Nowoczesne autobusy w 73 polskich miastach. Rząd sypnął kasą
W całej Polsce pojadą nowoczesne zeroemisyjne autobusy wodorowe. A wszystko to w ramach trzeciej edycji programu „Zielony Transport Publiczny” i dotacji z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, dzięki którym podpisano umowy z 73 miastami. Pozwoli to sfinansować zakup 902 autobusów zeroemisyjnych i 593 punkty ładowania lub tankowania tych pojazdów.
Ministra Środowiska i Klimatu Paulina Hennig-Kloska twierdzi, że ich resort wspiera nowoczesny i zeroemisyjny transport publiczny. Według niej zakup ekologicznych autobusów to przede wszystkim poprawa komfortu życia dla obywatelek i obywateli.
W skali całego kraju w 2024 r. podpisaliśmy umowy na zakup ponad 900 zeroemisyjnych pojazdów i budowę blisko 600 punktów ładowania. Na te inwestycje łącznie wydaliśmy 2,7 mld zł ze środków z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy przekonają się, że podróż do szkoły, pracy czy na inne spotkania będzie bezpieczna, ekologiczna i komfortowa – mówi ministra Paulina Hennig-Kloska.
Realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej program „Zielony Transport Publiczny” skierowany jest do operatorów i organizatorów transportu zbiorowego. Dotacje sięgały do 90 proc. kosztów kwalifikowanych.
Zeroemisyjne autobusy dla MZK w Koninie
Jak podaje ministerstwo w ramach przedsięwzięcia „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” zakupiono 3 zeroemisyjne autobusy dla MZK w Koninie. Symboliczne wręczenie kierowcom kluczyków do autobusów wodorowych odbyło się 30 grudnia 2024 r. w Koninie.
14 października 2024 r. spółka rozstrzygnęła przetarg na zakup nowych zeroemisyjnych autobusów wodorowych. Przetarg podzielony był na dwie części: dostawę 5 autobusów klasy MAXI oraz 5 autobusów klasy MEGA (potocznie zwanych przegubowymi).
Planowany całkowity koszt przedsięwzięcia został oszacowany na 49 692 000 zł. Sfinansowanych zostanie 100 proc. kosztów kwalifikowanych tj. maksymalnie 40 400 000 zł, w tym:
- w formie wsparcia bezzwrotnego ze środków KPO – maksymalnie 36 360 000 zł, tj. 90 proc. kosztów kwalifikowanych
- w formie pożyczki ze środków NFOŚiGW – maksymalnie 4 037 210 zł, tj. 10 proc. kosztów kwalifikowanych
Koszty niekwalifikowane stanowi podatek VAT.
Wkrótce Miejski Zakład Komunikacji w Koninie sp. z o. o. ogłosi także przetarg na zakup autobusu elektrycznego.
Więcej wiadomości na temat środowiska można przeczytać poniżej:
Miliony na ekologiczny transport dla ośmiu wielkopolskich miast
Z kolei w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim 30 grudnia 2024 r. podpisano umowy na dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych oraz inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi dla Poznania, Kalisza, Leszna, Ostrowa Wielkopolskiego, Wrześni, Czerwonaka, Swarzędza i Rokietnicy.
Wprowadzane do floty ekologiczne autobusy będą na pewno wygodne nowoczesne, ale co najważniejsze na ulicach miast wygenerują mniej hałasu i mniej zanieczyszczeń. Dzięki tej wymianie w miastach w całej Polsce stawiamy na poprawę jakości powietrza, którym oddychamy na naszych ulicach. – wskazała szefowa resortu klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
I dodaje, że to jest w gruncie rzeczy najważniejsze w procesie transformacji, wymiany taboru zbiorowego, autobusowego - poprawianie komfortu, przejazdu i jakości życia w mieście.
W Poznaniu wycofanych z użytkowania zostanie 26 autobusów spalinowych. Zostaną one zastąpione przez taką samą liczbę nowych autobusów elektrycznych. Przedsięwzięcie obejmuje również zakup infrastruktury ładowania dla nabywanych pojazdów. W ramach programu „Zielony Transport Publiczny” ze środków KPO zostanie dofinansowanych ponad 96 proc. kosztów kwalifikowanych na kwotę prawie 99,5 mln zł.
Miasto Kalisz w ramach projektu planuje zakup 19 zeroemisyjnych autobusów miejskich o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania. Wsparcie bezzwrotne ze środków KPO wyniesie ponad 49 mln zł, natomiast pożyczka ze środków NFOŚiGW prawie 7,9 mln zł.
Z kolei Leszno podpisało umowę na zakup 7 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wraz z wycofaniem 2 autobusów spalinowych o normie EURO 4 oraz zakup infrastruktury ładowania. Wsparcie bezzwrotne w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności wyniesie prawie 17,5 mln zł.
Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim podpisał umowę na wsparcie bezzwrotne ze środków KPO w wysokości ponad 15 mln zł oraz pożyczkę ze środków NFOŚiGW w kwocie ponad 2 mln zł. W ramach przedsięwzięcia zakupionych zostanie 6 autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania, przeznaczonych do obsługi transportu zbiorowego.
Gmina Września podpisała umowę na wsparcie bezzwrotne z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na kwotę prawie 1,9 mln zł. Środki te zostaną przeznaczone na zakup jednego fabrycznie nowego autobusu o napędzie elektrycznym wraz ze stacją ładowania.
Rozwój zeroemisyjnego transportu odbędzie się także na terenie Gminy Czerwonak. W ramach projektu Przedsiębiorstwo Wielobranżowe TRANSKOM Sp. z o.o. zakupi 4 autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą ładowania. Planowana kwota dofinansowania z KPO wyniesie ponad 11,5 mln zł, natomiast pożyczka ze środków NFOŚiGW 2,5 mln zł.
Gmina Swarzędz podpisała umowę na wsparcie bezzwrotne ze środków KPO na kwotę prawie 10 mln zł. W ramach przedsięwzięcia planowany jest zakup 3 fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych, przegubowych o napędzie elektrycznym oraz infrastruktury ładowania. Realizacja projektu zakłada doprowadzenie do sytuacji, w której co najmniej ok. 20 proc. taboru transportu zbiorowego stanowić będą pojazdy elektryczne.
Zakład Usług Komunikacyjnych ROKBUS Sp. z o.o. będzie rozwijał ekologiczny transport publiczny w gminie Rokietnica. W ramach dofinansowania Zakład otrzyma ponad 15 mln zł wsparcia z KPO oraz 3,3 mln zł pożyczki z NFOŚiGW. W ramach tego projektu planuje się zakup 6 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania.