Czterodniowy tydzień w szkole i krótsze lekcje? Polacy luzują szelki ws. edukacji dzieci
Czy polski system edukacji wymaga zmian? Niejeden Polak zakrzyknie, że tak i to natychmiast. Były już propozycje na to, by odciążyć plecaki dzieci i zostawiać książki w szkole. Były też i takie, aby nauczyciele nie zadawali prac domowych. Teraz pojawiły się nowe pomysły.
Niektóre z nich wydają się żywcem ściągnięte z rynku pracy, jak czterodniowy tydzień w szkole i trzy dni luzu, a także hybrydowy model nauki. Kolejnym jest skrócenie czasu trwania lekcji. Ciągle trwa również debata nad tym, czy dzieci mogą korzystać z telefonów komórkowych podczas zajęć, czy też nie. Jak na te propozycje reagują Polacy? Postanowiła to sprawdzić ClickMeeting, platforma do wideokonferencji.
Czy uczniowie powinni korzystać z telefonów i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć?
Art. 99 Prawa Oświatowego mówi, że statut szkoły może zabraniać korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w trakcie zajęć. Jednak szkoła nie ma uprawnień do rekwirowania przedmiotów należących do uczniów. Co na ten temat myślą Polacy? Z najnowszego badania wynika, że:
- 38 proc. ankietowanych dopuszcza korzystanie z telefonów w szkole, ale jedynie podczas przerw,
- 27 proc. dopuszcza korzystanie z nich wyłącznie do nauki,
- 25 proc. jest przeciwna obecności telefonów w szkołach,
- 8 proc. respondentów jest za całkowitym pozwoleniem na korzystanie z telefonów.
Czy lekcje powinny trwać krócej, a szkolny tydzień trwać tylko cztery dni?
Polacy uczestniczący w badaniu zostali także zapytani o pomysł skrócenia czasu trwania lekcji poniżej 45 minut. W tym wypadku okazuje się, że większość osób woli pozostać przy obecnym wymiarze zajęć:
- 41 proc. respondentów jest przeciwna skróceniu lekcji,
- 37 proc. twierdzi, że taka zmiana mogłaby być zmianą na lepsze,
- 22 proc. nie ma zdania na ten temat.
A co z pomysłem skrócenia tygodnia szkolnego z pięciu do czterech dni? To rozwiązanie ma jeszcze więcej negatywnych opinii:
- 58 proc. badanych nie zgadza się na czterodniowy tydzień w szkole,
- 31 proc. popiera taką zmianę,
- 11 proc. nie ma na ten temat zdania.
Więcej o nauce zdalnej przeczytasz na Spider's Web:
Czy alternatywą dla lekcji stacjonarnych może być edukacja zdalna lub hybrydowa?
Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że niewielu Polaków popiera pomysł nauki online:
- 60 proc. badanych ocenia, że lekcje zdalne nie są lepszym rozwiązaniem od tych stacjonarnych,
- 23 proc. badanych twierdzi, że edukacja zdalna to doskonałe uzupełnienie tej tradycyjnej,
- 9 proc. uważa, że model edukacji zdalnej jest lepszy niż tej stacjonarnej,
- 8 proc. nie ma zdania na ten temat.
Podobnie rzecz ma się ws. edukacji w formie hybrydowej. I wyniki ankiety w tej sprawie są bardzo zbliżone do tych ws. nauczania zdalnego:
- 56 proc. Polaków uważa, że lepszym rozwiązaniem są tradycyjne lekcje,
- 25 proc. twierdzi, że edukacja hybrydowa ma przewagę nad tą stacjonarną,
- 19 proc. badanych nie ma zdania na ten temat.
Martyna Grzegorczyk z ClickMeeting komentując wyniki najnowszego badania, uważa, że nowoczesne formy edukacji, jak edukacja zdalna i hybrydowa, mają już wielu zwolenników.
Wyniki badania pokazują, że nowoczesne technologie są coraz częściej wykorzystywane jako integralna część edukacji, jesteśmy także otwarci na wprowadzenie krótszych lekcji czy modelu czterodniowego tygodnia szkolnego - ocenia.
I jednocześnie zastrzega, że konieczne jest korzystanie z nowoczesnych narzędzi do nauki online, które pozwalają na dostosowanie procesu edukacji do indywidualnych potrzeb, aby te zmiany przyniosły oczekiwane rezultaty.
Choć korzystanie z telefonów w szkołach wymaga dalszych dyskusji, wiele osób uważa, że w przypadku wykorzystywania ich jako narzędzi wspierających edukację mogą okazać się przydatne - komentuje Martyna Grzegorczyk.
Badanie ClickMeeting wskazało również, że większość Polaków (65 proc.) nie miało do tej pory okazji uczestniczyć w szkoleniach dotyczących korzystania z narzędzi do edukacji lub pracy online. Natomiast 18 proc. ankietowanych stwierdziło, że samodzielnie nauczyło się z nich korzystać, a 17 proc. respondentów uczestniczyło w tego typu szkoleniach. Z kolei w pytaniu wielokrotnego wyboru Polacy wskazali, że najbardziej potrzebnymi narzędziami wspierającymi naukę online są:
- aplikacje (57 proc.),
- darmowe laptopy/tablety (55 proc.),
- interaktywne tablice (44 proc.),
- 11 proc. nie ma zdania na ten temat.