Tesla z rekordową sprzedażą. Elon Musk nie boi się braku chipów, ale covida w Chinach już tak
Tesla właśnie zamknęła rekordowy kwartał, w którym sprzedało się 310 tys. samochodów. Producent przekroczył również magiczną granicę miliona aut dostarczonych na rynek w ciągu ostatnich dwanaście miesięcy. Do niedawna cztery jego fabryki pracowały pełną parą. Teraz ta w Szanghaju nie pracuje.
Rekordowy kwartał Tesli jest tym większym osiągnięciem, że został osiągnięty wbrew rynkowym tendencjom do ograniczania produkcji wobec problemów z dostawami chipów. Światowy łańcuch dystrybucyjny nie zdołał jeszcze wrócić na przedcovidowe tory, a mimo to Tesla dostarczyła 310 tys. samochodów na rynek. To wzrost o 68 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2021 roku.
Wyniki Tesli: milion samochodów w dwanaście miesięcy
- Model S/X – wyprodukowano 14,2 tys., dostarczono 14,7 tys. sztuk;
- Model 3/Y – wyprodukowano 291,2 tys., dostarczono 295,3 tys. sztuk,
- Suma – wyprodukowano: 305,4 tys., dostarczono 310 tys. sztuk.
Kwartał wcześniej Tesli udało się dostarczyć 308,6 tys. samochodów. W całym 2021 roku Tesla dostarczyła 936 tys. samochodów. Jeśli jednak pod uwagę brać ostatnie dwanaście miesięcy, to liczba przekracza milion.
Analitycy są również pozytywnie nastawieni do przyszłości Tesli, która przed kilkoma miesiącami otworzyła nową fabrykę w Niemczech. Przed rokiem uruchomiła również linię produkcyjną Modelu Y w Austin w Teksasie.
Plany Tesli mogą pokrzyżować kłopoty w Szanghaju
Produkcja w chińskiej fabryce Tesli stanęła 28 marca, kiedy władze Szanghaju wprowadziły lockdown we wschodniej części miasta. Miał on początkowo potrwać jedynie cztery dni, ale wkrótce objęto nim również zachodnią część metropolii i przedłużono na weekend. Teraz okazuje się, że produkcja nie wystartuje również w poniedziałek, jak miała nadzieję Tesla.
Ścisły lockdown Szanghaju oznacza, że zamknięta jest każda firma, która nie świadczy niezbędnych usług. Produkcja samochodów do takich się nie zalicza.
Szanghajska fabryka dostarcza Tesli 6 tys. Modeli 3 i 10 tys. Modeli Y tygodniowo. Służy ona przede wszystkim produkcji na rynek azjatycki. Dzięki względnej bliskości, pozwala firmie Muska na oszczędność w transporcie. Sam szef Tesli uruchomił ją w 2019 roku. Od tego czasu firma ani razu nie miała tak długiej przerwy w produkcji.