REKLAMA

Dawać te promocje! Polacy nie mogą się doczekać czarnego piątku i obniżek cen w sklepach

Ponad połowa polskich e-konsumentów twierdzi, że specjalnie czeka z zakupami na Black Friday, a ponad jedna trzecia zaplanowała już zakupy – wynika z raportu firmy Advox na temat zwyczajów e-zakupowych Polaków.

Dawać te promocje! Polacy nie mogą się doczekać czarnego piątku i obniżek cen w sklepach
REKLAMA

Black Friday i promocje? Ponad połowa badanych przez Advox specjalnie czeka na te listopadowe wydarzenia, a większość z nas planuje wtedy większe zakupy. Mniej niż połowa przyznała, że skorzystała w przeszłości z promocji ogłoszonych w Black Friday, a jedna piąta nie jest w stanie sobie tego przypomnieć.

REKLAMA

W tym roku czarnopiątkowe zakupy planuje ponad jedna trzecia badanych. Blisko połowa jeszcze nie podjęła decyzji. Chociaż Black Friday powstał z myślą o sklepach stacjonarnych, a e-sklepy powinny szykować się na trzy dni późniejszy Cyber Monday, wygląda na to, że w Polsce zwyczaj przejęli przede wszystkim sprzedawcy internetowi. Mniej niż 9 proc. badanych przez Advox uważa, że sklepy stacjonarne oferują lepsze promocje. Zdaniem 25 proc. na równie dobre promocje można trafić zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, 36 proc. jest zdania, że sklepy internetowe wygrywają. Spośród osób, które korzystają z czarnopiątkowych promocji, ponad 60 proc. robi zakupy zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Wyłącznie przez internet robi zakupy jedna trzecia respondentów.

 class="wp-image-1600684"

W odpowiedzi na prośbę o uszeregowanie promocji od najbardziej do najmniej zachęcających do zakupów najwięcej osób na pierwszym miejscu wskazało obniżki cen. Na kolejnych miejscach znalazły się dodawane do zamówień gratisy, darmowa wysyłka i rabaty na kolejne zakupy. Najmniej atrakcyjną zachętą okazały się punkty lojalnościowe.

Czy Black Friday 2021 będzie lepszy niż ubiegłoroczny?

Będzie trudno pobić ubiegłoroczny wynik, między innymi z racji nadwerężonych łańcuchów dostaw i szalejącej inflacji, ale także wyśrubowanego wyniku. Mimo szalejącego koronawirusa Black Friday w 2020 r. okazał się zdecydowanie lepszy niż we wcześniejszych latach. Wartość transakcji w sklepach zwiększyła się o 53 proc., a globalna sprzedaż osiągnęła 270 mld dolarów. Rafał Gadomski, CEO Advox Studio, tłumaczy, jak to się stało, że pandemia nas zachęciła do większych zakupów.

Jak podkreśla, że nawet najlepsza strategia marketingowa nie zadziała bez podstawy, jaką jest dobrze działająca platforma e-commerce.

Okazuje się, że intuicyjna układ sklepu internetowego ma duże znaczenie dla powodzenia e-biznesu i już niemal jedna trzecia kupujących zwraca na to uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze oferty. Najwięcej osób kieruje się ceną produktu oraz szybką i przewidywalną dostawą – odpowiednio 61 i 60 proc. badanych. Dla ponad 40 proc. ważny jest wybór odpowiedniej formy płatności.

 class="wp-image-1600690"

Reklamy w sieci nas wkurzają i są źródłem inspiracji

Dla niecałych 10 proc. na wybór sklepu wpływa odpowiednio dopasowana reklama. Aż 43 proc. nie ufa reklamom w internecie, a 34 proc. nie umie odpowiedzieć na to pytanie. Wyskakujące na stronach internetowych bannery są też najbardziej irytującym elementem zakupów online dla blisko 40 proc. badanych. Jednocześnie ponad jedna trzecia przyznaje, że właśnie z reklam na stronach czerpie wiedzę o ofertach sklepów internetowych.

 class="wp-image-1600693"

Z mediów społecznościowych korzysta 25,9 mln Polaków, blisko 70 proc. populacji kraju, co znajduje też odbicie również w e-commerce. Już blisko połowa konsumentów o ofertach e-sklepów dowiaduje się z reklam w SM. Blisko 40 proc. polega na poleceniach rodziny i znajomych. Dla jednej czwartej źródłem wiedzy o nich są maile reklamowe.

REKLAMA
 class="wp-image-1600696"

Mimo braku zaufania do reklam, dla ponad 70 proc. respondentów oferty dopasowane do ich zainteresowań i potrzeb stanowią zachętę do podjęcia decyzji o zakupie. Blisko trzy czwarte badanych zwraca również uwagę na recenzje produktów publikowane na stronie sklepu.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA