REKLAMA

Polska produkuje znicze dla całego świata. Zaraz po Chinach

Polska jest największym producentem i eksportem zniczy oraz świec w Europie. W 2023 r. wartość eksportu wyniosła 764 mln euro. Na świecie wyprzedzają nas jedynie Chiny, ale to może się wkrótce zmienić.

Polska produkuje znicze dla całego świata. Zaraz po Chinach
REKLAMA

Polskie znicze palą się na całym świecie. Z danych International Trade Cener w 2023 r. wartość eksportu polskich zniczy i świec osiągnęła 764 mln euro, a to ok. 17 proc. światowego rynku tego segmentu. Oznacza to, że co szósty znicz lub świeca na świecie pochodzi z Polski. Dzięki temu w skali globalnej Polska zajmuje drugie miejsce. Na pierwszym są Chiny, które w 2023 r. wyeksportowały towar za 877 mln euro. Z kolei w Europie jesteśmy liderem i w tyle pozostawiliśmy pozostałych producentów, jak Holandię (210 mln euro), Belgię (189 mln euro), czy Niemcy (177 mln euro).

REKLAMA

Wartość polskiego eksportu spadła w 2023 r. w porównaniu do 2022 r., gdy ten osiągnął niemal miliard euro (dokładnie: 925 mln euro). Natomiast w porównaniu do czasów przed pandemią w 2019 r. Polska zanotowała wzrost o 40 proc.

Polacy kupują miliony zniczy

Mam wrażenie, że z roku na rok przy okazji Wszystkich Świętych jest już trochę mniej "zastawionych" nagrobków. Nie ze skąpstwa, ale z rozsądku Polacy posłuchali apeli organizacji proekologicznych i upamiętniają bliskich zmarłych z większą rozwagą bez nadmiernego dekorowania grobów w plastikowe wiązanki czy dziesiątki zniczy. Mimo to i tak kupujemy je w milionach sztuk.

Jak wynika z danych Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Producentów Zniczy i Świec, w ubiegłym roku Polacy wydali aż 700 mln zł na zakup 300 mln zniczy - mówi Radosław Jarema, dyrektor zarządzający Akcenty w Polsce.

Z kolei za granicą głównym odbiorcą naszych produktów są Niemcy. Co trzeci polski znicz przeznaczony na ekspert trafił do naszych sąsiadów za Odrą, a wartość eksportu do Niemiec oszacowano na 253 mln euro. Na drugim miejscu znalazła się Holandia, do której trafia co dziesiąty znicz i świeca z polskiego eksportu, osiągając wynik 88 mln euro (11 proc. całkowitego eksportu). Na trzecim miejscu jest Szwecja, która w 2023 r. kupiła znicze i świece z Polski za 66 mln euro, co stanowi 8 proc. rynku.

Więcej o eksporcie przeczytasz na Bizblog.pl:

Tanie znicze z Chin zalewają świat

Ekspert wskazuje, że krajowa produkcja tych produktów w pełni zaspokaja popyt na rodzimym rynku, z kolei w światowym eksporcie wyprzedzają nas jedynie Chiny.

Chińscy producenci dostarczają głównie tanie wyroby na niższe segmenty rynku, co wynika z niskich kosztów pracy oraz łatwego dostępu do surowców. Ponadto, jak do tej pory azjatyccy producenci często nie muszą martwić się o emisję gazów cieplarnianych, co stawia ich w korzystnej sytuacji na rynku. Jednakże w najbliższej przyszłości może to ulec zmianie - mówi Radosław Jarema.

I przypomina, że Unia Europejska w ramach pakietu Fit for 55 zamierza zapobiegać przenoszeniu wysokoemisyjnej produkcji za granicę i korzystaniu z łagodniejszych norm ekologicznych w innych krajach.

REKLAMA

Może to również spowodować wprowadzenie podatku węglowego na granicy dla produktów importowanych, co znacząco wpłynie na chiński eksport. W takim scenariuszu Polska ma szansę stać się numerem jeden w globalnym eksporcie zniczy i świec, wykorzystując swoje doświadczenie i silną pozycję na europejskim rynku – wyjaśnia ekspert.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA