REKLAMA
  1. bizblog
  2. Podróże
  3. Prawo

Toksyczne urodziny Wizz Aira. Klienci czują niesmak

Wizz Air zorganizował promocję urodzinową, sprzedając bilety po jedynie 35 zł. Radość klientów nie trwała jednak długo, bo większość promocyjnych biletów przewoźnik anulował już następnego dnia, tłumacząc się błędem technicznym. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał to za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i postawił spółce zarzuty. Wizz Air ma na pieńku z UOKiK-iem także z powodu innych naruszeń prawa konsumenckiego.

22.01.2024
14:01
Toksyczne urodziny Wizz Aira. Klienci czują niesmak
REKLAMA

Dostajesz zaproszenie na urodziny, przychodzisz na imprezę i dostajesz kawałek apetycznego tortu. Chcesz wbić w niego widelczyk i skosztować, podchodzi kelner i zabiera twój talerzyk, mrucząc pod nosem, że zaszła pomyłka. Pozostaje ci z zazdrością popatrzeć na gości, którym się spieszyło i pozwolono im zjeść ich porcje.

REKLAMA

Anulowane bilety

To brzmi jak niezbyt przyjemny sen, ale tak mniej więcej poczuli się klienci Wizz Aira, którzy dali się namówić na świętowanie urodzin tego taniego przewoźnika. Skorzystali z możliwości kupienia biletów lotniczych w bardzo okazyjnej cenie, ale już następnego dnia ich bilet został anulowany. Bilety zachowała tylko garstka klientów.

UOKiK poinformował w poniedziałek o postawieniu zarzutu naruszenia zbiorowych interesów konsumentów spółce Wizz Air Hungary. Powodem jest sposób przeprowadzenia w maju 2023 roku promocji urodzinowej. W czasie jej trwania można było kupić bilety lotnicze za 35 zł, ale tylko garstka szczęśliwych nabywców miała szanse wejść do samolotu, bo Wizz Air większość biletów anulował.

Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd. W przypadku tzw. tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air, podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów – mówi prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.

Urząd tłumaczy, że spółka anulowała umowy następnego dnia od zakupu, powołując się na błąd techniczny, ale zadeklarowała natychmiastowy zwrot poniesionych kosztów. Wizz Air uznał tylko te zamówienia, które dotyczyły podróży odbywających się w ciągu 72 godzin od dokonania transakcji.

Więcej o prawach konsumenta przeczytacie w tych tekstach:

Osoby, którym anulowano bilet, wskazywały w skargach do UOKiK-u, że przewoźnik tłumaczył się „awarią systemu”, choć wcześniej na różne sposoby namawiał, by skorzystać z jego promocji. Informacje o zniżkach były rozsyłane wieloma kanałami – od banera na stronie internetowej i aplikacji, przez newsletter aż po Instagram.

UOKiK zwraca uwagę, że cena urodzinowych biletów była zbliżona do kwot, za jakie można rezerwować loty organizowane przez Wizz Air w ramach różnych innych promocji – na przykład od 39 zł za podróż w obie strony, więc nic nie wskazywało na to, że nie istnieje możliwość realizacji przelotu lotniczego na tych warunkach.

Inne kłopoty Wizz Aira

Warto zwrócić uwagę, że wobec Wizz Aira toczy się inne postępowanie UOKiK-u. Chodzi o usługę „Elastyczny towarzysz podróży”. Polega ona na umożliwieniu tworzenia rezerwacji bez podawania nazwisk wszystkich pasażerów do czasu odprawy online. Konsumenci w sygnałach kierowanych do UOKiK-u wskazywali, że przewoźnik nie zwraca za nią opłaty wynoszącej 58 zł od osoby w sytuacji, gdy lot zostanie przez przewoźnika odwołany.  

W trakcie działań UOKiK-u w tej sprawie Wizz Air zastąpił kwestionowany wzorzec umowy nowym, który jednak nadal zawiera postanowienia wzbudzające wątpliwości urzędu. Obecnie przewoźnik dopuszcza możliwość zwrotu pieniędzy za niewykonaną usługę tylko w niektórych sytuacjach i uzależnia ją od złożenia przez podróżujących stosownego wniosku.

REKLAMA

Nie ma podstaw do obciążania konsumentów opłatami za usługę, która nie została zrealizowana, z przyczyn leżących po stronie przedsiębiorcy. Zwrot środków powinien być wykonany automatycznie i bez zbędnych formalności – mówi Tomasz Chróstny.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, to zarówno za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, jak i za stosowanie niedozwolonej klauzuli, spółce Wizz Air Hungary grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA