REKLAMA
  1. bizblog
  2. Technologie /
  3. Środowisko

Boeing chce być eko. Potentat lotniczy będzie testował nowe technologie, liczy na przełom

Trudno dziś wskazać na dwa modniejsze obecnie trendy niż zrównoważony rozwój i neutralność klimatyczną. O ile jakaś korporacja, firma, czy inny podmiot chce być bardziej postrzegana jako ekologiczna, tym częściej zaczyna wymieniać przez przypadki te dwa zwroty. Swoje trzy, zielone grosze zamierz też dołożyć Boeing. Samolotowy gigant pokazał swój plan na 2023 r. i zapowiada sprawdzenie 19 nowych technologii z wykorzystaniem Boeinga 777 ecoDemonstrator. (Fot. Boeing)

06.05.2023
12:55
Boeing chce być eko. Potentat lotniczy będzie testował nowe technologie, liczy na przełom
REKLAMA

Trudno dzisiaj nie być eko. Brakuje towarzystwa, inwestorzy patrzą z byka, a też partnerzy handlowi zaczynają wydziwiać. Dlatego stawia się na zrównoważony rozwój, który najdalej w 2050 r. ma nas wszystkich zaprowadzić do neutralności klimatycznej. Niestety, ciągle w tym sporo udawania.

REKLAMA

Jak donosi najnowszy raport Banking on Climate Chaos: tylko w zeszłym roku 60 największych banków świata przeznaczyły na paliwa kopalne aż 673 mld dol. Ale Boeing zamierza na poważnie wziąć się za ratowanie klimatu i planuje wziąć własne emisje na zdecydowanie bardziej krótką smycz. 

Inwestujemy w innowacje, które zmniejszają zużycie paliwa, emisję i hałas w naszych produktach oraz współpracujemy z rządami i przemysłem, aby dokonać postępu w zakresie zrównoważonego rozwoju w każdej fazie lotu — przekonuje Stan Deal, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes.

Boeing chce być zielony, zaczyna od redukcji paliwa

Boeing pokazał, co chce robić w 2023 r. Najważniejszym elementem tego planu są innowacje w zakresie zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa. W ramach tych działań już w czerwcu br. pierwszy ecoDemonstrator z serii Explorer, 787–10 Dreamliner, ruszy w testowe loty: z Seattle do Tokio, Singapuru i Bangkoku. Wszytko w poszukiwaniu najlepszej wydajności operacyjnej, dzięki czemu będzie można zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin przez samolot nawet do 10 proc. Boeing i dostawcy usług nawigacji lotniczej w USA, Japonii, Singapurze i Tajlandii zamierzają odpowiednio w tym celu sekwencjonować trasy samolotu. 

Branża będzie potrzebowała ciągłej odnowy floty, wzrostu wydajności, nośników energii odnawialnej, takich jak zrównoważone paliwo lotnicze oraz zaawansowanej technologii, aby sprostać zobowiązaniu branży lotnictwa cywilnego do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r. - nie ma wątpliwości Chris Raymond, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Boeingu.

Recykling i biosurowiec w konstrukcji samolotu

REKLAMA

Na czym jeszcze polega zielony plan Boeinga? Wśród 19 technologii, jakie mają być w najbliższym czasie testowane, znalazły się m.in. zrównoważone panele ścienne w ładowni, wykonane w 40 proc. z włókien węglowych pochodzących z recyklingu i w 60 proc. z żywicy wyprodukowanej z biosurowca.

Sprawdzana będzie również aplikacja Electronic Flight Bag, zawierająca Smart Airport Maps, wchodzące w skład Jeppesen FliteDeck Pro, która zmniejsza koszty operacyjne i wspiera bezpieczne operacje kołowania dzięki wykorzystaniu kontekstowych danych z lotniska. Inny założeniem jest to, że podczas wszystkich wykonywanych testów dla Boeinga, samolot będzie latał na najwyższej lokalnie dostępnej mieszance paliwa SAF.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja:
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA