Sprzedaż detaliczna w dół. Polacy wolą oszczędzać na czarną godzinę?
Sprzedaż detaliczna w marcu 2025 r. spadła o 0,3 proc. rok do roku, choć ekonomiści spodziewali się wzrostu. Eksperci zauważają większą ostrożność konsumentów w planowaniu zakupów. Wciąż wolimy odkładać pieniądze niż wydawać.

Sprzedaż detaliczna w marcu 2025 r. była niższa niż przed rokiem o 0,3 proc. (wobec wzrostu o 6,1 proc. w marcu 2024 r.). W porównaniu z lutym 2025 r. odnotowano wzrost o 14,3 proc. – podał Główny Urząd Statystyczny. Konsensus prognoz ekonomistów zakładał wzrost rok do roku o 0,3 proc.
Marcowa sprzedaż detaliczna na małym minusie (-0,3 proc. r/r) zamiast na małym plusie (+0,4 proc. r/r), ale akurat ten odczyt z marcowej trójki najmniej martwi. W sprzedaży wydarzyły się dwie rzeczy: późna Wielkanoc obniżyła sprzedaż żywności, ale ładnie odbija sprzedaż dóbr trwałych. Generalnie to, co pokazywały badania koniunktury od początku roku, widać w twardych danych. Konsument wrócił do gry – skomentowali dane na x.com ekonomiści Pekao.

Rośnie sprzedaż samochodów, mebli i elektroniki
W okresie styczeń-marzec 2025 r. sprzedaż wzrosła r/r o 1,4 proc. (wobec wzrostu o 5,0 proc. w analogicznym okresie 2024 r.).
Największe spadki sprzedaży w porównaniu z marcem 2024 r. odnotowano w grupach (chodzi o sekcje o największy znaczeniu dla ostatecznych danych o sprzedaży detalicznej): „pozostałe” (np. zabawki, biżuteria): -12,2 proc., „żywność, napoje i wyroby tytoniowe”: -9,4 proc., „paliwa stałe, ciekłe i gazowe”: -0,1 proc. Wzrost sprzedaży wykazały podmioty, które sprzedają: „pojazdy samochodowe, motocykle, części” – 18,4 proc., „meble, rtv, agd” – 12,9 proc., „tekstylia, odzież, obuwie” – 6,7 proc.
W marcu 2025 r. wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących była o 13,1 proc. wyższa niż przed rokiem, a udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,0 proc. do 9,0 proc. – podał GUS.
Wzrost udziału sprzedaży w sieci zaobserwowano w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” z 23 proc. przed rokiem do 27,2 proc. w marcu 2025 r. oraz „meble, rtv, agd” z 17,1 proc. do 17,9 proc. Spadła za to sprzedaż prasy i książek z 23,3 proc. do 19,9 proc.
Polacy: nie będziemy kupować, chcemy oszczędzać
Ekonomiści podkreślają, że Polacy wciąż wolą odkładać zarobione pieniądze niż je wydawać.
Na wynikach marca ciążył efekt świąt. W 2024 większość wydatków wielkanocnych miała miejsce w marcu, co podbiło bazę, a w tym roku Wielkanoc przypadła w połowie kwietnia. Konsumenci pozostają jednak ostrożni – zauważają ekonomiści ING w komentarzu.
Analitycy mBanku podkreślają, że dane o konsumpcji mogą zaważyć na danych PKB.
W całym kwartale zapowiada się, że wzrost konsumpcji zwolnił. Cały kwartał sygnalizuje też utrzymanie wzrostu PKB w pobliżu tempa z końca poprzedniego roku – zapowiadają.
Więcej wiadomości na temat konsumpcji, sprzedaży i zakupów