Revolut ukarany za niedociągnięcia w zapobieganiu praniu pieniędzy. Fintech otrzymał grzywnę w wysokości 3,5 miliona euro. Wcześniej polityce fintechu przyglądał się polski UOKIK.

Revolut działa na terenie Unii Europejskiej na podstawie litewskiej licencji i podlega nadzorowi Europejskiego Banku Centralnego oraz Litewskiego Banku Centralnego. Najnowszą decyzja to wynik dochodzenia tego ostatniego organu. Według jego oświadczenia, kara została nałożona w wyniku rutynowej kontroli, która wykazała „naruszenia i niedociągnięcia w monitorowaniu relacji biznesowych i operacji”. W konsekwencji tych zaniedbań Revolut „nie zawsze prawidłowo identyfikował podejrzane operacje pieniężne lub transakcje”.
Revolut podpisał ugodę z bankiem centralnym
Przedstawiciel Revoluta podkreślił, że dochodzenie nie wykazało potwierdzonych przypadków prania pieniędzy, a ustalenia dotyczyły usprawnień w istniejących mechanizmach kontrolnych.
Revolut Bank jest zobowiązany do przestrzegania najwyższych standardów zgodności z przepisami i współpracował z Litewskim Bankiem Centralnym, podejmując natychmiastowe działania w celu usunięcia uchybień proceduralnych – przekazał rzecznik w oświadczeniu.
Fintech podjął kroki w celu usunięcia niedociągnięć. Nałożona grzywna jest największą, jaką kiedykolwiek wydał Litewski Bank Centralny, a jej wysokość została ustalona odpowiednio do wagi naruszenia oraz przychodów firmy w Europejskim Obszarze Gospodarczym.
Warto przypomnieć, że Revolut w sierpniu osiągnął wycenę na poziomie 45 miliardów dolarów w wyniku wtórnej sprzedaży akcji nowym i istniejącym inwestorom, co czyni go wartościowszym od niektórych największych banków w Europie.
Komentarz Revoluta
Revolut Bank UAB przestrzega najwyższych standardów zgodności regulacyjnej. Bank współpracował z Bankiem Litwy reagując natychmiast w obszarze rozbieżności proceduralnych. Bank stale inwestuje, by zapewnić najskuteczniejsze mechanizmy kontrolne w walce z przestępczością finansową - Biuro Prasowe Revolut
Revolut zobowiązany do zwrotu nadpłaconych opłat klientom w Polsce
W styczniu 2025 roku firma poinformowała, że w pełni przyjmuje decyzję polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zobowiązuje się do realizacji wszystkich jej punktów.
Decyzja UOKiK, którą w pełni przyjmujemy, pomoże nam być lepszym bankiem w Polsce. Każdy punkt decyzji zostanie przez bank zrealizowany – przekazał Revolut.
UOKiK zarzucił firmie nieprawidłowe informowanie klientów o zmianach warunków umów o usługę płatniczą. Według Urzędu, Revolut udostępniał te informacje za pomocą linków do strony internetowej zawartych w e-mailach, zamiast na trwałym nośniku informacji, co nie gwarantowało, że przedsiębiorca nie będzie w nie ingerował.
Czytaj więcej o Revolucie:
W wyniku decyzji UOKiK Revolut został zobowiązany do automatycznego zwrócenia uprawnionym konsumentom kwot, które zostały przez nich nadpłacone w wyniku wprowadzenia podwyżek lub nowych obciążeń. O zwrot opłat będą mogli wystąpić również byli klienci spółki.
Dodatkowo w ramach rekompensaty Revolut Bank UAB będzie musiał zaoferować uprawnionym konsumentom czasowe udogodnienia, takie jak bezpłatne podwyższenie obecnego planu, a w niektórych przypadkach zasilenie konta równowartością miesięcznej opłaty abonamentowej oraz dodatkowy cashback za dokonywane zakupy.