Najdłuższy tunel w Polsce. Na zakopiance drogowcy przebili 2-km podziemny przejazd
Przełom na trasie S7 – powstał najdłuższy tunel w Polsce. Pomimo wielu trudności, drogowcom udało się przebić się prawą nitkę tunelu na trasie Naprawa-Skomielna Biała. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to za półtora roku przejedziemy obydwiema nitkami tunelu.
W środę o 11.00 doszło do przebicia najdłuższego tunelu w Polsce. Jest to pierwsza z dwóch, równoległych nitek tunelu na Zakopiance, na drugim z trzech odcinków trasy S7 Naprawa – Skomielna Biała.
Drążenie tunelu pod Luboniem Małym rozpoczęło się w 2017 roku, a jego zupełne ukończenie przewidywane jest na rok 2021.
Klimatyczna Zakopianka
Jest to wyjątkowo malownicza i urokliwa trasa z widokiem na Tatry. Blisko 2,3 km drogi powstało na 17 wiaduktach, w tym najdłuższym i najwyższym, liczącym sobie 1 km długości i 50 m wysokości. Dodatkowo powstały tam cztery niewielkie mostki na ciekach przy węźle Skomielna, pod nimi zaś Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej oraz punkt obsługi podróżnych MOP Zbójecka Góra.
Od Skomielnej Białej do Chabówki wybudowano także dwa węzły drogowe Skomielna Biała i Zabornia. Z tego pierwszego poprowadzono zjazdy do krajowej 28, na Wadowice i Nowy Sącz. Z węzła Zabornia zjechać można do DK47 (na Nowy Targ) oraz DK7 (na Chyżne), do granicy ze Słowacją.
Koniec drogi jest zlokalizowany nad linią kolejową w Chabówce. Przebiega głównie przez tereny upraw rolnych, łąki oraz dziko zakrzewione i zadrzewione nieużytki.
Problemy z tunelem
Trasa jest o tyle wyjątkowa, że ma ona zawierać 4-kilometrowy tunel poprowadzony przez złożony geologicznie oraz hydrologicznie teren fliszu karpackiego, który bardzo utrudniał prace. Oznacza to, że występują tam nie tylko liczne zaburzenia tektoniczne warstw skalnych pod dużym nachyleniem, ale i łupki, iłołupki, piaskowce - miękkie tudzież silnie spękane skały.
Drążyć tunel i układać obudowę musimy cały czas. Tych prac nie można przerywać
– komentował Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy włoskiej firmy Astaldi, wykonawcy generalnego.
W związku z tym drążenie realizowane jest w trybie ciągłym - 24 godz. na dobę przez siedem dni w tygodniu.
Tym oto sposobem prawa nitka, o długości 2,06 km, przez którą poprowadzona będzie jezdnia w stronę Zakopanego, została ukończona.
Na lewy tunel, trzeba będzie jeszcze poczekać. Rozpoczęcie drążenia nitki od strony południowej opóźniło się o ponad rok z powodu problemów geologicznych i konieczne jest przebicie się przez jeszcze kilkaset metrów skał. Łączny koszt 4 km tuneli ma wynieść blisko miliard złotych.
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień-Chabówka trwa już od 2016 roku, Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień-Naprawa (7,6 km); Naprawa-Skomielna Biała (wraz z tunelem; 3 km); Skomielna Biała-Chabówka (6,1 km). Pod koniec września bieżącego roku oddano do użytku trzeci z tych odcinków.