Kopciuchy do wymiany. Wnioski masowo lądują w koszu
Od 31 marca do 10 lipca 2025 r., w ramach programu Czyste Powietrze, złożono w sumie prawie 30 tys. wniosków. 16 tys. z nich jest do poprawy. Poznaliśmy właśnie powody takiej a nie innej sytuacji.

Robert Gajda, zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), twierdzi, że nowa wersja programu Czyste Powietrze w większym stopniu chroni osoby, które korzystają z dotacji, wspiera ich w skutecznej wymiennie kopciuchów i termomodernizacji domów. Z kolei Andrzej Guła, lider Polskiego Alarmu Smogowego, proponuje grubą kreskę.
Trzeba przywrócić zaufanie do tego ważnego programu bo jest on potrzebny dla gospodarstw domowych, które borykają się z wysokimi kosztami energii - apeluje na platformie X.
Czyste Powietrze: błędy w składanych wnioskach
Przy okazji tego sporu warto jednak zwrócić uwagę na coś jeszcze. Jak podaje NFOŚiGW: od 31 marca do 10 lipca 2025 r. złożono prawie 30 tys. wniosków. Ale prawie 16 tys. z nich jest do poprawy i wymaga uzupełnienia. Skąd tak dużo błędów przy okazji aplikowania do programu Czyste Powietrze?
Formularze wniosków są tak skonstruowane, aby jak najprościej przeprowadzić wnioskodawcę przez proces wnioskowania. Jednak bez wcześniejszego zapoznania się z instrukcją i zasadami programu trudno jest poprawnie uzupełnić dane i załączyć właściwe dokumenty. Wiele osób pomija ten etap, co prowadzi do błędów – a to z kolei skutkuje wezwaniami do uzupełnień i koniecznością nanoszenia poprawek, co wydłuża czas rozpatrzenia wniosku - tak odpowiada na nasze pytania NFOŚiGW.
Więcej o Czystym Powietrzu przeczytasz w Bizblog:
Najwięcej błędów ma dotyczyć audytu energetycznego. Często wynikają z omyłek audytorów lub błędnych danych przekazanych przez wnioskodawcę. NFOŚiGW przy tej okazji przypomina, że jest integralnym elementem programu Czyste Powietrze w nowej wersji. System nie pozwala na złożenie wniosku bez dołączenia dokumentu podsumowującego audyt energetyczny (DPAE). Potwierdza obecny stan energetyczny budynku, wskazuje zakres planowanych prac termomodernizacyjnych oraz przewidywany standard energetyczny po ich wykonaniu. Z tego względu każdy wniosek go obejmuje.
W nowej wersji programu wymagamy, aby audyty energetyczne były wykonywane przez osoby wpisane do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej - przypomina NFOŚiGW.
Poprawa złożonego wniosku, czyli kilka opcji
Ale popełniane błędy w składanych wnioskach do programu Czyste Powietrze wcale nie zamykają drzwi beneficjentom do dotacji. Jak tłumaczy NFOŚiGW: wniosek można uzupełnić zarówno elektronicznie w systemie GWD, jak i w formie papierowej: drogą pocztową, osobiście w WFOŚiGW, albo za pośrednictwem gminy.
W przypadku stwierdzenia błędów lub braków, WFOŚiGW kontaktuje się z beneficjentem, pełnomocnikiem lub operatorem, informując o zakresie wymaganej korekty lub uzupełnienia - tłumaczy operator programu Czyste Powietrze.
Kolejnym krokiem jest poprawa wskazanych błędów lub braków i złożenie ponownie wniosku po takich korektach - w ten sam sposób, co wersję pierwotną.
Pomocne są instrukcje wypełniania dostępne dla każdego formularza - podpowiada NFOŚiGW.