Tylko co trzecia osoba w wielu 18-24 lat czuje się odpowiednio przygotowana do wejścia na polski rynek pracy, za to aż dwie trzecie młodych Polaków uważa, że praca powinna być realizacją pasji. Za to mniej niż co drugi uważa, że ma dużą wiedzę na temat narzędzi do poszukiwania pracy. Takie wnioski płyną z badania, jakie przeprowadził serwis Pracuj.pl.
Serwis pośrednictwa pracy Pracuj.pl opublikował swoje najnowsze badanie, w którym zapytał osoby w wielu 18-24 lat o ich nastawienie do debiutu na rynku pracy. Odpowiedzi respondentów wskazują, że większość młodych osób nie czuje się przygotowanymi do wejścia na rynek pracy.
Wykształcenie czy praktyczna wiedza?
Z badania wynika, że aż dwie trzecie przedstawicieli pokolenia Z uważa, że na rynku maleje rola formalnego wykształcenia, a rośnie rola praktycznych umiejętności. Autorzy badania zaznaczają, że to nie zdejmuje jednak z systemu edukacji konieczności przygotowania młodych ludzi do wejścia na rynek pracy.
Tylko 35 proc. badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że szkoły zawodowe i technika w Polsce skutecznie dostarczają wiedzy przydatnej na rynku pracy. Jeszcze gorzej są oceniane licea, bo tylko 16 proc. młodych ludzi uważa, że takie szkoły dostarczają jakiejkolwiek wiedzy przydatnej na rynku pracy. Zaskakująco słabo oceniane są także uczelnie wyższe – tylko 23 proc. badanych zgadza się z tym, że oferują one odpowiednie przygotowanie do wejścia na rynek pracy. Tylko 24 proc. badanych wskazuje, że wykształcenie wyższe jest konieczne do osiągnięcia sukcesu zawodowego.
Więcej o rynku pracy przeczytacie w tych tekstach:
Istnieje wiele specjalizacji, w których kluczowe znaczenie ma praktyczne doświadczenie czy konkretny zestaw umiejętności. Są takie dziedziny, jak przykładowo marketing czy grafika, w których rekruterzy często przywiązują większą wagę do portfolio oraz znajomości specyficznych narzędzi i technologii niż do formalnego wykształcenia – zwraca uwagę Jolanta Lewandowska-Bitkowska, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w Pracuj.pl.
Niepokojące jest to, że tylko 35 proc. osób w wieku 18-24 lata deklaruje, że czują się odpowiednio przygotowani do wejścia na rynek pracy. Z kolei w grupie osób w wieku od 25 do 34 lat odsetek ten wzrasta do 42 proc., co zdaniem autorów badania sugeruje, że nabywane w pierwszych latach na rynku doświadczenie zawodowe i dalsze kształcenie w miejscach pracy przyczyniają się do wzrostu poczucia gotowości do wykonywania zawodowych obowiązków.
Praca, czyli pasja
Oczywiście aby na rynek wchodzili pracownicy pewniejsi siebie, pewną pracę muszą wykonać instytucje edukacyjne. Z drugiej jednak strony, także rolą pracodawców jest przygotowanie młodych pracowników do pierwszych dni pracy oraz odpowiednie wykorzystanie ich naturalnych talentów, takich jak adaptacyjność, kreatywność czy zdolności interpersonalne, które mogą być równie wartościowe co formalne kwalifikacje – wskazuje Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl.
Badanie wskazuje, że 40 proc. młodych badanych wskazuje, że ma pewność co do tego, jaki zawód chcą wykonywać w przyszłości. Z kolei aż 66 proc. respondentów należących do najmłodszej badanej grupy wiekowej deklaruje, że ich aspiracje zawodowe są mocno związane z osobistymi pasjami i hobby. Taka tendencja – zdaniem Pracuj.pl – wskazuje na rosnącą wagę realizacji osobistych zainteresowań w kontekście zawodowym i oznacza, że dla osób wchodzących właśnie na rynek pracy, kluczowa będzie nie tylko stabilność finansowa, ale także spełnienie.