Dwa i pół miliona kary dostała spółka Merida Polska za podział rynku i ograniczanie konkurencji. UOKiK stwierdził, że polska spółka tajwańskiego giganta rowerowego narzucała dystrybutorom rowerów marki Merida sztywne zasady, które nie pozwalały im konkurować między sobą, a nawet sprzedawać przez internet. Klienci byli zmuszani do zakupu roweru tej marki jedynie w najbliższych sklepach stacjonarnych.
Spółka Merida Polska usłyszała od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzut ograniczania konkurencji w Polsce już niemal dwa lata temu, a wszystko zakończyło się dla spółki bardzo niekorzystnie. W toku postępowania urzędu antymonopolowego potwierdziło się działanie spółki na niekorzyść konsumentów.
UOKiK ustalił, że w latach 2014-2020 spółka Merida Polska zakazywała swoim dystrybutorom sprzedaży przez internet, a sklep, który oferował rowery stacjonarnie, mógł na swojej stronie internetowej jedynie prezentować produkty i umożliwić zdalne składanie zamówień. Klienci nie mieli żadnego realnego wyboru, jeśli chodzi o ofertę różnych dystrybutorów.
Czytaj też: Ubezpieczenie OC rowerzysty
Klienci płacili za rowery drożej
Narzucone przez spółkę Merida Polska zasady sprzedaży rowerów powodowały ograniczenie konkurencji wśród dystrybutorów i prowadziły do podziału rynku między dealerami. Dla konsumenta oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet, co mogło skutkować wyższymi cenami oferowanych produktów – tłumaczy prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny.
Urząd ustalił, że zasady wprowadzone odgórnie przez spółkę Merida Polska zasady uniemożliwiały dystrybutorom sprzedaż roweru przez internet i jego wysyłkę do klienta. Odbywało się to zupełnie inaczej: internet robił tylko za wirtualną witrynę sklepową, a po odbiór wybranego roweru klienty i tak musiał udać się do sklepu stacjonarnego.
Zakaz sprzedaży na Allegro
Mało tego, firma zakazywała dystrybutorom prowadzenia sprzedaży rowerów za pośrednictwem portali aukcyjnych. UOKiK zwraca uwagę, że ustalenia dokonane pomiędzy spółką Merida Polska a dystrybutorami dążyły praktycznie do całkowitego zakazu sprzedaży rowerów tej marki przez Internet. Za złamanie tych zasad dystrybutorom groziło zerwanie umowy.
Zainicjowane i organizowane przez spółkę Merida Polska porozumienie ograniczające konkurencję stanowiło poważne naruszenie polskich i unijnych reguł konkurencji
– mówi szef UOKiK-u.
Terytorialny podział rynku
Według urzędu antymonopolowego ograniczenie przez spółkę Merida Polska sprzedaży przez internet prowadziło do terytorialnego podziału rynku. UOKiK uważa, że efektem działań tej firmy było niezgodne z regułami konkurencji wzmocnienie podziału rynku i przywiązanie klienta do najbliższego sklepu stacjonarnego.
Za praktyki ograniczające konkurencję na krajowym rynku sprzedaży rowerów, prezes UOKiK-u ukarał spółkę Merida Polska karą w wysokości 2 445 329 zł. Decyzja ta nie jest jednak prawomocna – firmie przysługuje odwołanie od kary do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.