Zniszczenia wojenne objęły zarówno infrastrukturę kolejową, jak i tabor, co wymagało ogromnych inwestycji. Władze PRL traktowały transport szynowy priorytetowo. W latach powojennych skoncentrowano się na rekonstrukcji linii kolejowych, rozbudowie sieci oraz ich elektryfikacji. Jakie były najważniejsze etapy odbudowy i jakie miało to znaczenie dla rozwoju kolei w Polsce?

Elektryfikacja kolei w PRL
Pomysł elektryfikacji polskich linii kolejowych pojawił się jeszcze przed I wojną światową, a pierwsze projekty realizowano w latach 30. XX wieku. Do wybuchu II wojny światowej udało się zelektryfikować ok. 149 km torów.
W wyniku działań zbrojnych duża część infrastruktury kolejowej została zniszczona lub wywieziona do III Rzeszy. Po jej zakończeniu bardzo szybko przystąpiono do odbudowy. Już w 1946 roku oddano do użytku pierwszy odcinek elektryczny – trasę z Warszawy Wschodniej do Otwocka.
Kolejne dekady przyniosły intensywną elektryfikację polskich kolei. W 1957 roku uruchomiono magistralę Warszawa-Gliwice, co pozwoliło na znaczący wzrost prędkości pociągów elektrycznych w porównaniu do trakcji parowej. Do 1970 roku zelektryfikowano już ponad 3 tys. km torów, a proces ten przyspieszył w kolejnych dekadach. Szczególne znaczenie miało objęcie trakcją elektryczną kluczowych linii do Łodzi, Katowic, Gdyni czy Szczecina.
Lata 70. i 80. były okresem dynamicznego rozwoju elektryfikacji. W 1979 roku sieć trakcyjna dotarła na trasę Poznań–Zbąszynek, a rok później na odcinek Łuków–Biała Podlaska–Terespol. W 1981 roku elektryfikacja sięgnęła wschodniej granicy kraju, a w 1984 roku – Rzepina. W tym czasie symbolem nowoczesnej kolei stały się lokomotywy elektryczne, takie jak EU07 i ET22, które na stałe wpisały się w krajobraz polskich szlaków kolejowych.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową
W okresie PRL-u rozwijano także infrastrukturę kolejową. Jedną z najważniejszych inwestycji była budowa Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK), która połączyła Górny Śląsk z Warszawą. Jej głównym celem było usprawnienie transportu węgla kamiennego, jednak linia ta miała również istotne znaczenie dla pasażerów.
Innym ważnym projektem okazała się szerokotorowa (1520 mm) Linia Hutniczo-Siarkowa, budowana od 1956 roku. Jej celem było usprawnienie transportu surowców – rudy żelaza z Krzywego Rogu na Ukrainie do Huty Katowice oraz eksport polskiej siarki i węgla do ZSRR. Choć linia ta nie była elektryczna, miała ogromny wpływ na rozwój gospodarki PRL i umacniała więzi handlowe ze Związkiem Radzieckim.
Oddany do użytku w 1975 roku Dworzec Centralny w Warszawie stał się symbolem prestiżu i postępu technologicznego epoki Gierka. Dworzec PKP w Warszawie widnieje obecnie w rejestrze zabytków i jest jednym z największych obiektów kolejowych w Polsce. Pozostaje również kluczowym węzłem przesiadkowym, doskonale skomunikowanym z resztą kraju.
Kolej jako element strategii politycznej i militarnej
Kolej w PRL miała znaczenie nie tylko gospodarcze, ale także polityczne i strategiczne. Polska była krajem tranzytowym dla Związku Radzieckiego, a jej linie kolejowe odgrywały kluczową rolę w wymianie handlowej ZSRR z Europą. Władze PRL dbały o rozwój transportu szynowego również z powodów militarnych – w razie konfliktu kolej miała umożliwić szybkie przemieszczanie wojsk na zachód kontynentu.
Kolej odgrywała także ogromną rolę w przewozach pasażerskich. W czasach, gdy prywatne samochody były luksusem dostępnym dla nielicznych, pociągi stanowiły podstawowy środek transportu dla milionów Polaków.
Fundament nowoczesnej Polski
Elektryfikacja kolei w PRL była jednym z najważniejszych przedsięwzięć modernizacyjnych epoki. Dzięki niej transport szynowy stał się bardziej wydajny, a Polska zyskała nowoczesną infrastrukturę. Inwestycje w sieć kolejową, w tym budowa CMK czy Linii Hutniczo-Siarkowej, przyczyniły się do rozwoju przemysłu i handlu. Elektryfikacja linii kolejowych dała początek nowoczesnym standardom w polskim transporcie kolejowym.
Dziś, dzięki rozbudowanej i zmodernizowanej infrastrukturze, podróżowanie koleją jest wygodniejsze niż kiedykolwiek. Nowoczesne technologie i rozwiązania cyfrowe ułatwiają planowanie trasy i zakup biletów. Planując wyjazd, warto skorzystać z aplikacji EuroPodróże, która wskazuje najlepsze połączenia. Umożliwia także szybki i bezpieczny zakup biletu, który wysyłany jest SMS-em oraz e-mailem. Intuicyjny interfejs sprawia, że organizacja podróży staje się szybka i bezproblemowa.