REKLAMA

Onboarding w firmie. Jak zrobić dobre wrażenie na nowym pracowniku

Onboarding, czyli wejście na pokład nowego pracownika, to jeden z kluczowych elementów współpracy, który może mieć wpływ na wszystkie pozostałe. Odpowiednie wprowadzenie nowego pracownika w kulturę firmy i nowe obowiązki pozwala zbudować długofalowe relacje i polepszyć atmosferę. Sprawdź, jak powinien wygląda onboarding.

Jak wdrożyć nowego pracownika?
REKLAMA

Onboarding a plan wdrożenia pracownika

Zatrudniłeś nowego pracownika i zastanawiasz się, jak wprowadzić go w strukturę firmy? Czeka cię onboarding, który trzeba odpowiednio zaplanować. Harmonogram powinien uwzględniać:

REKLAMA
  • omówienie struktury organizacyjnej,
  • omówienie firmowych procedur,
  • obsługę sprzętu biurowego lub specjalistycznego,
  • wdrożenie w nowe obowiązki,
  • dopełnienie kwestii formalnych,
  • zapoznanie z innymi działami firmy,
  • zaplanowanie ścieżki kariery.

Onboarding w firmie powinien być prowadzony w sposób indywidualny. Ostateczny jego kształt musi być dostosowany do stanowiska, jakie zajmuje nowy pracownik, jego obowiązków i zadań, z jakimi przyjdzie mu się zmierzyć.

Ile trwa proces onboardingu?

W polskich realiach onboarding najczęściej trwa kilka dni. Tymczasem w wielu przypadkach powinien trwać nawet kilka miesięcy. Nowy pracownik, który może liczyć na wsparcie drugiej osoby, czuje się pewniej i z mniejszym prawdopodobieństwem popełni błąd.

W pierwszej kolejności należy zadbać o kwestie formalne, co samo w sobie trwa 5-7 dni. Pracownik musi przejść badania z zakresu medycyny pracy, odbywa szkolenie BHP i dopełnia formalności w dziale kadr. W tych kwestiach onboarding jest regulowany przepisami Kodeksu pracy. Natomiast pozostałe, takie jak wprowadzenie pracownika w nowe obowiązki, to już inicjatywa pracodawcy.

Czytaj więcej na Bizblog.pl:

Pakiet powitalny jako element onboardingu

Wiele firm oferuje nowym pracownikom pakiet powitalny. Najczęściej jest to paczka z różnego rodzaju gadżetami posiadającymi logo firmy. Niektóre przydają się w codziennej pracy, inne mają charakter prywatny. Coraz częściej w pakiecie powitalnym znajdują się rzeczy odzwierciedlające misję firmy, na przykład ekologiczne gadżety lub akcesoria dla zwierząt domowych.

Pakiet powitalny, choć jest przyjaznym akcentem, wciąż pozostaje jedynie elementem onboardingu. Nie może zastąpić człowieka, który wprowadzi w procedury firmowe nowego pracownika.

Jak krok po kroku powinien wyglądać onboarding?

W każdej firmie onboarding może wyglądać inaczej, jednak planując ten proces, warto kierować się przedstawionym poniżej schematem. Krok po kroku wygląda on następująco:

  • przygotowanie miejsca pracy – jeszcze przed pierwszym dniem w firmie należy przygotować miejsce dla nowego pracownika, w tym wyposażyć jego stanowisko pracy,
  • kontakt z pracownikiem – nowo przyjęta osoba powinna otrzymać informacje na temat dalszych kroków, jakie musi podjąć celem formalizacji zatrudnienia,
  • wyznaczenie osób odpowiedzialnych za onboarding – może być to kierownik działu, pracownik HR-ów lub osoba, która ma najdłuższy staż na podobnym stanowisku,
  • wyznaczenie celów i zadań – w tym aspekcie może posiłkować się umową o pracę, która w sposób ogólny określa obowiązki pracownika,
  • przygotowanie ewaluacji – na tym etapie warto zastanowić się, jakie szkolenia będzie mógł odbyć pracownik i co wniosą one do organizacji,
  • przedstawienie pracownika pozostałym członkom załogi – ważne, aby osoby już zatrudnione w firmie były przygotowane na przyjęcie nowego pracownika.

Najczęstsze błędy w onboardingu

Błędy popełnione w procesie onboardingu mogą rzutować na całą dalszą współpracę z nowo przyjętą osobą. Do najczęściej popełnianych należą:

  • pozostawienie pracownika samemu sobie – co sprowadza się do pobieżnego wprowadzenia w obowiązki i strukturę firmy,
  • nieprawidłowo zaplanowany harmonogram – brak pewnych elementów onboardingu, na przykład przygotowania stanowiska pracy,
  • wyznaczenie nieodpowiednich osób koordynujących – osoba czuwająca nad onboardingiem musi być kompetentna i chętna do współpracy,
  • skoncentrowanie na procedurach kadrowych – docelowo powinny one stanowić niewielką część całego procesu.
REKLAMA

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-22T20:19:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T16:40:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T10:59:22+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T10:13:25+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T08:58:59+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T22:07:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T19:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T14:25:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T13:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T12:15:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T10:43:39+02:00
Aktualizacja: 2025-05-21T09:09:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-20T22:03:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-20T17:03:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-20T14:25:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-20T13:10:09+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA