Budowa dróg w Polsce. Znamy daty oddania setek kilometrów nowych autostrad i ekspresówek
Trwają realizacje najważniejszych polskich programów rozbudowy sieci dróg krajowych i autostrad. GDDKiA informuje o przebiegu i rozmiarach inwestycji. Obejmują one zarówno autostrady, jak i drogi ekspresowe. Łącznie - przez najbliższą dekadę do ruchu zostanie kilkaset kilometrów nowiutkich szos.

Budowa dróg w Polsce to w dalszym ciągu temat drażliwy, ale już nie tak jak kiedyś. Wśród inwestycji, które w najbliższych latach będzie realizowała GDDKiA znalazły się autostrady A1, A2, A4 i A18, a także najważniejsze polskie trasy szybkiego ruchu: S1, S2, S3, S5, S7, S8, S17 oraz S19. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje te drogi ukończyć, zmodernizować lub przedłużyć.
A1, AmberOne na ostatniej prostej
Docelowo długość trasy A1 ma osiągnąć 564 km i umożliwiać bezpośredni przejazd od portów w Gdyni i Gdańsku do południowej granicy z Czechami.
Na terenie województw śląskiego i łódzkiego budowane są aktualnie ostatnie spośród spajających całość odcinków.

A2 ma osiągnąć długość 621 km
Autostrada połączy wschodnią i zachodnią granicę Polski.
Na wschód od Warszawy finalizują się już prace nad budowanymi jeszcze odcinkami autostrady.
Dodatkowo w drugiej połowie 2025 r. między Warszawą a Łodzią A2 ma zyskać trzeci pas ruchu w obu kierunkach.

A4 od Zgorzelca do Medyki
Docelowo długość trasy A4 ma osiągnąć 667 km i połączyć Zgorzelec ze wschodnią granicą Polski.
A18, czyli autostrada wstydu
Docelowo długość trasy A18 ma osiągnąć 80 km i połączyć autostradę A4 w Krzyżowej z zachodnią granicą Polski w Olszynie. Prace trwają na praktycznie całej drodze, bo na ponad 70-kilometrowym odcinku między miejscowościami Olszyna i Golnice.
O złożonych planach dotyczącej tzw. drogi wstydu pisaliśmy już na Bizblog.pl ostatni raz pod koniec czerwca b.r.

S1 z lotniska w Pyrzowicach na Słowację
Docelowo długość trasy S1 ma osiągnąć 160 km i połączyć Pyrzowice z granicą Polski ze Słowacją.
Szacuje się, że ostatni z odcinków zostanie oddany do użytku w połowie 2024 roku.

S2, czyli południowa obwodnica Warszawy
Docelowo długość trasy S2 ma osiągnąć 34 km.
Do końca tego roku oddane mają zostać dwa odcinki POW od węzła Lubelska do węzła Przyczółkowa i nowy most - łącznie 13,9 km. Całość ma być ukończona w połowie 2021 r.

S3 będzie gotowa do 2024 r.
Docelowo długość trasy S3 ma osiągnąć 471 km i połączyć porty w Szczecinie z południową granicą z Czechami.
Zakończenie prac zaplanowano w połowie 2024 roku.

S5, czyli z Dolnego Śląska na Mazury
Docelowo długość trasy S5 ma osiągnąć 487 km i połączyć Wrocław i Olsztyn przez Poznań i Bydgoszcz.
Na lata 2020-2030 planowana jest realizacja 50-kilometrowego odcinka Sobótka - Bolków oraz przedłużenie S5 o kolejny 85-kilometrowy odcinek Grudziądz - Ostróda.

S7 z Gdańska do Rabki Zdrój, a nawet dalej
Docelowo długość trasy S7 ma osiągnąć 685 km.
Planem na teraz jest jak najszybsze uzyskanie połączenie z Gdańska do Płońska.
W trakcie przetargu jest wykonanie odcinków Miechów - Szczepanowice oraz Siedlin - Załuski o łącznej długości 17 km, a w przygotowaniu kolejne 22 km w związku z budową fragmentów Czosnów - Kiełpin i Kiełpin - Warszawa (S8). Terminem jest rok 2025.
GDDKiA planuje jeszcze przedłużenie S7 o drogę GP (o parametrach S) od Rabki Zdrój do granicy Polski.

S8 gotowa w 2027 r.
Droga liczy sobie prawie 830 km, z których 560 km spełnia wymogi drogi ekspresowej. Do 2027 r. planowane jest zwiększenie tej liczby o kolejne 87 km.
Trasa ma być więc wydłużona poprzez stworzenie dwupasmówek na odcinkach: Kłodzko - Ząbkowice, Ząbkowice - Łagiewniki i Łagiewniki - Wrocław (Magnice).
Koniec prac jest planowany w 2027 r.

S17 gotowa za sześć lat
Docelowo długość trasy S17 ma osiągnąć 282 km i połączyć Warszawę z Lubelszczyzną, a później - południowo-wschodnią granicą Polski.
S17 ma być w całości przejezdna w połowie 2026 r.

S19, czyli Via Carpathia
Docelowo długość trasy S7 ma osiągnąć 596 km i połączyć wschodnią granicę Polski z południową przebiegając przez Białystok i Lublin,
W przetargu jest dziewięć zadań o łącznej długości ponad 130 km. W przygotowaniu jest kolejne 275 km. Prace mają być zakończone w połowie 2026 r.

Ponadto w najbliższej dekadzie mają powstać kolejne duże inwestycje drogowe, m.in. S10, S11, S12, S74 czy Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej.