#B69AFF
REKLAMA

Boeing ma poważny kłopot z Dreamlinerem. Do sprawdzenia setki maszyn

Niedawne wykrycie wady produkcyjnej w kadłubie modelu 787 spowodowało uziemienie ośmiu samolotów, ale wykryto kolejne problemy tego typu. Dochodzenie w tej sprawie wszczął amerykański regulator i teraz akcja sprawdzania samolotów może objąć setki dreamlinerów.

Wada konstrukcyjna Boeinga 787 Dreamliner. Do sprawdzenia setki samolotów
REKLAMA

Amerykański gigant branży lotniczej poinformował we czwartek, że jest w stałym kontakcie z Federalną Administracją Lotnictwa (FAA) w sprawie wady produkcyjnej, jaką wykryto w niektórych egzemplarzach modelu 787.

REKLAMA

Tym razem chodzi o pionowy statecznik, w którym mogą występować za duże odstępy pomiędzy poszczególnymi panelami poszycia. Boeing uspokaja, że problem wykrył już w zeszłym roku i wprowadził stosowne poprawki w procesie produkcyjnym. Dla FAA zapewniania producenta to trochę za mało i regulator może sprawdzić pod tym kątem 680 maszyn.

Problemy z Dreamlinerem mnożą się

To już czwarta wada produkcyjna modelu Dreamliner, o której zrobiło się głośno w ostatnich dniach. Zaledwie we wtorek Boeing poinformował, że podobny problem może dotyczyć poziomego statecznika. Tutaj nadmierne odstępy mogą być efektem wyższej niż zalecana siły prasowania elementów poszycia. W tym przypadku sprawdzić trzeba będzie nawet 900 samolotów.

Dzień wcześniej, FAA poinformował, że prowadzi dochodzenie w sprawie innych wad konstrukcyjnych Dreamlinera. Szczegółów nie podano.

Pierwszy sygnał o błędach w procesie produkcji flagowego modelu Boeinga pojawiły się pod koniec sierpnia. Wykrycie nadmiernych odstępów pomiędzy karbonowymi panelami poszycia kadłuba spowodowały natychmiastowe uziemienie ośmiu maszyn.

Boeing poinformował wtedy o problemach technicznych cztery linie lotnicze: United Airlines, Singapore Airlines oraz Air Canada. Samoloty zostaną dokładnie przebadane, zanim będą mogły wrócić do służby.

Uziemienie maszyn było konieczne, bo wykryty problem produkcyjny w skrajnych warunkach może mieć wpływ na wytrzymałość elementów z włókna węglowego w tylnej części kadłuba. Jak wskazał branżowy serwis The Air Current (TAC), konstrukcja mogłaby nie wytrzymać maksymalnego obciążenia.

REKLAMA

737 MAX wciąż nie lata

W dziesięcioletniej historii Dreamlinera nie było dotąd problemów z samą konstrukcją tego modelu. Wcześniej zdarzały się inne problemy techniczne, ale nie dotyczyły kadłuba. W 2013 roku cała, licząca wówczas 50 samolotów, flota dreamlinerów została uziemiona, gdy wykryto problem z przegrzewającymi się litowo-jonowymi akumulatorami pokładowymi.

Sprawa Dreamlinera jest o tyle bolesna, że Boeing jeszcze nie poradził sobie z gigantycznym problemem z modelem 737 MAX. Cała światowa flota tego modelu już od półtora roku jest uziemiona po dwóch katastrofach, które ujawniły poważną wadę systemu stabilizacji lotu w tym modelu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-01T20:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T18:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T14:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T12:49:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T11:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T11:05:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T10:09:01+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T09:07:51+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T07:33:38+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T05:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-01T04:01:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T22:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T20:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T18:29:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T15:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T12:18:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T10:09:31+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T08:21:59+02:00
Aktualizacja: 2025-09-30T06:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T22:14:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T19:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T17:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T16:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T15:02:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T13:35:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T11:55:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T09:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-09-29T06:36:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA