Podlasie ogarnęła gorączka internetowa. Najwięcej e-sklepów powstaje właśnie w tym regionie
77 proc. Polaków kupuje już sieci, 35 proc. robi tam nawet zakupy spożywcze. Trudno się dziwić, że z roku na rok przybywa firm, które decydują się na rozpoczęcie sprzedaży w internecie. Ostatnio boom na sklepy internetowe wybuchł na Podlasiu.
Od początku 2022 r. na poszerzenie działalności o handel w sieci i dopisanie do podstawowej działalności odpowiedniego kodu PKD zdecydowało się 9,6 tys. przedsiębiorców – wynika z analizy danych KRS przeprowadzonej przez Dun&Bradstreet.
W latach 2018-2021 na taki ruch zdecydowało się 178 tys. firm, z czego aż 120 tys. w 2021 r. Firm, które jako główną działalność miały zarejestrowaną sprzedaż przez internet, jest obecnie w Polsce ok. 53 tys. Ogólna liczba polskich przedsiębiorców prowadzących handel w sieci przekracza 250 tys.
Najwięcej nowych e-sklepów przybywa na Podlasiu
Z danych Gemiusa wynika, że zakupy online robi już 77 proc. polskich internautów.
Największy wzrost liczby zarejestrowanych w Polsce firm, które jako swoją główną działalność podają sprzedaż przez internet, miał miejsce w 2019 r. (26,5 proc.). Jak szacują eksperci z Dun & Bradstreet, ich liczba może w do końca roku przekroczyć 55 tys. Najszybciej sklepów internetowych przybywa na Podlasiu (w 2021 r. – 22 proc.), najwolniej w województwach podkarpackim i opolskim. W najlepszej kondycji finansowej są sklepy internetowe zarejestrowane w województwie małopolskim.
Najczęściej kod PKD dla handl internetowy do podstawowej działalności dodawały sklepy spożywcze. Zdecydowało się na to 4 tys. firm i to tylko w 2021 r. Z raportu Gemiusa wynika, że rozkwit przeżywa rynek e-grocery. Zakupy spożywcze w sieci robi 35 proc. internautów, a ponad połowa z nich zaczęła właśnie w ciągu ostatnich dwóch lat.
Segment e-grocery podbija polski internet
Wśród 120 tys. firm, które w ubiegłym roku poszerzyły podstawową działalność o sprzedaż internetową, największy odsetek stanowią firmy z sektora handlu hurtowego i detalicznego, natomiast ostatnie miejsce zajmuje administracja publiczna.
Jak dodaje, zamawianie najpotrzebniejszych artykułów przez internet, do czego Polacy jeszcze w 2019 r., podchodzili raczej niechętnie, jest coraz częściej oferowane i wybierane przez konsumentów, zgodnie z trendem convenience.