie w realizacji jest pięć zadań o łącznej długości ok. 81 km. Zgodnie z kontraktem planowana data oddania do ruchu to IV kwartał 2022 roku. Jak już wielokrotnie informowaliśmy, mobilizujemy wykonawców, abyśmy do końca 2020 roku mogli udostępnić kierowcom ponad 80 kilometrów nowej jezdni autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową. Planujemy wykorzystać trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i na zasadach tymczasowej organizacji ruchu udostępnić kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Współpracujemy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, aby do czasu zakończenie budowy między Tuszynem i Częstochową pojawił się odcinkowy pomiar prędkości
– poinformowała GDDKiA.
A2 ma osiągnąć długość 621 km
Autostrada połączy wschodnią i zachodnią granicę Polski.
Na wschód od Warszawy finalizują się już prace nad budowanymi jeszcze odcinkami autostrady.
W realizacji są jeszcze dwa zadania (węzeł Kałuszyn - węzeł Groszki i węzeł Gręzów - węzeł Siedlce Zachód) o łącznej długości ok. 25 km. W przetargu jest kolejne zadanie (Groszki - Gręzów) o długości ok. 13 km. W przygotowaniu jest natomiast pięć zadań (od Siedlec do granicy państwa) o łącznej długości ok. 95 km. Planowana dostępności dla ruchu całej trasy to 2025 rok
– podała GDDKiA.
Dodatkowo w drugiej połowie 2025 r. między Warszawą a Łodzią A2 ma zyskać trzeci pas ruchu w obu kierunkach.
A4 od Zgorzelca do Medyki
Docelowo długość trasy A4 ma osiągnąć 667 km i połączyć Zgorzelec ze wschodnią granicą Polski.
Na odcinku Wrocław-Krzyżowa analizujemy jej modernizację albo przez budowę nowego przebiegu na północ lub południe od obecnego przebiegu lub możliwość przebudowy w istniejącym śladzie
– opisuje Dyrekcja.
A18, czyli autostrada wstydu
Docelowo długość trasy A18 ma osiągnąć 80 km i połączyć autostradę A4 w Krzyżowej z zachodnią granicą Polski w Olszynie. Prace trwają na praktycznie całej drodze, bo na ponad 70-kilometrowym odcinku między miejscowościami Olszyna i Golnice.
O złożonych planach dotyczącej tzw. drogi wstydu pisaliśmy już na Bizblog.pl ostatni raz pod koniec czerwca b.r.
S1 z lotniska w Pyrzowicach na Słowację
Docelowo długość trasy S1 ma osiągnąć 160 km i połączyć Pyrzowice z granicą Polski ze Słowacją.
W realizacji jest pięć zadań (S1 Pyrzowice-Podwarpie, Oświęcim - Dankowice, Dankowice - Suchy Potok, odcinek Przybędza - Milówka (tzw. obejście Węgierskiej Górki, Podwarpie - Dąbrowa Górnicza) o łącznej długości ok. 53 km. W przetargu jest jedno zadanie Kosztowy - Oświęcim o długości ok. 15 km
– informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Szacuje się, że ostatni z odcinków zostanie oddany do użytku w połowie 2024 roku.
S2, czyli południowa obwodnica Warszawy
Docelowo długość trasy S2 ma osiągnąć 34 km.
W realizacji są trzy zadania (od węzła Puławska do węzła Lubelska) o łącznej długości ok. 18,5 km.
– poinformowała GDDKiA.
Do końca tego roku oddane mają zostać dwa odcinki POW od węzła Lubelska do węzła Przyczółkowa i nowy most - łącznie 13,9 km. Całość ma być ukończona w połowie 2021 r.
S3 będzie gotowa do 2024 r.
Docelowo długość trasy S3 ma osiągnąć 471 km i połączyć porty w Szczecinie z południową granicą z Czechami.
W realizacji jest osiem zadań (Świnoujście - Dargobądz, Dargobądz - Troszyn, obwodnica Brzozowa wraz z odcinkiem Brzozowo - Miękowo, Miękowo - Rzęśnica, Bolków - Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Północ - granica państwa, Polkowice Północ (Kaźmierzów) - Lubin Północ oraz kontynuacja odcinka S3/A6, czyli rozbudowa węzła Kijewo, o łącznej długości ok. 107 km.
– opisuje GDDKiA.
Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2024 roku.
S5, czyli z Dolnego Śląska na Mazury
Docelowo długość trasy S5 ma osiągnąć 487 km i połączyć Wrocław i Olsztyn przez Poznań i Bydgoszcz.
W realizacji jest sześć zadań (Ornowo - Wirwajdy, Szubin Północ - Żnin Północ, Bydgoszcz Opławiec - Bydgoszcz Błonie oraz kontynuacje Nowe Marzy - Świecie Południe, Świecie Południe - Bydgoszcz Północ) o łącznej długości 93,2 km.
– wymienia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Na lata 2020-2030 planowana jest realizacja 50-kilometrowego odcinka Sobótka - Bolków oraz przedłużenie S5 o kolejny 85-kilometrowy odcinek Grudziądz - Ostróda.
S7 z Gdańska do Rabki Zdrój, a nawet dalej
Docelowo długość trasy S7 ma osiągnąć 685 km.
Planem na teraz jest jak najszybsze uzyskanie połączenie z Gdańska do Płońska.
W realizacji jest 13 zadań (Napierki - Mława, Mława - Strzegowo, Strzegowo - Pieńki, Pieńki - Płońsk, Załuski - Modlin, Modlin - Czosnów, Warszawa (w. Lotnisko) - Lesznowola, Lesznowola - Tarczyn Północ, Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca, Moczydło (gr. woj. świętokrzyskiego i małopolskiego) - Miechów, Szczepanowice - Widoma, Widoma - Kraków (w. Nowa Huta), Naprawa - Skomielna Biała) o łącznej długości ok. 175 km.
– opisała Dyrekcja.
W trakcie przetargu jest wykonanie odcinków Miechów - Szczepanowice oraz Siedlin - Załuski o łącznej długości 17 km, a w przygotowaniu kolejne 22 km w związku z budową fragmentów Czosnów - Kiełpin i Kiełpin - Warszawa (S8). Terminem jest rok 2025.
GDDKiA planuje jeszcze przedłużenie S7 o drogę GP (o parametrach S) od Rabki Zdrój do granicy Polski.
S8 gotowa w 2027 r.
Droga liczy sobie prawie 830 km, z których 560 km spełnia wymogi drogi ekspresowej. Do 2027 r. planowane jest zwiększenie tej liczby o kolejne 87 km.
Trasa ma być więc wydłużona poprzez stworzenie dwupasmówek na odcinkach: Kłodzko - Ząbkowice, Ząbkowice - Łagiewniki i Łagiewniki - Wrocław (Magnice).
Koniec prac jest planowany w 2027 r.
S17 gotowa za sześć lat
Docelowo długość trasy S17 ma osiągnąć 282 km i połączyć Warszawę z Lubelszczyzną, a później - południowo-wschodnią granicą Polski.
W realizacji są trzy zadania (węzeł Lubelska, węzeł Lubelska - węzeł Zakręt i obwodnica Tomaszowa Lubelskiego) o łącznej długości ok. 15,5 km. W przygotowaniu są dwa zadania od Drewnicy do Warszawa Wschód oraz dziewięć zadań od Piask do Hrebennego o łącznej długości ok. 135 km.
– opisuje GDDKiA.
S17 ma być w całości przejezdna w połowie 2026 r.
S19, czyli Via Carpathia
Docelowo długość trasy S7 ma osiągnąć 596 km i połączyć wschodnią granicę Polski z południową przebiegając przez Białystok i Lublin,
W realizacji jest 13 zadań (Lublin - Niedrzwica Duża, Niedrzwica Duża - Kraśnik, Kraśnik Północ - Kraśnik Południe, Kraśnik Południe - Janów Lubelski, Janów Lubelski Północ - Janów Lubelski Południe, Janów Lubelski Południe - Lasy Janowskie, Lasy Janowskie - Zdziary, Zdziary - Rudnik nad Sanem, Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, Nisko Południe - Podgórze, Podgórze - Kamień, Kamień - Sokołów Małopolski Północ, Rzeszów Południe - Babica) o łącznej długości ok. 139 km
– raportuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W przetargu jest dziewięć zadań o łącznej długości ponad 130 km. W przygotowaniu jest kolejne 275 km. Prace mają być zakończone w połowie 2026 r.
Ponadto w najbliższej dekadzie mają powstać kolejne duże inwestycje drogowe, m.in. S10, S11, S12, S74 czy Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej.