To już prawdziwa plaga. Ty pilnujesz dzieci w domu, a w tym czasie z konta znikają ci pieniądze
Koronawirus i lockdown spowodowały, że spadła przestępczość wśród nieletnich w offline'ie, za to wystrzeliły nieautoryzowane transakcje bankowe. W 2020 r. było ich dwa razy więcej niż rok wcześniej.

Tymi pierwszymi danymi pochwaliła się policja, drugie przyniósł poniedziałkowy raport Rzecznika Finansowego. Wychodzi na to, że w czasie, gdy rodzice pilnują w domach dzieciaki, złodzieje kradną im pieniądze z konta…
Dlatego na wszelki wypadek sprawdźcie, co dzieje się na waszych kartach i rachunkach bankowych.
Do Biura Rzecznika Finansowego wpłynęło w ubiegłym roku 1163 wniosków o interwencję w sporze dotyczącym nieautoryzowanej transakcji bankowej, o prawie 100 proc. (!) więcej niż w 2019 r.
Takiej dynamiki nie notowaliśmy w żadnym z poprzednich lat naszej działalności

Biuro RF wskazuje, że przeciętnie każdego dnia roboczego pięć osób zgłaszało się do Rzecznika o pomoc w rozwiązaniu sporu.
Najczęściej chodzi o sytuacje, w których poszkodowani tracą pieniądze z internetowego konta w banku lub karty płatniczej czy kredytowej na skutek działania oszustów
Czytaj także: Czym jest paserstwo? Co za nie grozi?
Banki próbują naginać prawo?
Rzecznik Finansowy przekonuje, że fala skarg od klientów to efekt efekt epidemii i większej aktywności przestępców w sieci.
Jeszcze w pierwszym półroczu 2020 r. zanotowaliśmy nieco ponad 400 wniosków o interwencję w sprawie niewłaściwego działania banku w związku z nieautoryzowaną transakcją. Drugie sześć miesięcy przyniosło niemal 750 takich wniosków
I podkreśla, że część banków wciąż nie stosuje się do przepisów, które określają zasady postępowania w takich przypadkach.
Jak głosi modne powiedzenie, nadzwyczajna sytuacja, wymaga nadzwyczajnych środków. Rzecznik oprócz interwencji w sprawie wpływających wniosków, wniósł do Sądu Najwyższego skargę nadzwyczajną, a w przypadku rolnika, któremu z konta zginęło 140 tys. zł, wystąpił do sądu z pozwem przeciwko bankowi, który w jego opinii nie postąpił zgodnie z przepisami.
Klienci ufają w wyjaśnienia banków przedstawione w odpowiedzi na ich zgłoszenie czy reklamację (…). Widzimy jednak, że interpretacja przepisów stosowana przez banki jest odmienna od naszej
Jak dodał, sprawa stanie się tematem bezpłatnego webinarium „Z konta zniknęły pieniądze? Co zrobić, by je odzyskać”, które odbędzie się 3 marca o godz. 18.
Klienci muszą poznać swoje uprawnienia i wiedzieć jak uzyskać naszą pomoc w ich egzekwowaniu wobec banków
Kiedy bank powinien oddać skradzione z konta pieniądze?
Biuro Rzecznika Finansowego wskazuje, że zwrot środków utraconych w wyniku nieautoryzowanej transakcji powinien nastąpić zgodnie z zasadą D+1.
Pieniądze powinny wrócić na konto klienta nie później niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji lub po dniu otrzymania zgłoszenia od klienta
Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest uzasadnione i należycie udokumentowane podejrzenie próby oszustwa ze strony klienta połączone z wysłaniem powiadomienia organów ścigania.
W praktyce oznacza to, że bank zobligowany jest najpierw niezwłocznie oddać klientowi pieniądze, a następnie – jeżeli ma podstawy, by sądzić, że klient powinien w całości lub części odpowiadać za nieautoryzowaną transakcję – dochodzić tej kwoty od klienta w sądzie