REKLAMA

Firmy mają problem ze sztuczną inteligencją. Czego najbardziej się boją?

Choć Polscy pracodawcy w znacznej części korzystają już z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, jak choćby ChatGPT, to są tacy, co w drodze do zaawansowanej technologii napotykają pewne bariery. Według raportu ManpowerGroup: Rynek pracy w erze AI najczęstsze obawy to wysokie koszty. Badanie pokazuje też, że najbardziej optymistycznie nastawieni względem nowych technologii są przedstawiciele wyższej kadry managerskiej.

Firmy mają problem ze sztuczną inteligencją. Czego najbardziej się boją?
REKLAMA

ManpowerGroup zapytał pracodawców znad Wisły o to, jakie są ich zamiary wobec wdrożenia najnowszych technologii. Jak pokazuje raport: Rynek pracy w erze AI:

REKLAMA
  • 39 proc. organizacji już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji, np. ChatGPT,
  • 21 proc. planuje wprowadzić zmiany w najbliższych 12 miesiącach,
  • 17 proc. zapowiada technologiczną rewolucję w ciągu 3 lat,
  • 15 proc. z nich w ogóle nie bierze pod uwagę wprowadzenia elementów AI codziennej pracy,
  • 5 proc. firm odrzuciło tego typu innowacje.

Współczesny rynek pracy przechodzi dynamiczną transformację, a jednym z kluczowych czynników napędzających te zmiany jest rosnąca rola sztucznej inteligencji. Organizacje na całym świecie coraz chętniej sięgają po zaawansowane technologie, aby usprawnić swoje procesy i stać się bardziej konkurencyjnymi – mówi Marta Szymańska, ekspertka rynku pracy, liderka specjalizacji w Manpower.

Szymańska zauważa, że wprowadzenie AI do codziennych operacji przedsiębiorstw to odpowiedź na potrzebę optymalizacji procesów i w efekcie, obniżenia kosztów. Według niej technologia ta pozwala na automatyzację wielu rutynowych zadań, co nie tylko przyspiesza realizację codziennych obowiązków, ale także redukuje ryzyko błędów.

Firmy dostrzegają, że dzięki elementom sztucznej inteligencji mogą lepiej wykorzystać potencjał swoich pracowników, pozwalając im skupić się na bardziej kreatywnych i strategicznych zadaniach, ale jest to również nieodłączny element tworzenia unikatowych doświadczeń dla klientów, partnerów biznesowych czy samych pracowników – podkreśla ekspertka rynku pracy.

I dodaje, że nie tylko zwiększa ona efektywność organizacji, ale także poprawia satysfakcję z wykonanej pracy, co jest szczególnie ważne w kontekście zarządzania talentami.

Sztuczna inteligencja w pracy spotyka się z różnym odbiorem

Analiza ManpowerGroup pokazuje, że największy optymizm wobec wykorzystania AI w miejscu pracy wyrażają:

  • przedstawiciele wyższej kadry managerskiej – tutaj aż 68 proc. przedstawicieli tej grupy jest pozytywnie nastawiona do tego typu zmian,
  • managerowie średniego szczebla, a także specjaliści, gdzie co 6 pracownik chętnie wdroży w swoje działania elementy AI.
  • pracownicy fizyczni wykazują największy sceptycyzm wobec sztucznej inteligencji w miejscu pracy, jednak wciąż wynik ten jest optymistyczny, bo pozytywne nastawienie wobec najnowszych technologii wykazuje 52 proc. z nich.

Marta Szymańska wskazuje, że implementacja AI w miejscu pracy spotyka się z różnym odbiorem w zależności od grupy zawodowej.

Menedżerowie, zarówno na wyższym, jak i średnim szczeblu, wykazują większy entuzjazm wobec tych zmian, upatrując w nich szansę na usprawnienie procesów oraz poprawę wyników firmy. Natomiast pracownicy fizyczni, czyli tzw. blue collar, często podchodzą do nowych technologii z rezerwą – ocenia ekspertka Manpower.

Szymańska tłumaczy, że wynika to oczywiście z obawy o miejsca pracy.

Niemniej jednak postęp technologiczny jest nieunikniony, a firmy będą dążyły do tego, aby włączyć, choć elementy sztucznej inteligencji do codziennych zadań nawet na najniższych szczeblach organizacji. Przykład idący z góry oraz systematyczne szkolenia mogą przyczynić się do stopniowego oswajania pracowników z nowymi technologiami - komentuje ekspertka Manpower.

Największe bariery w implementacji AI

Publikacja ManpowerGroup porusza także kwestię barier, jakie napotykają polscy pracodawcy, którzy chcą wdrożyć najnowsze zaawansowane technologie do swoich organizacji.

Według raportu najczęściej implementację AI komplikuje:

  • konieczność poniesienia wysokich kosztów inwestycji (36 proc.),
  • obawy dotyczące prywatności oraz regulacji prawnych (32 proc.),
  • brak umiejętności wśród pracowników pozwalających skutecznie wykorzystywać sztuczną inteligencję (30 proc.),
  • sprzeciw ze strony zatrudnionych osób (27 proc.),
  • brak odpowiednich platform czy narzędzi AI (22 proc.),
  • zdefiniowanie obszarów, w których mogliby z powodzeniem korzystać z tego typu rozwiązań (22 proc.).

W największych organizacjach, które dysponują znacznymi zasobami finansowymi, wdrażanie technologii AI staje się naturalnym procesem. Dzięki odpowiednim budżetom mogą one testować różne rozwiązania, korzystać z rozszerzeń, najlepszych i najnowszych wersji aplikacji, dostosowywać je do swoich specyficznych potrzeb. Inwestycje te, choć początkowo kosztowne, mają na celu długoterminową optymalizację, a co za tym idzie, zwiększenie zysków – twierdzi Marta Szymańska.

W jej ocenie korporacje inwestujące w najnowsze technologie mogą liczyć na znaczne korzyści płynące z ich wykorzystania, takie jak lepsza analiza danych, dopasowanie działań, projektów i strategii biznesowych właśnie do aktualnych trendów, bardziej precyzyjne prognozowanie, czy efektywniejsze zarządzanie zasobami.

Więcej wiadomości na temat pracy można przeczytać poniżej:

Wsparcie sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji i zarządzania talentami

Według raportu pracodawcy uważają, że zastosowanie zaawansowanych technologii będzie miało pozytywny wpływ na ich organizację.

Największy progres przewidywany jest:

  • w obszarze szeroko pojętego rozwoju biznesu (73 proc.),
  • w działaniach związanych z obowiązkowymi szkoleniami pracowników (69 proc.),
  • reskillingiem oraz upskillingiem talentów (68 proc.),
  • w procesie onboardingu (65 proc.).

Jak podkreśla ekspertka Manpower, działy HR dość często korzystają ze wsparcia AI, głównie po to, aby usprawnić procesy rekrutacyjne i zarządzanie talentami. 

Sztuczna inteligencja m.in. automatyzuje przetwarzanie aplikacji, ułatwia komunikację z kandydatami, wspiera procesy kadrowo-administracyjne - mówi Marta Szymańska.

REKLAMA

Wyjaśnia też, że w organizacjach zaawansowanych technologicznie, wykorzystywana jest także we wsparciu rozwoju pracowników, sugerując odpowiednie szkolenia na podstawie analizy kompetencji danej osoby, narzędzia analityczne monitorują także zaangażowanie pracowników, umożliwiając odpowiednio szybką reakcję w odpowiedzi na potencjalne problemy.

W obszarze wynagrodzeń AI pomaga też tworzyć konkurencyjne oferty pracy, analizując dane rynkowe oraz trendy płacowe, wspiera również firmy w budowaniu marki pracodawcy, co jest kluczowe zwłaszcza dla młodszych pokoleń, takich jak pokolenie Z. Dzięki tym innowacjom, działy HR mogą skuteczniej zarządzać zasobami ludzkimi, wspierać strategiczne cele organizacji – podsumowuje Szymańska.

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA