REKLAMA

Budowa dróg w Polsce. Znamy daty oddania setek kilometrów nowych autostrad i ekspresówek

Trwają realizacje najważniejszych polskich programów rozbudowy sieci dróg krajowych i autostrad. GDDKiA informuje o przebiegu i rozmiarach inwestycji. Obejmują one zarówno autostrady, jak i drogi ekspresowe. Łącznie - przez najbliższą dekadę do ruchu zostanie kilkaset kilometrów nowiutkich szos.

Budowa dróg w Polsce. Znamy daty oddania setek kilometrów nowych autostrad i ekspresówek
REKLAMA

Budowa dróg w Polsce to w dalszym ciągu temat drażliwy, ale już nie tak jak kiedyś. Wśród inwestycji, które w najbliższych latach będzie realizowała GDDKiA znalazły się autostrady A1, A2, A4 i A18, a także najważniejsze polskie trasy szybkiego ruchu: S1, S2, S3, S5, S7, S8, S17 oraz S19. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje te drogi ukończyć, zmodernizować lub przedłużyć.

REKLAMA

A1, AmberOne na ostatniej prostej

Docelowo długość trasy A1 ma osiągnąć 564 km i umożliwiać bezpośredni przejazd od portów w Gdyni i Gdańsku do południowej granicy z Czechami. 

Na terenie województw śląskiego i łódzkiego budowane są aktualnie ostatnie spośród spajających całość odcinków.

GDDKiA
Źródło: GDDKiA

A2 ma osiągnąć długość 621 km

Autostrada połączy wschodnią i zachodnią granicę Polski.

Na wschód od Warszawy finalizują się już prace nad budowanymi jeszcze odcinkami autostrady.

Dodatkowo w drugiej połowie 2025 r. między Warszawą a Łodzią A2 ma zyskać trzeci pas ruchu w obu kierunkach.

Źródło: GDDKiA

A4 od Zgorzelca do Medyki

Docelowo długość trasy A4 ma osiągnąć 667 km i połączyć Zgorzelec ze wschodnią granicą Polski.

A18, czyli autostrada wstydu

Docelowo długość trasy A18 ma osiągnąć 80 km i połączyć autostradę A4 w Krzyżowej z zachodnią granicą Polski w Olszynie. Prace trwają na praktycznie całej drodze, bo na ponad 70-kilometrowym odcinku między miejscowościami Olszyna i Golnice.

O złożonych planach dotyczącej tzw. drogi wstydu pisaliśmy już na Bizblog.pl ostatni raz pod koniec czerwca b.r.

Źródło: GDDKiA

S1 z lotniska w Pyrzowicach na Słowację

Docelowo długość trasy S1 ma osiągnąć 160 km i połączyć Pyrzowice z granicą Polski ze Słowacją.

Szacuje się, że ostatni z odcinków zostanie oddany do użytku w połowie 2024 roku. 

GDDKiA
Źródło: GDDKiA

S2, czyli południowa obwodnica Warszawy

Docelowo długość trasy S2 ma osiągnąć 34 km.

Do końca tego roku oddane mają zostać dwa odcinki POW od węzła Lubelska do węzła Przyczółkowa i nowy most - łącznie 13,9 km. Całość ma być ukończona w połowie 2021 r.

GDDKiA
Źródło: GDDKiA

S3 będzie gotowa do 2024 r.

Docelowo długość trasy S3 ma osiągnąć 471 km i połączyć porty w Szczecinie z południową granicą z Czechami. 

Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2024 roku.

Źródło: GDDKiA

S5, czyli z Dolnego Śląska na Mazury

Docelowo długość trasy S5 ma osiągnąć 487 km i połączyć Wrocław i Olsztyn przez Poznań i Bydgoszcz.

Na lata 2020-2030 planowana jest realizacja 50-kilometrowego odcinka Sobótka - Bolków oraz przedłużenie S5 o kolejny 85-kilometrowy odcinek Grudziądz - Ostróda.

Źródło: GDDKiA

S7 z Gdańska do Rabki Zdrój, a nawet dalej

Docelowo długość trasy S7 ma osiągnąć 685 km.

Planem na teraz jest jak najszybsze uzyskanie połączenie z Gdańska do Płońska.

W trakcie przetargu jest wykonanie odcinków Miechów - Szczepanowice oraz Siedlin - Załuski o łącznej długości 17 km, a w przygotowaniu kolejne 22 km w związku z budową fragmentów Czosnów - Kiełpin i Kiełpin - Warszawa (S8). Terminem jest rok 2025.

GDDKiA planuje jeszcze przedłużenie S7 o drogę GP (o parametrach S) od Rabki Zdrój do granicy Polski. 

Źródło: GDDKiA

S8 gotowa w 2027 r.

Droga liczy sobie prawie 830 km, z których 560 km spełnia wymogi drogi ekspresowej. Do 2027 r. planowane jest zwiększenie tej liczby o kolejne 87 km.

Trasa ma być więc wydłużona poprzez stworzenie dwupasmówek na odcinkach: Kłodzko - Ząbkowice, Ząbkowice - Łagiewniki i Łagiewniki - Wrocław (Magnice).

Koniec prac jest planowany w 2027 r. 

Źródło: GDDKiA

S17 gotowa za sześć lat

Docelowo długość trasy S17 ma osiągnąć 282 km i połączyć Warszawę z Lubelszczyzną, a później - południowo-wschodnią granicą Polski.

S17 ma być w całości przejezdna w połowie 2026 r. 

Źródło: GDDKiA

S19, czyli Via Carpathia

Docelowo długość trasy S7 ma osiągnąć 596 km i połączyć wschodnią granicę Polski z południową przebiegając przez Białystok i Lublin,

W przetargu jest dziewięć zadań o łącznej długości ponad 130 km. W przygotowaniu jest kolejne 275 km. Prace mają być zakończone w połowie 2026 r.

Źródło: GDDKiA
REKLAMA

Ponadto w najbliższej dekadzie mają powstać kolejne duże inwestycje drogowe, m.in. S10, S11, S12, S74 czy Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-16T22:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T14:30:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T06:59:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-16T05:05:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T17:17:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T11:04:24+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T11:01:10+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T09:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-15T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T19:46:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T17:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T15:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-14T14:04:25+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA