Zakupy przez internet podrożeją? Centra handlowe chcą naliczać opłaty za sprzedaż poza ich obiektami
Organizacja reprezentująca najemców alarmuje, że centra handlowe nakładają opłaty na sprzedaż towarów za pomocą kanału e-commerce. W praktyce może się to w przyszłości wiązać z przerzucenie dodatkowych kosztów na klientów i wzrost cen produktów w sklepach internetowych.
Galerie handlowe wprowadzają do umów z najemcami klauzule, które nakładają na tych drugich opłaty od przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży e-commerce – alarmuje Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług.
Centra handlowe dostrzegły szansę na dodatkowy zarobek w postaci opłat związanych z działalnością sklepów internetowych marek obecnych w centrach handlowych. Oczekiwanie wprowadzenia nowych opłat za handel odbywający się poza murami centrów budzi oczywisty sprzeciw
– komentuje sytuację Zarząd ZPPHiU.
Zdaniem ZPPHiU roszczenia ze strony centrów są nieuzasadnione
Związek podkreśla, że pandemia wiązała się dla sprzedawców z dużymi nakładami na rozwój kanałów e-commerce, wysokimi kosztami logistycznymi, transakcyjnymi i marketingowymi. To wydatki, twierdzi branża, z którymi galerie nie mają nic wspólnego.
Samoistnym benefitem dla centrów handlowych tej sytuacji jest zwiększenie odwiedzalności, która nadal pozostaje niższa w porównaniu do okresu sprzed pandemii – to klient pozyskany przez nas przychodzi po odbiór towaru do centrum gdyż zapewne rozważa skorzystanie z pozostałej oferty galerii handlowej, inaczej wybrałby dostawę do domu czy paczkomatu
– czytamy w komunikacie.
ZPPHiU podkreśla, że mimo wzrostu obrotów, e-commerce wciąż ma zdecydowanie mniejszy udział w przychodach sklepów niż sprzedaż w tradycyjnych sklepach.
Handel stacjonarny odpowiada za 80 proc. przychodów
Mowa tu oczywiście o sklepach obecnych w galeriach handlowych. Sprzedawcy nadrabiają w ten sposób spadki frekwencji w centrach, do których wciąż nie wróciło średnio dwóch na dziesięciu klientów.
Z tego tytułu odprowadzane są stosowne czynsze i inne opłaty określone w umowach
– pisze branża.