Rozkapryszony jak pracownik IT. Ma być kulturalnie, bo jak nie, to spadam do konkurencji
Mikrozarządzanie, zaburzona komunikacja, brak decyzyjności i wpływu na to, co dzieje się w firmie. I co się dziwić, że połowa pracowników polskiego IT nie czuje się związanych z pracodawcą.
No Fluff Jobs w najnowszym badaniu pt. „Kultura w IT” wskazuje, że w pandemii jak nigdy wcześniej na znaczeniu zyskały kultura organizacyjna oraz rodzaj realizowanych projektów i usług.
Co trzeci specjalista poszukiwał informacji na ten temat już na etapie selekcji ofert pracy, a 59 proc. rozpoczynało proces poszukiwania nowej pracy, gdy warunki panująca w firmie przestały im odpowiadać.
Przyjęło się, że to firmy badają culture fit kandydatów i decydują, czy dana osoba będzie pasować do zespołu, ale powinno to działać w obie strony
– komentuje wyniki badania Magdalena Gawłowska-Bujok, COO No Fluff Jobs.
Doświadczony pracownik jest bardziej wymagający
Zdania co do warunków panujących w polskich firmach IT są podzielone. 48 proc. specjalistów IT uważa, że styl zarządzania przełożonych jest zły lub bardzo zły. Z drugiej strony 52 proc. ocenia go dobrze albo bardzo dobrze.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że odpowiedzi różnią się w zależności od zajmowanego stanowiska i doświadczenia ankietowanych. Zadowolenie ze stylu zarządzania wyraża jedynie 24 proc. badanych seniorów, 25 proc. team leaderów i 32 proc. pracowników ze średnim doświadczeniem (midów).
Wielu badanych zwraca uwagę na problemy z komunikacją – 51 proc. Tylko 18 proc. pracowników nie ma zastrzeżeń do stylu przekazywania i dostępu do informacji.
Na pytanie, czy istnieje cykliczny przepływ informacji między innymi zespołami w firmie w zakresie prowadzonych projektów, 50 proc. stażystów odpowiedziało, że tak lub raczej tak. Im bardziej doświadczeni respondenci, tym gorsze były odpowiedzi.
IT nie lubi mikrozarządzania
Niemal połowa badanych odpowiedziała, że styl zarządzania w organizacjach jest nieodpowiedni. Zdecydowanie odstraszająco na kandydatów do pracy i pracowników działają mikrozarządzanie i brak decyzyjności.
Z badania No Fluff Jobs wynika, że mikrozarządzania doświadcza co trzeci pracownik IT. Dla 65 proc. był to powód do poszukania nowego pracodawcy. 21 proc. respondentów przyznała, że w ich pracy decyzyjność nie była respektowana w zespole, a 39 proc. skarżyła się, że również przez kadrę menedżerską.
Badanie No Fluff Jobs ujawniło, że 56 proc. team leaderów awansowało na stanowisko w ramach rekrutacji wewnętrznej, w toku której kierownikiem zespołu zostaje doświadczony deweloper. Efekt?
Ponad 70 proc. leaderów, że nie przeszło szkolenia z dziedziny zarządzania, jednocześnie 40 proc. z nich nie jest w stanie określić, czy jest zadowolona z awansu na wyższe stanowisko
– dodaje Marta Steiner Head of Product Management, No Fluff Jobs.
Badanie pokazuje, że 52 proc. pracowników branży IT ma poczucie, że nie ma wpływu na to, co dzieje się w firmie. W efekcie prawie 50 proc. specjalistów IT nie czuje się związanych z firmą, w której pracuje.
Maja Gojtkowska, ekspertka branży HR, wskazuje, że problem ten najbardziej doskwiera specjalistom na poziomach mid i senior.
Są to osoby z kilkuletnim doświadczeniem w branży i nierzadko też kilkuletnim stażem w jednej organizacji, więc łatwiej mogą wyciągać wnioski na temat tego, czy styl i sposób komunikacji w firmie pomaga im sprawnie działać czy obniża ich efektywność
– wyjaśnia.
Tomasz Bujok, CEO portalu No Fluff Jobs, zauważa, że polskie firmy technologiczne cały czas poszukują pracowników.