Prowadzenie biznesu w naszym kraju to nieustanny stres i niepewność, a mimo to firmy prowadzone przez kobiety dają radę. Raport o sytuacji polskich przedsiębiorczyń przedstawia interesujące dane na temat tego, jak w rzeczywistości wpływają na polskie firmy pandemia koronawirusa oraz plany obecnego rządu. Wiele mówi też o motywacjach polskich bizneswoman.

Polki zakładają własne firmy, bo chcą być samodzielne, jak wynika z raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Niemal jedna trzecia przedsiębiorczyń przyznaje, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności, a ponad 25. proc. odnotowała spadek przychodów. Aż 70 proc. odczuwa obecnie zwiększony stres w związku z prowadzeniem firmy. Jednak mimo to tyle samo pań widzi szanse rozwoju w najbliższych miesiącach, a niemal połowa, częściej niż w poprzednich latach, miała szansę pracy nad nowymi projektami.
Polki stanowią 52 proc. populacji kraju, ale ich udział w rynku pracy to nieco ponad 40 proc. Według danych z KRS za 2020 r. w firmach, które mają kilkuosobowe zarządy i podają ich skład, kobiety zajmują tylko 26 proc. kluczowych stanowisk jako prezeski lub członkinie zarządów. Jednocześnie ich wynagrodzenie jest przeciętnie o niemal 20 proc. niższe od wynagrodzenia mężczyzn.
W usługach rządzą Polki
Trudno więc się dziwić, że wiele Polek decyduje się na założenie własnej firmy – szczególnie zdominowany przez nie jest rynek usług, gdzie 75 proc. firm prowadzą kobiety. Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką zapytała polskie przedsiębiorczynie, co motywuje je do działania i jak radzą sobie z prowadzeniem biznesu w Polsce, a wynikami podzieliła się w formie raportu „Bizneswoman Roku: Sytuacja i perspektywy polskich przedsiębiorczyń”.
Dlaczego kobiety zakładają własne biznesy? Najbardziej powszechną motywacją do założenia własnej firmy jest dążenie do samodzielności, wskazane przez co trzecią z respondentek, a na drugim miejscu znalazła się chęć budowania własnej wartości, wskazana przez 14,5 proc. Co 10 przedsiębiorczyni jako powód założenia własnego biznesu podaje wrodzoną przedsiębiorczość, a dla 9,5 proc. kluczowa była możliwość elastycznego czasu pracy.
Panie posiadające własne firmy aktywnie podnoszą swoje kwalifikacje. Ponad 67 proc. właścicielek biznesów przeszło w 2021 r. szkolenia i kursy, a 9,5 proc. jeszcze planuje to zrobić. Ponad połowa ma zamiar inwestować w narzędzia online, które pomogą im prowadzić biznes, a 16 proc. już zainwestowało.
Panie idą też mocno z duchem czasu i elastycznie reagują na zmiany na rynku. Aż jedna trzecia polskich bizneswoman rozwinęła w mijającym roku działalność online lub przeniosła ją do Internetu. Kolejna jedna trzecia firm od początku łączy działalność online i offline, a 13 proc. działa tylko online.
Co piąta bizneswoman zmieniła w pandemii profil działalności
W świetle licznych trudności, jakich w ciągu ostatnich dwóch lat doświadczył nie tylko polski rynek, nie budzi zdziwienia fakt, że również sytuacja firm prowadzonych przez kobiety jest dość zróżnicowana. Covid-19, obostrzenia, lockdown. Niemal jedna trzecia badanych przyznaje, że w ciągu ostatniego roku miała problemy z prowadzeniem działalności, ponad 25 proc. odnotowała spadek przychodów, a 8 proc. musiało zawiesić działalność.
Co piąta przedsiębiorczyni w związku z pandemią musiała zmienić profil działalności swojej firmy. Jednak 43 proc. badanych deklaruje, że ich firma rozwija się, 42 proc. odnotowało wzrost przychodów, a niemal połowa w 2021 r. częściej niż w latach poprzednich miała możliwość pracy nad nowymi projektami.
Zaledwie trzy proc. polskich bizneswoman nie widzi żadnych perspektyw rozwoju swojej firmy w najbliższym czasie. Na skali od 1 do 10, gdzie 1 oznacza brak szans na rozwój w ciągu najbliższych trzech miesięcy, a 10 wiele perspektyw rozwoju w ciągu najbliższych trzech miesięcy, 70 proc. badanych wskazało wartości 6 i większe.
Polski Ład nas dobija. Zmiany w przepisach zwiększają poziom stresu
Jak Polski Ład i obecny rząd wpływają na klimat prowadzenia biznesu w naszym kraju? Nie da się ukryć, że prowadzenie własnej działalności w Polsce jest stresujące – aż 70 proc. ankietowanych odczuwa obecnie większy stres związany z prowadzeniem firmy niż przed pandemią. U niemal połowy z tej liczby wynika on ze zmian w przepisach prawnych i podatkowych.
Walka z przeciwnościami ma duży wpływ na to, jak polskie przedsiębiorczynie postrzegają same siebie – 17 proc. uważa się przede wszystkim za osobę traktującą porażki jako doświadczenie, z których można czerpać wiedzę.
Kolejne 17 proc. za niezrażającą się niepowodzeniami i wytrwałą – a więc w sumie ponad jedna trzecia definiuje się przede wszystkim jako osoby odporne na przeciwności.
Czy pandemia koronawirusa wpłynęła model pracy w firmach prowadzonych przez panie? Tak, i to mocno. Już ponad połowa firm stosuje hybrydowy model pracy, czyli częściowo z biura, częściowo zdalny. Ponad 20 proc. pracuje całkowicie zdalnie, a tylko 18 proc. całkowicie stacjonarnie. Tylko 3,5 proc. badanych było w 2021 r. zmuszonych do przeprowadzenia zwolnień w swoich firmach. Blisko 20 proc. zwiększyła zatrudnienie, a w 27 proc. firm zatrudnienie pozostało bez zmian.